groeikracht konijnen

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

groeikracht konijnen

Berichtdoor danielb » 07 apr 2016 02:26

vorig jaar samen met Amber even wat kunnen vergelijken (met dank daarvoor),maar voor de rest niet veel respons,maar titelnaam was toen wel (franse) hangoren.
en ja ik weet het als het hoofdoel is om ze op te eten haken er veel mensen af,maar al goed dat er geen vervelende reacties gekomen zijn. :duimop:
zelfs al is dit niet het hoofdoel bij mij,maar een deel gaat wel altijd in de kookpot.mmmmmm
collega van mij is nu ook bezig met de vlaamse reus,maar niet als hoofdzaak als vleeskonijn.
wat er achteraf te veel is na 4,5 maanden gaat wel in de kookpot.
tis mooi,tis lief,maar ook lekker en gezond.
mijn oudste voedstertje van 3,5 kg (duitse) hangoor tricolor zal normaal gezien binnen 9 a 10 dagen bevallen waarvan de vader een (franse) hangoor tricolor en zal hier dan ook weer de groeikracht van de jonge konijnen gaan opvolgen.
het zal haar laatste nestje zijn ook al is het zo een goed moedertje en is 1 van de weinige dieren dat hier haar laatste dagen (weken/maanden/hopelijk nog enkele jaren) mag slijten.
maar iedereen dat dit jaar kweekt met konijnen had ik graag de groeikracht geweten.
geen dwergkonijnen he ;)
ben ook benieuwd naar rassen die ons vader hier vroeger had : vooral californian,lotharinger of ook wel reuze vlinder genoemd,blauwe ????,kruisingen vlaamse reus,kruisingen onderling.
maar ook andere rassen zoals de franse hangoor,duitste hangoor,vlaamse reus,zelfs rex konijnen en eigenlijk ook de witte wener enz...
heb je middelgrote of grote konijnen of gewoon vleeskonijnen ben ik wel nieuwsgierig naar de groeikracht en eventueel het voeder verbruik wat ikzelf denk niet ga bij houden tenzij daar interesse voor is.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor heusnoorn » 07 apr 2016 08:27

Ik ben zelf ook benieuwd. Ik zou graag ook volgend jaar het project vleeskonijn opstarten (vrouwlief nog overtuigen) als mijn cavia naar de hemel is, maar altijd leuk om op voorhand even mee te volgen met iemand om te berekenen of het de moeite waard is.

Ik weet al een mannetjes rijnlander zitten, die mag dan wel komen logeren bij mijn nog aan te kopen vrouwtje ;).

Ik lust namelijk graag konijn, maar vertrouw die Nieuw-Zeelandse import niet (dierenwelzijn en antibiotica niet te controleren), dus ik eet geen konijn tenzij ik ergens een eigen kweek beestje op de kop kan tikken.

Nuja, veel projecten, weinig tijd en een vriendin die me met de voetjes op de grond houdt ...

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor Dieter » 07 apr 2016 20:33

Ik fok al een tiental jaar konijnen voor de slacht; geen raszuivere dieren, maar ooit wel begonnen met een raszuivere wit van Dendermonde (echt slachtkonijn). Later zijn rasloze dieren en ook een klein percentage Vlaamse reus in mijn dieren geslopen.
Welk ras (Wit van Dendermonde, Belgisch zilver, weners, ...) of kruisingsproduct je ook gebruikt is van weinig tel, als je er maar voor zorgt dat de dieren op de leeftijd van 3 maand tot maximaal 3.5 maand slachtrijp zijn, dus ongeveer 3 kg (levend) wegen. Echt langer mag je ze niet houden omdat:
- je vaak agressie onder de rammelaars krijgt
- de voedsters anders zwanger kunnen zijn
- een konijn evenveel eet in de vierde maand als in de vorige drie maanden SAMEN, m.a.w. dat wordt niet enkel een taaie, maar ook een dure vogel!
Ik heb nog nooit exact uitgerekend hoeveel een konijn van 3 maand gekost heeft, maar volgens mijn idee ongeveer 6, 7 euro aan korrels.
Natuurlijk wordt hier geen rekening gehouden met hooi, stro, voeding voor de voedster, eventuele inentingen en medicijnen. Neen, rijk word je er niet van....

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor heusnoorn » 07 apr 2016 21:03

3kg op drie maand, hoeveel kilogram haalt zo'n konijn dan volgroeid? Is dat dan een middelras van 4 tot 5 kg of is dat een groter ras van +5kg (type Franse hangoor, Vlaamse Reus, reuzenvlinder?).

Wel goed om te weten dat ze na drie maand op gewicht moeten zijn.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor danielb » 08 apr 2016 02:42

3 maanden is wel ideaal ja en tot dan kan je alles nog samen laten zitten.
die ik nu heb zijn geen echte vleeskonijnen hoor,maar doen het ook redelijk goed en groeien nog goed genoeg om grotendeels in de pot te belanden.
maar ik vergelijk gewoon graag de groeikracht met jullie vleeskonijnen of eventueel konijnen waar je mee kweekt,maar hoeft niet voor de slacht te dienen bij iedereen he ;)
voor mijzelf is het gewoon het doel om franse tricolors te hebben,maar misschien af en toe eens wat bloed van een nog beter vleeskonijn in te voegen omdat het grotendeel wel de pot in gaat.
en dan is het leuk om te horen welke konijnen jullie hebben met aantoon van de groeikracht van bijvoorbeeld 6 tot 12 weken. zolang dit niet veel meer verschilt dan de groeikracht van de mijne voeg ik voorlopig geen nieuw bloed toe he.
die blauwe dat ik bedoelde is dus de belgisch zilver ja waar ik niet op de naam kon komen :gutgut:
vroeger werd hier met de vleeskonijnen de groeikracht ook wel bijgehouden,maar das allemaal verdwenen :gutgut:
heushoorn : voor die 3 kg te halen moeten de dieren niet meer dan 5kg wegen nee.
ik weet dat het gemiddelde hier vroeger op 3 kg zat rond de 3 maanden met volwassen konijnen van minimum 3,5kg tot 5kg.
franse hangoor zijn grote konijnen,maar niet METEEN bedoeld als vleeskonijn.
zuivere vlaamse reus moet je dan weer langer houden om een goed vlees verhouding tenopzichte van karkas te hebben en dus ook niet bedoeld als vleeskonijn,maar kruisingen daarvan kunnen daar wel voor dienen.
reuzevlinder zijn konijnen met grote nesten die deze dan meestal nog heel goed verzorgen en die werden hier dan vroeger wel eens gezet tegen een californier of een kruising van of deels bloed van een vlaamse reus.
en nog allerhande kruisingen waarvan de beste groeiers bleven om mee verder te kweken.
weer een hele tekst he :gulzig:

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor danielb » 08 apr 2016 02:49

Dieter : ook geen zin om de groeikracht van 1 nest hier te delen???
of misschien meerdere nesten :gutgut:
als je niet weet welk bloed er inzit maakt niets uit.
gewicht van de voedster en ram zou dan wel weer handig zijn.
moest je de tijd en zin hebben om elke week het gemiddeld gewicht bij te houden,dan zou dit heel leuk zijn ;)
van 6 weken tot 12 a 14 weken.....

_Amber_
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 aug 2014 17:58
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Roeselare

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor _Amber_ » 12 apr 2016 21:30

Ik ben er ook weer :)
Heb mijn 2 voedsters (1 is nog dezelfde als vorig jaar, de kruising met wit van dendermonde, de ander is deze haar dochter met de kruising wvd x groot lotharinger) laten dekken door een vaal van bourgondië ram. Zou ook een goed ras vleeskonijn zijn maar minder snel groeien. Qua bouw is deze heel anders dan mijn andere konijnen, heb er echt van staan kijken. Over 2 weken eerste nest, over 3 weken het 2e (hopelijk...). Zal het nog eens proberen bij te houden!

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor danielb » 13 apr 2016 00:01

:duimop:
ik verwacht dit weekend mijn eerste nest van het jaar.

_Amber_
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 aug 2014 17:58
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Roeselare

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor _Amber_ » 13 apr 2016 12:24

Heb er 2 gehad dit jaar, de volgende 2 zijn ook meteen weer de laatste... Vorige week het eerste nest geslacht. Heb er nu lopen van 3,5 weken, een nest van 10. Zal de gewichten ook bijhouden :)

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor danielb » 07 mei 2016 06:16

het verwachtte nest is er niet gekomen.
is al de 2de keer na volwaardige dekkingen dat er geen nest was en dit moedertje mag nu zowiezo op pensioen en ga het met haar niet meer proberen.
binnen een 2 tal weken verwacht ik een ander nest van een andere voedster.


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten