inenten van konijnen

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

inenten van konijnen

Berichtdoor danielb » 10 jun 2016 23:29

ik heb vantevoren nog nooit konijnen laten inenten en vroeger echt heeeeeeel veel konijnen gehad.
en ook nooit problemen gehad.
maar vooral de virusziekte RHD of ook wel VHS of VHD genoemd lijkt duidelijk in opmars en dan vooral in noorden van Belgie en dacht ook zuiden van Nederland.
zelf hier 2 van de 3 volwassen konijnen verloren nadat dit eerst toegeslagen was bij de wilde konijnen die hier sinds een jaar of 2 terug vertoeven.
grootste deel (ik dacht eerst allemaal) van de wilde konijnen leek op korte tijd uitgeroeid,maar vandaag toch nog minimum 1 levende gezien.
nu de uiteindelijke vraag is wat jullie betalen voor een inenting tegen RHD en eigenlijk ook RHD2.
tegen RHD2 had de dierenarts waar ik voor de honden kom nog niet in huis en ga momenteel dus nog verder zoeken.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: inenten van konijnen

Berichtdoor dragon » 11 jun 2016 09:59

Ik heb een paar weken geleden mijn twee nijnen laten enten voor 20,- per stuk. Dit was de reguliere enting, wel tijdens een speciaal konijnenentingsuurtje bij de kliniek.

Ik kon ook enten tegen de nieuwe ziekte. Dit heb ik niet laten doen. De entingsstof die mijn kliniek aanbood moest na 6 weken herhaald worden, en was maar een half jaar geldig. Dan zou dit elk half jaar herhaald moeten worden. Deze enting inclusief herhalingsenting na 6 weken zou nog eens 20 euro kosten. Aangezien mijn nijntjes enorm gestressed raken van een reis naar de kliniek en de garantie met deze entstof nog niet bewezen leek te zijn, heb ik er nu voor gekozen om deze niet te doen.

Er is ook een entstof die je niet hoeft te herhalen na 6 weken en die een jaar zou moeten werken. Die had mijn kliniek nog niet, maar ik kreeg later een mail van een andere kliniek uit Breda dat ze deze entstof wel beschikbaar hadden. kosten hiervan weet ik niet.

Naast de kosten zou ik dus ook even vragen welke entstof ze aanbieden en wat het herhalingsschema is, dat kan ook nog wel eens uitmaken....

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: inenten van konijnen

Berichtdoor lnge » 11 jun 2016 10:52

Ik laat mijn 8 konijnen meestal wel inenten, ik betaal dan 17,50 per konijn voor de normale combi enting. Met alle paniek rond de nieuwe variant van de rhd wilde ik in de eerste instantie meteen de nieuwe enting laten doen die dan op 35 per konijn kwam inclusief de herhaling binnen een paar weken. Omdat er toen zoveel geharrewar kwam over of de enting wel of niet voldoende zou werken, heb ik het niet gedaan. Het grootste risico van besmetting komt van contact met andere konijnen of door personen die het meebrengen. Beide risico's zijn hier niet en in deze regio ook weinig gevallen gemeld. Ik heb het dus nog niet gedaan. In september zouden ze weer ingeent moeten worden, en dan hoop ik dat er genoeg duidelijkheid is. Ze krijgen dan ook de enting tegen rhd2.
Kans dat er dan zoveel entstof voorradig is, dat de prijs ook niet meer zo hoog is.


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten