moederloze konijntjes

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor danielb » 22 okt 2018 22:26

geen idee,maar hangt er ook vanaf hoe en waar je de dieren grootbrengt...
konijnen heb ik ooit al meer dan kippen geslacht.
en konijnen die in huis zijn groot gebracht kun je niet vergelijken met konijnen die je grootbrengt en MISSCHIEN gaat slachten he ;)
kippen zijn voor mij ook niet allemaal hetzelfde,want er zijn bepaalde kippen waaronder ook hanen die ik nooit zal kunnen slachten hoor.
kan goed zijn dat ik voor dwergkonijntjes ga en die zal ik ook nooit slachten ;)

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor danielb » 16 feb 2020 00:00

danielb schreef:vandaag mijn oudste konijn ook maar eens buiten laten lopen.
zij is de grootmoeder van de 4 nijnen maar ook eveneens de grootmoeder of betovergrootmoeder.(ik weet het niet meer juist)
Afbeelding



het gaat al een tijdje minder met mijn oudste nijn.
ze kan sinds een week of zo niet meer zelfstandig recht gaan staan en ook al een tijdje aan de magere kant.
dus moet ik haar een paar keer per dag rechthelpen en dan eet ze ook wel,maar dat is ook niet echt een leuk leven he....
ze is dan ook wel redelijk oud voor een konijn en MINSTENS 8 jaar oud.
het word tijd om ze te hemelen of ze een spuitje te laten geven als ik het zelf niet over mijn hart krijg in dit geval.
daarna zal ik terug beginnen met nieuwe nijnen en mogelijks terug projectje hangoor tricolor...
of misschien zelfs terug voor het vlees.
of zelfs beide....
ik zal nog wel zien,maar er komen in ieder geval terug nijnen,maar ik ging zowiezo wachten tot oude moedertje haar kopje zou gelegd hebben,maar had nooit verwacht dat er zou geholpen moest worden,want heb in het verleden altijd alleen maar plotse overlijdens gehad bij de nijnen....
maar uiteraard nu eerst mijn oude nijn een handje helpen als het echt te zielig word voor het beestje :puppydogeyes:

ps : de foto is trouwens van 3 jaar gelden....

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor Isabel » 16 feb 2020 06:00

Hè, wat naar... en moeilijk om de beslissing te maken...
Geniet van haar zo lang het nog kan. :roos:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor lnge » 18 feb 2020 08:16

8 jaar is niet heel oud hoor. Ze kunnen dan nog wel in goede conditie zijn. Wat jij hier omschrijft klinkt mij als e-cuniculi. En zoals het nu is kan juiste medicatie haar nog helpen. Maar daar moet wel nu mee begonnen worden. Het is wel een intensieve behandeling, 2 keer per dag medicijnen, minstens een maand lang. Als je daar geen zin in hebt kan je haar beter in laten slapen. Anders kan het in een rap tempo verslechteren.
Als je hierna aan andere konijnen begint moet je goed schoonmaken, of wachten. De sporen overleven 6 weken.

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 feb 2020 11:17

Ik dacht dat ze nog veel langer overleefden? E. Cuniculi. Zeker in een hok, in de grond wat minder.

Maar ik kan niet uit het bericht opmaken waarom ze niet zelfstandig recht kan komen. Rolt ze om? Is haar hoofd schuin? Of is ze zwak in de achterhand?

Ik vind 8 jaar ook nog niet oud.
Zit ze alleen?
Want van eenzaamheid heb ik wel konijnen erg weten aftakelen. Meer dan de leeftijd.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor danielb » 18 feb 2020 23:08

het konijn is geen 8 jaar,maar Minstens 8 jaar.
ze kan ook 9 of 10 of 11 of zelfs nog ouder zijn.....
ze was al volwassen toen ik ze aanschafte. (wanneer dat was weet ik niet meer)
ze heeft een paar nesten (redelijk wat) gehad en van 1 van die nesten had ik de datum bijgehouden omdat ik daar een rammetje van had bijgehouden,maar welk nest dat was weet ik niet meer....
dat nest was dus 8 jaar geleden.
ik kan dus alleen met zekerheid zeggen dat ze MINSTENS 8 jaar is.

ze heeft geen last van draainek,tollen,nystagmus of hersenproblemen zoals epileptiforme aanvallen en zwaaibewegingen met het hoofd.
ook niet trekken of slepen met 1 of beide achterpoten.
ook niet overmatig drinken.

het lijkt voor mij eerder op artose of zoiets omdat ze gewoon moeite heeft om recht te komen eens ze gaan liggen is....
maar op zich zou het wel kunnen dat ze zwak is aan de achterhand en het dus geen artrose is en misschien dus wel e cuniculi....

indien het wel e cuniculi is dan zou een behandeling met Fenbendazol = Panacur ® (2x daags 10 mg/kg LG gedurende 1 maand en eventueel langer) een oplossing kunnen zijn.
De diagnose E. cuniculi is echter niet met zekerheid te stellen.

maar ik kan het in ieder geval wel eens proberen met fenbendazol.....
dat is in ieder geval wat ik heb gevonden opt net....

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22923
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor Kip La La » 18 feb 2020 23:30

Ik heb momenteel ook een konijn met e cuniculi.
Incontinent en een verlamd rechterachterpootje wat voor de DA reden genoeg was om cuniculi vast te stellen.
Is sinds zaterdag in behandeling (binnen) met fenbendazo, en carprofen.
We hopen er het beste van.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor lnge » 19 feb 2020 00:32

ze heeft geen last van draainek,tollen,nystagmus of hersenproblemen zoals epileptiforme aanvallen en zwaaibewegingen met het hoofd.
ook niet trekken of slepen met 1 of beide achterpoten.
ook niet overmatig drinken.

Behalve deze symptomen zijn er ook tal van andere vage klachten die op e-cuniculi wijzen. Vermagering is wel een symptoom wat zich vaak voordoet. Maar slapte en klachten die op rugklachten lijken ook.
Je moet even hier kijken voor de juiste dosering fenbendazol. https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... iculi.html
Als ik behandel bij e-cuniculi geef ik daarnaast ook de eerste 2 weken een pijnstiller, metacam. Dit werkt ontstekingsremmend.
Ook al is je konijn oud, het is altijd de moeite waard om het een maand te proberen. Ik houd ook altijd een maand aan om te zien of er voldoende verbetering optreedt. Als dat niet zo is kan je beter stoppen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 feb 2020 07:46

Nou, dat vind ik dan weer kort om al te stoppen. Het is geen uitzondering waar het 6 maand of langer duurt. En het komt ook vaak weer terug. Maar als je het op tijd herkent ben je er met een of twee maand vaak weer vanaf.
NSAID moet er idd ook bij.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor danielb » 19 feb 2020 15:52

ben gestart met fenbendazol.
wilden ze eerst gewoon ontwormingsmiddel meegeven.....
uiteindelijk toch nog eens duidelijk geweest en de panacur meegekregen.
was 30 euro...
is dat de normale prijs voor 100 ml???
ik lees ook op sites dat je het 2 x per dag moet geven,maar werd mij gezegd om de dosis gewoon dagelijks in 1 keer te geven....
de metacam moet ik nog gaan bijhalen dan.


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten