moederloze konijntjes

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor danielb » 19 feb 2020 15:59

in welke dosis moet/mag de metacam gegeven worden???

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor Kip La La » 19 feb 2020 16:07

Ik heb vanmiddag nog met een konijnen(opvang)expert gesproken en zij vertelde me het volgende:
0,33 ml metcam per kilogram lichaamsgewicht.

2 weken lang
2x daags 1 ml Fenbo per kilo lg.

Daarna 2 weken
1x daags 1ml Febo per kg lg

Ook raadde ze een 3-5 daagse kuur Dexametazon aan, een soort prednison.
Die mag die dagen niet samen met de metacam worden gegeven.
Daar ga ik de DA over raadplegen want dt moet in de ader worden toegediend dus dat betekent dagelijks dierenkliniekbezoek.

En onbeperkt eten, lucerne, juvenil (voor vogels?) en Convalence Support omdat de ziekte veel energie vergt.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor danielb » 19 feb 2020 16:17

van de fenbendazol moet ik 0,2 ml per kg lichaamsgewicht geven.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 feb 2020 16:21

Bij metacam moet je opletten want katten-of hondenversie heeft verschillende doseringen. Dus de mg/ml is verschillend!
Van kattenversie geef je 3x de kattendosering. En 2x per dag.
Bij mensen met ervaring hoor je steeds met aandrang dat je de panacur 2x per dag moet geven en met precies 12u tussen. Gewoon omdat het na 12u uit het systeem is (konijnen hebben snelle stofwisseling) en dan de parasiet weer ademruimte krijgt. En dat wil je dus niet.
Ook is het echt konijn afhankelijk hoe ze reageren op de medicatie. Dus uitspraken van zo lang dit, zo lang dat, vind ik heel gevaarlijk. Bij de ene is dat goed, bij de ander moet het langer...

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor lnge » 20 feb 2020 02:00

danielb schreef:ben gestart met fenbendazol.
wilden ze eerst gewoon ontwormingsmiddel meegeven.....
uiteindelijk toch nog eens duidelijk geweest en de panacur meegekregen.
was 30 euro...
is dat de normale prijs voor 100 ml???
ik lees ook op sites dat je het 2 x per dag moet geven,maar werd mij gezegd om de dosis gewoon dagelijks in 1 keer te geven....
de metacam moet ik nog gaan bijhalen dan.

30 euro is echt heel duur. Bij medpets 18,25 voor 90 ml
https://www.medpets.nl/fenbendrops/?gcl ... LsQAvD_BwE
Jouw dierenarts heeft duidelijk geen verstand van konijnen als hij 1 keer per dag adviseert. Het moet echt 2 keer per dag!
Ik citeer hier van dierenkliniek Wilhelminapark en ik raad je ook aan om alles over EC daar even te lezen
https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... iculi.html

De behandeling van E. cuniculi met fenbendazol
We behandelen de konijnen met diverse medicijnen, naar ons idee is Fenbendazol (= Panacur of Fenbendazol) belangrijk. We doseren gedurende 2 weken 2x de normale dosis die in de literatuur naar voren komt. Namelijk een dosering van 2x daags 20 mg/kg LG gedurende 2 weken en daarna 2x daags 10 mg/kg LG gedurende 2 - 3 maanden. In de literatuur wordt beschreven dat een konijn 28 dagen moet worden behandeld. We zijn het hier niet mee eens! We behandelen een konijn net zo lang als dat nodig is. Sommige konijnen zijn na 1-2 maanden genezen. Andere konijnen hebben echter jarenlang behandeling nodig. We hebben diverse konijnen die op het moment dat er gestopt werd met de Fenbendazol dat de verschijnselen weer terug kwamen. We blijven deze konijnen behandelen en proberen af en toe om te stoppen. We adviseren om bij konijnen die het nodig hebben om 6x per jaar (= elke 2 maanden) 2 weken lang Fenbendazol in een dosering van 1x daags 20 mg/kg LG te geven.


De opname bij een dierenarts voor een behandeling met dexamethason heb ik nooit gedaan. Bij mij is tot nu toe de slagingskans fifty/fifty geweest. De ene redde het wel en de ander niet.
En met de termijn van een maand bedoel ik dat je wat verbetering zou moeten zien, al is het nog zo weinig. Als die er is heeft het wel zin om door te gaan. Ik ben ook wel door gegaan als er geen verbetering was, maar dan ging het daarna slechter en eindigde het uiteindelijk met inslapen.
Voor MIJ is een maand daarom het moment om te beslissen hoe verder. Voor het dier is het meestal flink afzien en dat wil ik een dier niet maanden lang aan doen.
Maar hier zullen veel konijneneigenaren en dierenartsen verschillende meningen over hebben.

Metacam/novacam
Van metacam kat geef je 0,5 ml per kilo
Van metacam hond geef je 0,16 ml per kilo
2 keer per dag!
Gebruik bij metacam hond niet het spuitje wat erbij zit, want die is anders gedoseerd.
Het beste gebruik je een 1 ml spuitje, die is het nauwkeurigste om te doseren.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor danielb » 20 feb 2020 23:48

raar,maar waar...
ze doet al meer moeite als ze probeert recht te staan...

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor danielb » 21 feb 2020 17:21

vandaag ook metacam gehaald. (bij een andere dierenarts)
was 9 euro en nog iets....
wel maar 3 ml zie ik zojuist....
is metacam voor katten.
wil dus zeggen (konijn weegt 2kg) dat het na 3 dagen al op is....
die voor katten is toch 0,5 ml per kg is dus in totaal 1 ml per dag,maar dan verdeeld over 2 keer per dag.....???

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 feb 2020 18:59

Het is niet verdeeld over 2x,het is 2x 0,5ml/kg.
Al lijkt me dan die 0,5ml ook best wel veel... :frons: gevoelsmatig. Ik weet niet precies hoeveel inhoud het bijgeleverde spuitje heeft en ik geef daar het dubbele tot 3dubbele aantal kg van.

Je hebt trouwens ook goedkopere merken dan Metacam. Loxicom vb, geef ik altijd aan de konijnen en dat is een stuk goedkoper.
Ik bedenk me net dat daar natuurlijk ook nog andere doseringen kunnen gelden...

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor danielb » 22 feb 2020 00:54

vandaag kon ze zelfs al een keer zelf rechtkomen.... :duimop:
morgen geef ik ook de metacam bij,maar ga gewoon 6 dagen 0,5 ml per dag geven.
daarna zien we wel....
wel raar dat metacam per 3 ml verkocht word....
een kat weegt toch al snel een 3 a 4 kg en dat is dan een kuur voor 1 a 2 dagen.....

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor Isabel » 22 feb 2020 06:14

Sommige medicatie wordt in verschillende hoeveelheden (ml) verkocht. Misschien dat de DA niet echt heeft opgelet..? Rekenfoutje?

Fijn dat het goed gaat! :duimop:


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten