Hoe ziet jouw konijn eruit? Stel je konijnen voor!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Hoe ziet jouw konijn eruit? Stel je konijnen voor!

Berichtdoor lnge » 08 mar 2010 14:18

Titel aangepast.


Ik heb er inmiddels 17 en het worden er vrijwel zeker 18.
Bijna allemaal zijn het 'tweedehands' konijnen. Sommige hebben zelfs nog meer baasjes gehad.

Dit zijn Bunny, Lotje en Bugsy (ook op die volgorde op de foto)
Afbeelding
Bunny heb ik 4 jaar geleden meegnomen uit het tuincentrum waar ik werkte. Hij zat daar al maanden, omdat hij zou bijten. Uiteindelijk moest hij mee terug met de handelaar (naar de slangen dus :( ) Ik mocht hem meenemen voor de inkoopprijs van 5 euro.
Hij heeft mij misschien 2 keer gebeten, daarna nooit meer, het is nu een echt knuffelkonijntje. Hij is nu 4 jaar.
Lotje werd zwaar verwaarloosd voor zij hier kwam, en bleek ook nog eens erg ziek. Ze had een zwaar ontstoken baarmoeder die verwijderd moest worden. De operatie was erg ingrijpend voor haar maar gelukkig kwam het goed. Bunny en Lotje waren meteen verliefd op elkaar. Ik denk dat Lotje ongeveer 6 is.
Bugsy is hier nog niet zo lang. Zij zat in oktober voor de tweede keer in de opvang en was erg boos, wat natuurlijk logisch is. En een boos konijntje met rode ogen zal niet snel gekozen worden als iemand komt voor een nieuw nijn. Dus heb ik haar meegenomen. Eerst probeerde ik het bij 3 van mijn andere nijnen, maar dat lukte niet, en daarna met Bunny en Lotje. De eerste weken ging het erg goed, maar toen besloot Lotje ineens dat ze Bugsy eigenlijk toch niet zo leuk vond en ging haar negeren. Dus heb ik een nieuw vriendje voor haar geregeld die nog moet komen. Maar plots gaat het nu ineens wel weer goed met die 3, en denk ik dat ze dan toch maar met z'n drietjes moeten blijven.
Bugsy is een raszuiver kleurdwergje in ruskleur en wordt in april 5 jaar.

Boris en Bella
Afbeelding
Boris en Bella zijn Franse hangoren. Boris de achterste, is konijngrijs (zo noem je wildkleurig) en Bella is blauw.
Ze komen allebei van marktplaats. Boris was dekram bij een fokker in Lelystad en Bella was van iemand die net begon met fokken. Het zusje van Bella overleed toen zij haar eerste nestje kreeg en de fokker was bang dat hetzelfde met Bella zou gebeuren. Dus moest ik haar verzekeren niet met Bella te willen fokken.
Natuurlijk was ik dat niet van plan en toen Boris gecastreerd was, kwamen zij Bella zelf brengen.
Ik heb Boris en Bella probleemloos bij elkaar kunnen zetten. ze waren allebei 1 jaar toen ze hier kwamen en zijn 4 jaar oud.

Bas en Floortje
Afbeelding
Floortje (die staat) zat 2 jaar geleden ook heel lang in het tuincentrum. En waarom is niet te begrijpen want het was echt een heel leuk konijntje. Natuurlijk werd zij steeds groter en dan wil niemand zo'n konijntje nog hebben.
Dus nam ik haar mee. Natuurlijk wilde zij ook een vriendje hebben, en dat werd Bas.
Bas had al meerdere baasjes gehad en was en is nog steeds heel erg bang.
Die 2 aan elkaar koppelen ging minder makkelijk dan ik had gedacht, maar ook dat lukte uiteindelijk. topic
Floortje is nu 2 jaar en Bas is 4 jaar.

Bo, Snoes en Puck
Afbeelding
Bo (de voorste) en Snoes (in het midden) heb ik van Monique topic.
Bo en Snoes. die eerst Theo en Els genoemd werden, waren een stel, maar toch ook weer niet. Ze hadden samen heel wat kindjes gekregen. Hen koppelen ging moeizaam en uiteindelijk werd het toch nog oorlog tussen die 2.
Toen heb ik ze uit elkaar gehaald en hun verblijf in tweeën gedeeld.
Met Bo ben ik toen naar de opvang gegaan waar hij Puck uit koos. Puck was gevonden in amsterdam in een verlaten gebied. Dus zo goed als zeker gewoon gedumpt. Puck is een heel erg lieverdje met hele mooie grote knalblauwe ogen. Wie zou daar niet voor vallen? Bo wist eerst nog niet zeker of hij haar wel kon vertrouwen, ze was tenslotte net als Snoes ook wit met zwart, en dat was een eng wijf.
Maar Puck kuste zijn ogen en het was gebeurd.
Snoes had geen problemen met de nieuwe buurvrouw en ging haar eigen gangetje in haar ééntje.
Tot ik na een paar maanden vergat het tussendeurtje dicht te doen. Snoes was er gezellig bij gaan zitten en peinsde er niet over om nog terug te gaan.
Puck is haar beste maatje, die behandelt ze als haar kind. De liefde tussen Bo en Puck is een beetje bekoeld en af en toe doet Bo ook wel eens narrig, maar Puck vindt dan altijd steun bij Snoes.
Toch zijn ze met z'n drietjes wel een heel hecht stel, ik vind ze vaak helemaal op een hoop bij elkaar.
Bo en Snoes zijn dalmatiner rexen en worden in april 5 jaar. Puck is tussen de 2 en 3 jaar oud.

Daantje en Otje
Afbeelding
Daantje en Otje waren eerst Duo en Penotti, en het zijn 2 mannetjes.
Een jaar geleden zocht iemand hier op het forum een goed tehuis voor 2 kippen. Omdat het hier redelijk dichtbij was, ben ik die kippen gaan halen.
Of ik ook nog 2 konijntjes mee wilde nemen? Aanvankelijk was het de bedoeling ze mee naar de opvang te nemen. Maar toen ze hier eenmaal zaten, en eigenlijk niet eens in de weg ;), bedacht ik mij.
Het was op het moment dat ik foto's nam om te plaatsen op de website van de opvang. Ik zag de foto van Otje en van zijn bedremmelde smoeltje. De tranen sprongen mij in mijn ogen. Waarom zou ik die weg doen, dat hele kleine schuwe konijntje. Ik vond het net Nijntje (Dick Bruna) met zijn leuke ronde koppie en die korte sta-oortjes. En hij keek zo zielig. Ook het feit dat ze al niet meer zo jong waren (beide van 2003) deed mij besluiten om ze te houden.

Gijs en Pientje
Afbeelding
Gijs (het grote konijn) is in augustus 2008 geboren in de opvang. Ik vond hem meteen erg leuk, en dacht toen dat hij misschien een partner voor Snoes kon zijn omdat die toen alleen zat.
Dat bleek dus niet het geval, maar ik wilde Gijs graag houden.
Gijs kwam hier in maart vorig jaar, en een paar maanden later kwam zijn vriendinnetje Pientje die even oud is.
Pientje komt ook uit de opvang en was afgestaan door iemand.

Max en Noor
Afbeelding
Afgelopen zomer kreeg ik een mailtje; of ik nog 2 grote konijnen wilde hebben. Het was via/via.
Uiteindelijk had ik een telefoonnummer en ik belde. Het waren 2 Franse Hangoren bij iemand op een balkon. Ik ben er naartoe gegaan, en wat ik aantrof was vreselijk. 2 broodmagere konijnen op een kaal balkon. Ze hadden een paar lege kale kisten als hok. Hierin zat geen strooisel.
Ook was er geen hooi te bekennen, dat kregen ze ook nooit, evenmin als groenten. Wel water en voer, hoewel ik van het voer denk dat ze dat ook niet regelmatig kregen.
Ze waren ook niet bepaald lief. Ze deden onvriendelijk en wantrouwend.
Ik heb ze meegenomen en thuis aan een inspectie onderworpen.
Veel te mager en heel slap. Op gladde ondergrond waren ze niet eens in staat hun poten onder zich te houden, die gleden alle kanten op. Daarnaast een mottige vacht en ook plakpoep. Met pijn en moeite kon ik naar de tanden kijken, dat zag er ook niet best uit.
Het was bij elkaar te triest voor woorden, om te huilen gewoon :puppydogeyes:
Verder had ik niet het idee dat ze ziek waren gelukkig. Maar voor de zekerheid hield ik ze flink uit de buurt van mijn eigen konijnen. Omdat de eigenaar mij niet kon vertellen hoe de namen waren (ze waren van zijn weggelopen vriendin), gaf ik ze de namen Max en Bibi.
Bibi was er nog het slechtste aantoe. Het lukte me toch om ze flink op te lappen. Ik kreeg de plakpoep weg met hooithee en veel hooi, wat ze gelukkig meteen lekker vonden.
De DA waar ik advies vroeg ivm evt vitamine tekort adviseerde mij om toch gewoon groenten te geven en geen extra vitaminen. De groente werd gelukkig ook goed verdragen.
Het ging toen een paar weken best heel goed. Ze werden vriendelijk en wilden graag aandacht van mij.
Maar op een dag in september ging het mis. Ik kwam thuis en vond Bibi halfdood in het hok. Ik ben meteen naar de DA gegaan. Ze had in ieder geval acute pasteurella en was oververhit. Het lukte om haar temperatuur omlaag te brengen en ze kreeg een AB injectie. De volgende dag moest ik terugkomen. Ze was wonder boven wonder toch wat opgeknapt en gaan eten. De dag daarop kreeg ze weer een injectie en ik kreeg AB mee. Ik had Max ook meegenomen voor de zekerheid, maar die mankeerde niets. Wel werd er een stukje van zijn tanden afgehaald.
Daarna begon het gemodder met Bibi. Om een lang verhaal kort te maken, ze heeft het niet gehaald. Het eindigde met een longontsteking.
Toen zat Max alleen. Ik vond een FH fokker die een vrouwtje had van ongeveer een jaar oud. Nora, een mooi, leuk pikzwart konijn. Het karakter vind ik niet helemaal conform FH, maar ze is wel vriendelijk.
Helaas moest Max niets van haar weten, en ben ik dus ruim 2 maanden bezig geweest om ze te koppelen. Maar toen was het ook wel goed aan tussen de 2. Kort daarna ontdekte ik dat de tanden van Max heel erg snel doorgegroeid waren, dus die moesten er uit. En om de ellende compleet te maken, had Noor zich zo op lopen fokken toen hij weg was, dat ik die ook met een enorme snotneus aantrof toen we thuiskwamen.
Gelukkig waren beide konijnen na 10 dagen AB weer kerngezond. Heel even was ik nog bang dat Max mijt zou hebben , omdat hij ineens een rare vacht kreeg. Maar sinds een paar dagen begint zijn vacht mooi egaal te worden.
Hij zal nu een jaar of 3 zijn, en of hij echt oud zal worden denk ik niet. Maar hij is nu wel gelukkig met zijn Noor!

Guusje
Afbeelding
Over Guusje heb ik al wat verteld topic
Inmiddels heb ik geprobeerd of ze bij Gijs en Pientje kan wonen, maar dat gaat niet lukken. Pientje is een pittige tante die flink last van haar hormonen heeft en dus haar vent niet wil delen.
Guusje heeft nu een ren bij Boris en Bella. Ze geeft bij die 2 geen aanleiding tot ruzie, dus misschien dat er een mogelijkheid is om haar daar bij te zetten.
De andere optie is het ventje die er voor Bugsy zou komen. Maar die is al minstens 5 en heel erg rustig.
En Guusje is een hittepetit die ook worstelt met haar hormoontjes. Ik ben er nu over aan het nadenken om haar eventueel te laten castreren.

Diddle
Afbeelding
Dit is Diddle. Diddle is 5 (of wat ouder) en heeft een naar avontuur achter de rug.
Hij is hier van harte welkom om zijn leven te delen met of Bugsy, of Guusje.
De foto komt van Jeanne's weblog, waar ook zijn hele verhaal op staat.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Ik stel mijn konijnen voor!

Berichtdoor lnge » 08 mar 2010 14:19

Wie volgt met voorstellen?

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Ik stel mijn konijnen voor!

Berichtdoor marjolijn1957 » 08 mar 2010 14:34

Ik heb genoten van de verhalen en de foto's. Heerlijk als je de ruimte hebt om een paar nijntjes op te vangen. Anders zou hun leven er heel anders hebben uitgezien. Da's een ding dat zeker is.

Afbeelding

Dit zijn onze nijnen, Molly en Milou. Het zijn twee zusjes van elkaar. Deze hebben geen naar verleden. Ze zijn na de tijd bij hun moeder samen bij ons komen wonen. Nee.. ze komen niet uit een dierenwinkel maar bij iemand die met hart en ziel af en toe een nestje fokt. Tegenwoordig fokt hij Blauwe Weners, maar dit zijn Rode Nieuwzeelanders.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Ik stel mijn konijnen voor!

Berichtdoor lnge » 08 mar 2010 14:38

Ik vind Molly en Milou geweldig mooi!
Maar weners zijn ook niet verkeerd.
Ach zo blijft er altijd wat te wensen over hè ;)

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: Ik stel mijn konijnen voor!

Berichtdoor Zweedse Kip » 08 mar 2010 14:38

Wat een verhalen...en wat een leuke nijnen :bril: :gulzig:
Een hele mooie kleur die rode :hartje:

Gebruikersavatar
troeltje
Berichten: 1657
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:52
Land: nederland
M/V: V
Locatie: lekkerkerk
Contacteer:

Re: Ik stel mijn konijnen voor!

Berichtdoor troeltje » 08 mar 2010 15:00

wat een mooie en leuke nijnen zeg hierboven
en idd die rooie zijn heel mooi
en dat verhaal van die 18 nijnen pffff goed van je hoor dat je zo voor ze op komt :gulzig:

mijn verhaal veel minder spectaculair als hierboven, maar met net zulke lieve nijnen

Moppie
Afbeelding
Moeder overste, een konijn dat graag aandacht heeft en anders zoekt ze het wel
je moet haar altijd eerst aaien voordat je eten geeft
echt een knuffelkont en moeder van 5 mooie kleintjes waarvan ik er twee heb gehouden. ( Dottie en Bruno )
De rst is goed terecht gekomen bij lieve vrienden die ook van konijnen houden.

Bruno
Afbeelding
een zoon van Moppie en hij is een lieve verlegen haarbal.
hij is een al al leeuw en zijn haren blijven maar groeien.
s' zomers moet hij echt geknipt worden anders ziet hij niets
nu is zijn vacht heerlijk met die kou, maar afgelopen zomer was het minder fijn.
ik hoop dat ie na zijn rui wast minder behaard rondloopt, anders moet ik hem weer knippen/scheren.

Dottie
Afbeelding
Dottie is het dochtertje van mijn lieve moppie, een leuke leeuwekop met lange manen
Ze is net bevallen van haar eerste nestje met 7 kleintjes, nu 3 dagen oud.
Een lief moedertje die haar kleintjes nauwlettend in de gaten houdt maar mij er volledig mee vertrouwd.

nestje van Dottie
Afbeelding


Ze zaten tot voor kort met z'n drieen bij elkaar en ik hoop dat als de kleintjes weg zijn dat ze met 1 of 2 van haar nakomelingen weer bij elkaar kunnen.
Zou het namelijk leuk vinden dat ze een leuke grote hechte groep zouden worden.

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: Ik stel mijn konijnen voor!

Berichtdoor Frank- » 08 mar 2010 15:29

Hier, helaas, geen konijnen maar heb met plezier jullie verhalen gelezen.

Vooral die van jouw, Inge.
Wat heb jij veel meegemaakt met die beestjes.
Super dat je veel thuisloze (en mishandelde) nijnen een goed en fijn plekje kan geven!

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Ik stel mijn konijnen voor!

Berichtdoor Ing » 08 mar 2010 16:09

Ik heb op het moment 4 nijntjes:

Als eerst is in ons leven gekomen, onze lieve kleine Nim:
Afbeelding

Mijn man heeft haar ongeveer 1,5 jaar geleden gevonden in een greppel vlak bij ons huis.
Ze had een scheef koppie, en we vermoeden dat dat een van de redenen is geweest dat ze 'los liep'.

We hebben haar meteen laten behandelen bij de dierenarts en gelukkig heeft ze er nu nog nauwelijks last van. Heel af en toe houdt ze haar koppie nog een beetje scheef, maar ze schijnt daar gelukkig geen last van te hebben.
Natuurlijk konden we geen afstand meer van haar doen, dus hebben we haar bij de kippen in de ren gezet, wat haar goed bevalt.

Omdat alleen ook maar alleen is, hebben we in eerste instantie Tinc uit de opvang erbij gehaald.
Maar Tinc was eigenlijk een Houdini en nadat hij al een keer aan de linker kant van de ren eruit geklommen was (over een hek van 2 meter hoog! :shock: ), deed hij dat ook 1x aan de rechterkant :puppydogeyes:
En daar liepen 2 van onze honden....... :cry:

Toen mijn tranen enigszins opgedroogd waren, besloot ik dat er toch weer een vriendje voor Nim moest komen en omdat we naar de fokster van onze nieuwe pup gingen in het verre Friesland, zijn we onderweg naar Konijnenopvang Aa en Hunze gegaan om daar een nieuw vriendje voor haar te vinden. Nim was natuurlijk meegegaan, die vindt dat schitterend en eenmaal daargekomen, hadden we een klein bruin ventje en 2 hangoren bij haar in een rennetje zitten. Ze vond ze allemaal geweldig, dus natuurlijk kon ik weer geen keuze maken en hebben we ze allemaal mee terug genomen :oops:

Zo kwamen Choc, Fudge en Brice in ons leven.
Helaas hebben we afgelopen najaar Choc verloren, hij was even daarvoor ziek geweest en dat had hem blijkbaar zo verzwakt dat hij het helaas niet gered heeft :cry:

Fudge en Brice leven nog steeds lekker bij ons:
Afbeelding
Dit is Fudge, opperbitch en de baas in de ren :mrgreen:
Afbeelding
Deze mooie zwart-witte vent is Brice, een levensgenieter tot en met en verzot op eten :cool:

Brice is vorige week een paar dagen binnen geweest omdat hij last had van gas, maar gelukkig waren we er op tijd bij en huppelt hij nu weer vrolijk bij zijn vriendinnen rond. :mrgreen:

En als laatste is BonBon in ons leven gekomen.
Afbeelding
Ik was op zoek naar een extra konijnenhok zodat ze wat meer schuilgelegenheden hebben en toen zag ik een konijnenhokje op MP staan, waarin BonBon nog steeds zat..... natuurlijk ben ik beiden direct gaan halen, geen haar op mijn hoofd die haar daar nog een dag langer liet zitten.
Ze zat al 3 jaar in dat kleine hokje, wat ik alleen als schuil/slaaphokje wilde benutten en ze was nog nooit buiten het hok geweest en ook niet in contact met andere konijnen :puppydogeyes:

Ze had dus ook vreselijk lange nagels, haar vacht zag er niet uit en haar bespiering was nauwelijks aanwezig :puppydogeyes:
We zijn op de terugweg direct langs een bevriende dierenarts thuis gereden en hij heeft de nagels voor ons geknipt en haar verder even nagekeken.
Ook vertelde hij ons dat ze inderdaad een meisje is, wat ik al dacht, want de mensen waar ze zat konden me dat na 3 jaar niet eens vertellen. Niet verwonderlijk, aangezien ze nog niet eens een naam had gekregen in die 3 jaar.... :|

Nu zit ze dus ongeveer driekwart jaar bij ons en is opgeknapt tot een heerlijke meid die eten als hobby heeft en die al veel beter in haar vachtje en bespiering zit.
Het enige wat ze nog steeds heeft, is dat de andere nijnen haar angst aanjagen :puppydogeyes:
Het gaat zeker al wel wat beter als in het begin, maar als ze op haar af huppelen, rent ze nog steeds snel weg.... wat ook niet echt helpt, is dat Fudge in het begin nogal naar haar liep te blazen om duidelijk te maken wie de baas is. Maar ook Brice en Nim vertrouwt ze nog steeds niet helemaal, terwijl vooral Nim zo ontzettend lief voor haar probeert te zijn :puppydogeyes:

Af en toe zit ik te twijfelen of het zin zou hebben voor haar toch een vriendje of vriendinnetje erbij te zoeken... maar ik weet niet of ik haar daar wel een plezier mee doe :|
Ik heb zeker wel het idee dat ze geniet van haar leventje hier, ze zit lekker hooi te eten en in het zonnetje en ze is al zover dat ze ongeveer een halve meter van de anderen af gaat zitten om te eten. Maar als de anderen zich omdraaien is ze weer weg :roll:
Ook de kippen vindt ze al leuker om zich heen, in het begin vond ze dat ook eng en nu zit ze er midden tussenin op haar appeltje te bijten :mrgreen:
Dus wat is wijsheid in haar situatie.... ik ben er nog niet uit :|

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Ik stel mijn konijnen voor!

Berichtdoor lnge » 08 mar 2010 18:30

Zoiets is ook moeilijk. Dat had ik met Bugsy ook. Dan zitten die 2 klef te doen en zij heeft niemand :puppydogeyes:
Alleen is er wel het verschil dat ze voor Bunny totaal niet bang is, dus als ze daar naast zit, dan geeft ze hem gauw een paar likjes. Maar Bunny jaagt haar ook niet weg. Alleen reageert hij niet op die likjes, de botterik doet het gewoon niet terug.
Maar er zit nu wel heel veel vooruitgang in, net zaten de dames tegen elkaar aan in een hooibedje. Dus misschien dat het toch nog een echt klef trio gaat worden, net als Bo, Puck en Snoes.

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Ik stel mijn konijnen voor!

Berichtdoor Ing » 08 mar 2010 18:51

Ja, Brice, Fudge en Nim zijn ook zo'n klef trio, echt aandoenlijk om ze zo lekker bij elkaar te zien zitten.
Maar BonBon gaat er nooit bij zitten... we hebben haar ook al eens in het hok gezet waarin de 3 anderen de meeste tijd zitten, maar dan weet ze niet hoe snel ze eruit moet komen :puppydogeyes:
Misschien heeft Fudge haar ook wel duidelijk gemaakt dat dat niet mag.... wie weet.

Op zo'n moment vind ik het zelf zo zielig, maar aan de andere kant zie ik haar wel genieten van haar eigen hokje, haar hooi en het zonnetje op haar ruggetje en dan denk ik: is het meer mijn eigen gevoel om daar wat aan te willen doen?
Straks heb ik er misschien nog een nijntje bij en blijft die ook weer in zijn of haar uppie zitten.... dan wordt het 'probleem' alleen maar groter natuurlijk :|


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten