Brahma?

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Brahma?

Berichtdoor danielb » 15 jan 2022 17:34

het dier heeft een heel korte rug....

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Brahma?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 jan 2022 18:04

Ik denk dat dat een vertekend beeld is omdat de staart zo recht omhoog staat.
De brahma heeft normaal een diepe borst en holle rug waarvan die voor de staart al omhoog loopt en dan overgaat in die volle staart. (dat weet je natuurlijk, maar zodat iedereen kan volgen ;) )
Hier is de rug vlakker en dan staat die staart er plots in een rechte hoek bovenop (en de borst is ook niet diep), dus vandaar dat het zo lijkt, vermoed ik. Ik denk niet dat de rug zelf veel korter is, als in, de afstand van schouders tot poep oid. En het kan ook nog komen omdat er veel veren weg zijn.. Veel van de vorm van een Brahma is gewoon veer...
En het dier staat denk ik ook bol en haar nek ingetrokken. Wat de rug ook korter doet lijken. Ik denk dat ik begrijp wat Kip La La zegt over het is precies een cochin op hoge poten, maar dat komt volgens mij dat ze wat buikpijn heeft en wat bol staat. Of het is een momentopname en staat er niet altijd zo. Maar die staart nog steeds zo recht omhoog, das bijzonder he? Moet echt van zo'n ras komen he, met zo'n verticale staart.
Een vlakkere rug ipv oplopend is natuurlijk wel geen ziekelijk teken, heel veel slanke rassen hebben dat.. Maar vaak dragen die hun staart ook horizontaal. En die lopen ook meer horizontaal ipv opgericht zoals de Brahma erg heeft, en dat horizontale zie je bij dit dier ook. Dat geeft een vreemd beeld op die beveerde stevige poten. Die poten gaan normaal glooiend over op de borst, hier zit daar een hoek in. Ik denk dat haar dijen, als je't zo ziet, ook ontzettend mager moeten zijn ipv de gespierde hespen die normaal zijn. En er missen heel wat veren.

Maar dat er een goede portie Brahma in zit, lijkt me wel duidelijk.
Het wordt vast beter te beoordelen volgend jaar of zo. Als ze gezond is en haar veren goed zitten en ze goed doorvoedt is.

roderick
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2016 21:15
Land: nederland
M/V: V

Re: Brahma?

Berichtdoor roderick » 16 jan 2022 10:48

Het is een apart beestje. We hadden haar eerst bij een groepje van 3 andere kippen geplaatst, maar daar werd ze gepikt. Dus hebben we aan de andere kant van de tuin een stuk afgezet en haar daar gezet en een vriendinnetje voor haar gekocht. Beiden zijn nogal schuchter, maar samen gaat het heel goed en ze zijn onafscheidelijk Echt twee tutjes. Eerst hebben ze een week in en voor het nachthok doorgebracht, maar geleidelijk aan kwamen ze naar buiten en nu lopen ze door het hele stuk en zijn ook niet meer schuw. Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Brahma?

Berichtdoor tuff cookie » 16 jan 2022 20:36

Fijn dat je een vriendin voor haar hebt gekocht.
Het vreemde is ook dat het lijkt of het kipje geen nek heeft en moeilijk bij de grond kan door te korte nek.
Poten staan uit elkaar op de foto om te kunnen bukken. Misschien door te klein hokje in het verleden ook te weinig bewogen ?

roderick
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2016 21:15
Land: nederland
M/V: V

Re: Brahma?

Berichtdoor roderick » 16 jan 2022 21:07

Ze had inderdaad nauwelijks bewegingsruimte. Zat in een hok van 1 bij 2 meter en die 2 meter is lange tijd in 2 delen verdeeld omdat ze daar krielkipjes in lieten lopen en dat ging niet samen met Sara (zoals ons kipje heet). Ze vond in het begin de lucht en vogels ook heel eng, want het hok was niet helemaal open en er zat een dak op, waardoor ze nooit naar boven kon kijken. Nu vinden ze het wel leuk, alleen noodlandingen van de duiven schrikken ze soms nog van.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Brahma?

Berichtdoor Buitenbeestje » 16 jan 2022 21:40

Wow, ik denk helemaal vergroeid door een te beperkte ruimte? :( Wat zielepietje, gelukkig heeft het kipje het nu veel beter en heeft ze nog een leuk vriendinnetje ook!
Ik hoop dat ze verder gezond is en nog een leuk (gewoon) kippenleven in het vooruitzicht heeft…

roderick
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2016 21:15
Land: nederland
M/V: V

Re: Brahma?

Berichtdoor roderick » 16 jan 2022 22:16

Dat hoop ik ook. Ze eet goed, ontlasting ziet er ook goed uit en ze is helemaal bijgekomen. Kroop ze in het begin weg als ik hun tuintje in kwam, nu komen ze samen aangerend in de hoop wat lekkers te scoren. Daar ben ik al heel blij mee.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Brahma?

Berichtdoor danielb » 17 jan 2022 00:26

eigenlijk vind ik er toch een hanenbouw inzitten....

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Brahma?

Berichtdoor tuff cookie » 17 jan 2022 06:36

Erg leuk dat ze zo snel los komt. Nu ze de ruimte heeft zal het bewegen ook veel beter gaan. Ze zal vast een hele leuke kip worden.


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten