Pagina 1 van 2

Foto tips - handleidinkje

Geplaatst: 03 mei 2005 15:15
door Huttenkloas
(deze topic is op 21.02.2007 op mijn verzoek door Loex wat opgeschoond
door oud commentaar te verwijderen en om het geheel overzichtelijker te maken)


Omdat ik de laatste tijd veel vragen over het maken
van foto's krijg, heb ik hieronder een klein handleidinkje
gezet met dingen die ik van belang acht.

Als ik zaken vergeten ben of als er vragen zijn, mail me dan even !

Groeten

Jeroen

Basis begrippen

Geplaatst: 03 mei 2005 15:16
door Huttenkloas
Foto tips - basis begrippen

Ook de wat fletse, blauwige en platgeflitste opnames zat
die u camera levert ?? Door een aantal zaken zelf in te stellen
kunt je het resultaat sterk verbeteren.

Allerbelangrijkste is de camera van de automaat te halen en
zelf wat meer zaken in te stellen. Indien je camera een
Av stand heeft kun je die goed gebruiken om de achtergrond
vervaging in te stellen want de Av mode is een automatische stand
waarbij je als gebruiker het diafragma regelt en de camera daarbij
de correcte sluitertijd berekent en instelt.

Diafragma (kijkt de camera door een groot of een klein gat naar buiten ?)

Een groot diafragma (b.v. F=2.8) zorgt voor veel achtergrond vervaging
en snelle sluitertijden, een klein diagfragma (b.v. F=13) zorgt voor
scherptediepte van voor tot achterkant van de foto/beeld maar
langere sluitertijden. Bij een groot diafragma komt er veel licht
de lens binnen, bij een klein diafragma sluiten de lamellen in de
lens zich en komt er weinig licht binnen.

Manual (handmatige) stand

Wil je je camera echt goed leren kennen kies dan voor de M(anual)
stand. Hierbij moet je alles zelf instellen en word je voor de
leeuwen gegooid maar het is wel de leerzaamste stand.

Witbalans

Verder is het van belang de witbalans zelf in te stellen.
Hierdoor pas je de camera aan (wisselende) lichtomstandigheden aan en worden de kleuren van
de foto zoals ze horen te zijn. Lamplicht is b.v. erg rood en schaduw weer erg blauw.
De hersenen passen dit voor de mens aan zodat ons dit niet opvalt.
Maak als test maar eens onder een lamp een paar foto's met diverse witbalansen
zoals zon, bewolkt, schaduw en lamplicht. Je zult zien hoe groot te verschillen
zijn en wat de witbalans doet.

RAW

Bent u qua witbalans helemaal de weg kwijt dan kunt u de meeste camera's op RAW zetten.
Hierdoor worden de foto's o.a. qua kleur niet door de camera bewerkt, dit
kunt u achteraf op uw computer doen. Door dan pas de juiste witbalans
te kiezen krijgt u natuurlijke kleuren en kunt u nog alle kanten op.
Bij de meeste camera's die de RAW stand kennen zit software om van de foto
op RAW formaat weer een JPG te maken. Verder is RAW formaat erg handig
als een onderwerp door 2 soorten licht wordt belicht, b.v. TL- en buitenlicht.
Let wel: deze mogelijkheid dient niet als vanzelfsprekend te worden beschouwd.
Het streven blijft altijd naar de juiste witbalansinstelling.
Hoe minder er nadien te corrigeren valt, des te beter zal de foto uitvallen.

Camera verder instellen

Op veel camera's kun je ook de verzadiging van de kleuren instellen.
Ook kunnen de scherpte en het contrast naar behoefte worden ingesteld.
Door dit eenmalig goed in te stellen kunnen er foto's uit de camera
komen die bijna geen nabewerking meer nodig hebben.

Flitsen - uit dat ding !!

Veel camera's flitsen automatisch mee als de lichtomstandigheden iets minder zijn.
Hierdoor ziet een foto er al snel wat platgeslagen en bleekjes uit.
Probeer dit dus eerst uit of zet de flits helemaal uit.
Voorkom flitsen door de camera op een wat hogere ISO (= lichtgevoeligheid)
waarde te zetten, b.v. 400. Nadeel is dat bij vooral niet-spiegelreflex camera's
de ruis kan toenemen. Probeer dit dus eerst uit.
Of zet de flits helemaal uit. Moet je toch flitsen doe dit dat bij voorkeur via
het plafond (als je een losse flitser hebt) . Hierdoor ontstaat een natuurlijke belichting.

Door de knieen.

Vermijd foto's 'van bovenaf', zeker als het onderwerp klein is. Ga door de
knieën en dichterbij. Door je op dezelfde hoogte te begeven als het onderwerp
krijg je in de meeste gevallen bovendien wat meer ruimte op de achtergrond.
Als je een onderwerp van heel dichtbij wilt fotograferen,
zet de camera dan op de macrostand. Kijk op het schermpje en niet door de zoeker.
Het schermpje geeft namelijk altijd het juiste beeld, de zoeker alleen indien
het onderwerp minimaal op een meter afstand van de camera is.

Achtergrond

Zorg voor een rustige achtergrond en flink wat ruimte achter het onderwerp.
Door daarnaast een groot diafragma te kiezen (F=2.8) krijg je een mooie,
vage achtergrond.

Meer

Maak meer foto's van dezelfde situatie. Via het schermpje achterop is een foto
maar in een bepaalde mate te controleren.
Door een onderwerp vaker en meer te fotograferen is de kans groter
nét die ene geslaagde foto te verkrijgen.
Vooral bij b.v. het fotograferen van groepen mensen is er
altijd wel één die net de ogen dichtknijpt. Of iets anders dat je niet opviel toen je
de foto maakte. In positief of negatief opzicht ! En dan is het handig wat meer foto's
te hebben.

Lenskeuze

Indien je camera losse lenzen heeft kies dan voor lenzen met een hoge lichtopbrengst (F=2.8).
En koop liever een tweedehands 'professionele' lens dan een nieuwe klungel. Als voorbeeld
noem ik hier de oudere Canon L lenzen tegenover de nieuwere plastic klungels als de 18-55.
Jammer van je geld. Is je lens van een mindere kwaliteit, probeer dan door te
diafragmeren (= diafragma kleiner maken) de kwaliteit van het beeld te verbeteren
in zowel scherpte als contrast. Veel objectieven leveren de beste prestatie bij diafragma 8 of 11.

Witbalans en belichtingscompensatie

Geplaatst: 03 mei 2005 18:07
door Huttenkloas
Witbalans en belichtingscompensatie

>>helaas is mijn camera niet zo duur dat je veel kan instellen

Ik kom ik weet niet hoe vaak mensen tegen met exact dezelfde
camera als ik heb. Bijna altijd staat hij op de volledige automaat (groene
vierkantje). Zet hem op Av en regel zelf de witbalans, dan ben je al
een heel stuk verder ....

>>moet ik dat op automatisch houden of altijd opnieuw instellen (afhankelijk van licht)

Deze kun je het beste per situatie handmatig instellen.
Dan heb je de meeste kans op natuurlijke kleuren, dus
niet te blauw of rooiig. De meeste camera's hebben een
witbalans instelling voor:

ROOD/WARM
3200 - rood lamp licht
4000 - TL licht
5200 - zon
5600 - flits
6000 - bewolkt
7000 - schaduw
BLAUW/KOUD

Let ook op dat 'flits' tussen 'zon' en 'bewolkt' in zit.
Bij een erg flets winterzonnetje kun je dus beter
'bewolkt' of 'flits' nemen. 'Flits' is dus niet alleen bruikbaar
voor die situaties waarin geflitst wordt. De waarde voor de
instellingen is de kleurtemperatuur in graden Kelvin.

Je bent dus geenszins verplicht de camera op precies een
bepaalde stand te zetten. Je kunt rustig één instelling
naar beneden afwijken, dus b.v. 'schaduw' gebruiken als
het bewolkt is. Kwestie van experimenteren.

Sommige camera's hebben tegenwoordig een externe meter
die de kleurtempetuur meet maar dat werkt niet altijd vlekkeloos.

>>Belichting, kan bij mij op -2, tot +2, wat is dan het beste?

Gewoon op nul laten staan. Alleen als een voorwerp
heel licht of donker is (denk aan een wit bruidje en
een in zwart geklede bruidegom) dan zul je zelf
moeten compenseren.

Camera's willen erg witte voorwerpen graag donker(der) maken
(grijs) en hele donkere weer te licht. Je zult dus tegen de
camera moeten zeggen 'die hond is zwart dus ga dat niet
proberen compenseren' !! :-)

Maak maar eens wat proeffoto's waarbij 80% van het beeld
erg licht of donker is, en kijk wat de camera doet. Dus:

- grasveld met licht bruine kip: op nul laten staan
- bruidje in witte jurk +1
- bruidegom in zwart -1


De waardes verschillen uiteraard per camera, moet je zelf uitzoeken.

Mocht je echter merken dat je camera altijd onder- of overbelicht,
zelfs in neutrale situaties, dan kun je een compensatie instellen en
zo laten staan. Camera's worden echter steeds 'slimmer' in het
herkennen van potentieel 'gevaarlijke' situaties, dus dat zal
niet veel voorkomen.

Groeten

Jeroen

Diafragma - voorbeeld foto's

Geplaatst: 08 mei 2005 17:44
door Huttenkloas
Diafragma - voorbeeld foto's

Voorbeelden met diverse diafragma waarden

Diafragma F=2.8 - hekje is alleen voor scherp
Afbeelding

Diafragma F=13 - hekje is van voor tot achter 'scherp'
Afbeelding

Diafragma F=2.8 - alleen de druppels in het midden scherp, achtergrond wazig
Afbeelding

Diafragma F=13 - Alle druppels scherp plus achtergrond duidelijker
Afbeelding

Wit balans - voorbeeld foto's

Geplaatst: 08 mei 2005 18:00
door Huttenkloas
Wit balans - voorbeeld foto's

Reeks opnames tijdens bewolkt weer, foto's van 'warm' naar 'koud'.

AWB - Auto wit balans - geeft redelijk resultaat
Afbeelding

3200 - Rood lamplicht - te blauw
[img]/kiphttp://members.tele2.nl/jjf.baack/kippen/foto/lamplicht.jpg[/img]

4000 - Fluoriserend (TL) - nog steeds blauwig
Afbeelding

5200 - Zon / daglicht - nog iets te koel
Afbeelding

5600 - Flits - komt in de buurt, geeltinten worden nu zichtbaar
Afbeelding

6000 - Bewolkt - de 'juiste'
Afbeelding

7000 - Schaduw - iets overdadige warme kleuren
Afbeelding

Lamp licht

Geplaatst: 08 mei 2005 18:15
door Huttenkloas
Wit balans: lamp licht voorbeeld

Lamplicht is behoorlijk rood maar onze hersenen compenseren
dit. Een paar voorwerpen gefotografeerd onder een normale
huislamp met de wit balans op 'Bewolkt' laat mooi zien hoe
rood dit licht in feite is !
Afbeelding

Nu dezelfde foto nogmaals maar nu met de witbalans op 'Lamp licht'
Afbeelding

Witbalans klopt niet 100%

Geplaatst: 12 mei 2005 20:31
door Huttenkloas
Witbalans klopt niet 100%

Dat zelfs een correct ingestelde witbalans ('bewolkt' in dit geval)
geen neutraal resultaat hoeft te geven laat deze foto zien die
wat naar geel neigt. Om achteraf te kunnen corrigeren had hier
dus beter op RAW geschoten kunnen worden en had je later op
je computer de witbalans in kunnen stellen. Overigens zie ik liever
foto's die naar geel neigen (warm) dan naar blauw( koud).
En liever iets te verzadigde kleuren dan vaal.

Afbeelding

Geplaatst: 13 jun 2005 19:10
door Huttenkloas
Grootte foto's op forum

Ik werk zelf graag met minimaal 900x600 pixels.
Afhankelijk van de fijnheid van de foto levert dit
bestanden op van 45 tot 210 kb.

Een foto met veel egale vlakken komt b.v. op 50kb,
maar een foto met veel gras/takken/details kan wat dat
betreft fors oplopen. De foto's die ik hier post staan op
een eigen server (van mijn provider dan).

Bij het verkleinen van foto's kun je in sommige pakketten
de mate van compressie aangeven, b.v. 55% of 80%.

Voorbeeld 900x600 JPG

- 80% = 66 kB
- 50% = 43 kB

Groeten

Jeroen

Welke camera ?

Geplaatst: 30 nov 2006 10:30
door Huttenkloas
Welke camera ?
Onderwerp in voorbereiding

Minimale sluitertijd

Geplaatst: 21 feb 2007 19:34
door Huttenkloas
Minimale sluitertijd

De minimale sluitertijd is de tijd waarop we uit de hand nog een foto
kunnen maken van een stilstaand voorwerp zonder dat de foto is
gewogen.

Op de foto zien we een Canon 300d met daarop wat een Tamron 28-75
lijkt. Deze lens heeft dus een zoombereik van 28 tot 75mm (zie rode
circeltje om waarde 75).

Zetten we deze lens op 75, dan is de minimale sluitertijd 1/75 seconde.
Zoomen we uit en zetten we de lens op 28 dan is de minimale sluitertijd
1/28 seconde.

Stel je hebt de lens op 75 staan en je haalt maar 1/30 seconde.
Je kunt nu 3 dingen doen. Ga de lichtgevoeligheid vergroten,
dus van ISO 100 naar 200 of 400. Tevens kun je je diafragma
waarde verkleinen, b.v. van F=5.6 naar F=2.8
Hoewel de F waarde zelf kleiner wordt gaat de lens verder open
en komt er meer licht binnen waardoor de sluitertijd naar beneden
gaat. Dus: kleinere waarde is meer licht !
Als 3e optie kun je gaan flitsen.

Hoe meer een lens vergroot, hoe meer licht hij nodig heeft.
Een 300mm telelens b.v. heeft al 1/300 seconde minimale sluitertijd
nodig.

Afbeelding