Westervoorter

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
senne
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 aug 2011 15:54
Land: belgie
M/V: M
Locatie: ronse

Re: Westervoorter

Berichtdoor senne » 11 nov 2016 21:51

Mooi mooi !

Welke kleur heb je in gedachten ? Iets speciaal zo als parelgrijs ofz dit zou het nog aantrekkelijker maken denk ik , of wel fok je meerdere kleuren in verschillende groepen ?

Ik zou zeggen laat de geintereseerden in dit ras de kleuren voorstellen en dan kan je aan een nieuw project beginnen zo blijf je steeds bezig en blijft het dus extra leuk ? Voor kleuren is dit heel leuk , ik sta er nog van te kijken hoeveel kleuren er wel niet bestaan http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Categorie:Kleurslagen

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Westervoorter

Berichtdoor TAKI » 11 nov 2016 22:26

Wil eerst de bruine met zwarte zoom op de kaart zetten en consolideren. Daarna kan er van alles.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Westervoorter

Berichtdoor danielb » 11 nov 2016 22:48

als ik de haan zie op de 2de foto dan denk ik meteen aan een kruising van marans x wyandotte.
wat niet abnormaal is omdat er van beide wat inzit.
zeer mooi waar je uw eigen mee bezig hebt gehouden en op gefocust hebt.
maar als je tegenwoordig een nieuw ras wilt,dan moeten ze naar uiterlijk toch net weer anders zijn,dan wat er nu al allemaal is. (klinkt negatief he,maar niet zo bedoeld hoor en is ook maar gewoon mijn gedacht hoor)
naar uiterlijk toe springen ze voor mij niet meteen uit om te zeggen van dat het iets nieuw is ook al zijn ze toch weer net anders of beter dan wat er al is in dien aard.
maar zo zijn er wel meer bestaande rassen waarvan ik denk dat ze heel hard op een ander ras lijken hoor......
maar je hebt je vooral gefocust op dubbeldoelras wat eigenlijk veel mensen wel willen ook al zijn die er al.
ik zeg ook maar gewoon mijn gedacht hoor,maar je zou misschien naar kleur bijvoorbeeld toch net weer dat andere of speciale moeten proberen te geven wat een ander dubbeldoelras niet heeft.
en vooral aangeven waarom mensen voor de westervoorter zouden moeten kiezen.
zoveelste meer interesse dat mensen krijgen zoveelste meer zal de westervoorter kunnen uitgroeien tot een volwaardig ras.

groei van de hanen en levend slachtgewicht en op welke leeftijd.
legkracht indien je dit opvolgt.
eindgewicht hennen ivm met broedsheid.

misschien ook eens een extra topic hier openen met groeikracht en voederverbruik waarbij de groeikracht vooral gericht is op de hanen.

maar wat je deed en doet zijn ook altijd mijn interesses geweest hoor en ik kan na heel mijn uitleg maar 1 ding zeggen.
:duimop:

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Westervoorter

Berichtdoor TAKI » 18 nov 2016 15:22

Denk dat het nog iets te vroeg is om alles al breed uit te gaan meten. We zitten nog niet helemaal op het eindresultaat. We hadden eerst allerlei kleuren en gaan dit nu tot één kleur beperken voorlopig. Dat houdt in dat er ook kleurmixen komen die misschien wel net even anders zijn dan wat er al is.

Kuifjes, baarden en aparte veren vind ik prachtig bij een ander. De Westervoorter is ook niet een heel bijzondere kip. Maar het is er wel één die alle eigenschappen heeft die ik niet samen in de afzonderlijke rassen kon vinden. En ook het kleurtje dat ze nu gaan krijgen vind ik zeer mooi, zeker als ze in de zon lopen en het zwart en goud mooi glimt.

Henky123
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 apr 2020 14:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: Westervoorter

Berichtdoor Henky123 » 22 jul 2020 23:58

Hallo, ik lees dit net als aanrader en vond het wel interesant. Hoe gaat het er nu mee?

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Westervoorter

Berichtdoor TAKI » 13 nov 2020 07:59

We zijn inmiddels een paar jaar verder met de Westervoorter en hebben een redelijk uniforme kip nu. De laatste tijd willen we hem echter wat forser gaan maken met een snellere vleesaanzet. Hiertoe zijn we aan het selecteren binnen de soort en hebben ook enkele slachtkuikenmoederdieren gekruist met Westervoorters en willen met de kruislingen verder inkruisen zodat er een kwart van dit bloed in komt ongeveer. Daarnaast houden we voorlopig ook nog enkele zuivere stammen voor als de resultaten op termijn tegen vallen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Westervoorter

Berichtdoor jantien » 13 nov 2020 13:13

Leuk om te lezen dat je nog steeds bezig bent met de Westervoorters :-D
Jaaaren geleden, kan wel 6 jaar of meer geleden zijn heb ik een paar Westervoorsters bij je opgehaald, 2 heb ik daar nog van.
Zijn zeer dikke en ronde kippen en hoewel allebei dus oud en nog zeer gezond kunnen ze amper nog lopen.
Volgens mij puur door hun gewicht. Maar het zijn schatten van dieren, heel makkelijk en tam en ze hebben goed eieren gelegd.
Ze krijgen beiden al een poosje ‘extra zorg’, en voorlopig gaat het nog goed :duimop:

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Westervoorter

Berichtdoor TAKI » 13 nov 2020 14:45

Leuk te horen Jantien

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Westervoorter

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 nov 2020 15:18

Gewoon uit interesse, vind je het geen probleem dat ze zo zwaar worden dat ze er last van krijgen?


Enne, krijgen we nog foto's? :mrgreen:
Het is hier tenslotte een fotoforum. :puh2:

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Westervoorter

Berichtdoor danielb » 13 nov 2020 20:00

jantien schreef:Leuk om te lezen dat je nog steeds bezig bent met de Westervoorters :-D
Jaaaren geleden, kan wel 6 jaar of meer geleden zijn heb ik een paar Westervoorsters bij je opgehaald, 2 heb ik daar nog van.
Zijn zeer dikke en ronde kippen en hoewel allebei dus oud en nog zeer gezond kunnen ze amper nog lopen.
Volgens mij puur door hun gewicht. Maar het zijn schatten van dieren, heel makkelijk en tam en ze hebben goed eieren gelegd.
Ze krijgen beiden al een poosje ‘extra zorg’, en voorlopig gaat het nog goed :duimop:


Jantien :
hoeveel wegen ze?
misschien kan je ze best apart houden en op dieet zetten.
dit heb ik in de tijd ook gedaan met een vleeskalkoen.
gras mocht/kon ze wel zoveel eten als ze wilde.
dieet had toen goed geholpen.


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten