Eindelijk kippen

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
streamnl
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jul 2019 17:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eindelijk kippen

Berichtdoor streamnl » 21 okt 2019 07:28

De eerste nacht hebben ze overleefd :duimop:
Ik heb ze gisteren 3X op de stok gezet (ze gingen steeds weer bij elkaar in een hoek liggen) en vanochtend zat er nog 1tje op de stok. Wat ik hier lees, moet ik dit nog even volhouden en hopelijk gaan ze snel alle drie ZELF op de stok zitten.

Sommige ontlastingen waren dun (niet allemaal) maar dat zal hoop ik door de stress gekomen zijn. In de gaten houden.

Ik moet helaas werken en zal niet zien als ze voor de eerste keer naar buiten gaan. Jammer maar helaas.
En ik hoop dat ze vanavond de weg zelf terug vinden naar het hok. We shall see

To do:
- Vandaag eens uitzoeken of het mogelijk is om oude gsm's te gebruiken voor een "livefeed". Lijkt me leuk.
- Iets van heel zwak licht in het hok zelf die op bepaalde tijden aangaan. Vanochtend was het pikdonker en volgens mij zien de kippen dan ook niet waar het eten en drinken staat.

Roan12 schreef:Ziet er prachtig uit. Veel pleziee met de kips! :duimop:

Thanks!

frankip schreef:Nee hoor , ziet er super uit, kippenpaleis. Maar ik dacht dat het hele schuurtje kippenhok was, wat natuurlijk nog leuker was. Je hebt je goed ingelezen en advies ter harte genomen. Ik wou dat iedereen dat deed voor ze eraan beginnen.

Helemaal mee eens dat het leuker zou zijn als ik het gehele schuurtje kan gebruiken. Maar ja, de potgrondzakken, grasmaaier e.d. wil ik ook droog opslaan
En bedankt. Als wij iets nieuws willen qua huisdieren, dan lezen wij ons uiteraard goed in. Het zijn toch levende wezens waar je de verantwoording over gaat nemen.

Kurt H
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 sep 2014 17:39
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eindelijk kippen

Berichtdoor Kurt H » 22 okt 2019 21:18

Ziet er netjes uit, misschien kan ik het niet goed op de foto’s zijn maar ...
het lijkt me dat de zithoek scherpe randen heeft, correct ?
Pijnlijk toch voor de kippen om op te zitten, hoeken best degelijk afronden. Zie FAQ’s over huisvesting hier ( zelf gebruik ik sinds enkele maanden een ontschorste knotwikgentak met diameter 4 à 5 cm ).
Of heb ik dat slecht gezien en heeft de zitstok wel afgeronde hoeken ?

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eindelijk kippen

Berichtdoor Deborah123 » 22 okt 2019 21:27

Veel plezier met je nieuwe kippen!

streamnl
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jul 2019 17:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eindelijk kippen

Berichtdoor streamnl » 22 okt 2019 21:47

Kurt H schreef:Ziet er netjes uit, misschien kan ik het niet goed op de foto’s zijn maar ...
het lijkt me dat de zithoek scherpe randen heeft, correct ?
Pijnlijk toch voor de kippen om op te zitten, hoeken best degelijk afronden. Zie FAQ’s over huisvesting hier ( zelf gebruik ik sinds enkele maanden een ontschorste knotwikgentak met diameter 4 à 5 cm ).
Of heb ik dat slecht gezien en heeft de zitstok wel afgeronde hoeken ?

Ik heb ze wel afgeschuurd en volgens mij ook redelijk zoals de faq. Maar het is de afgelopen 3 nachten wel een behoorlijke "gevecht" om de kippen op stok te krijgen. En bij nummer 3 is nummer 1er al weer van af...
We hadden al half besloten om ze morgen met rust te laten. Volgens ons geeft dit nu te veel stress.
Misschien zijn mijn kanten toch niet goed. Ik zal eens kijken of ik aan knotwilgentak kan komen. Bedankt voor de tip.
Deborah123 schreef:Veel plezier met je nieuwe kippen!


Thanks! We zijn er ook hartstikke blij mee.

Het gaat tot nu toe behoorlijk goed. Gisteren nog geholpen met het terug sturen naar hun hok en vandaag gingen ze uit zichzelf :duimop:
En buiten ons verwachting... vanochtend 2 eitjes. 1 was heel te zacht en de andere was goed. Helaas niet in de legnest gelegd maar gewoon ergens in hun hok. Ik las hier ergens dat ik kalkeitjes moest kopen. Dus dat staat morgen op de planning.


Maar... Tot nu toe kunnen we niet echt mopperen hoe het gaat.

Kurt H
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 sep 2014 17:39
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eindelijk kippen

Berichtdoor Kurt H » 23 okt 2019 00:07

In verband met je zitstok zal het niet echt noodzakelijk zijn om een knotwilgentak te plaatsen hoor.
Ik had in men vorige hok ook gewoon een houten balk als zitstok ( doorsnede 45 mm x 45 mm), weliswaar met degelijk afgeronde hoeken. En dat ging prima.
In het nieuwe hok hier heb ik een ontschorste ( dus geen spleten meer voor bloedluis ) knotwilgentak geplaatst omdat kippen in de vrije natuur ook gebruik maken van takken als ze in bomen slapen. Bovendien heb ik hier enkele knotwilgen staan.
Voor zover ik dat op je foto’s kan zien lijkt de zitstok gewoon niet ofwel slechts weinig afgerond te zijn. En dat kan pijnlijk zijn voor de kippenpootjes.
Op het zicht had ik de oude zitstok hier afgerond met een straal van ongeveer 5 mm, dat lijkt me toch prima zodatt de kippen dan geen hoeken meer voelen met hun poten en dus comfortabel kunnen zitten en slapen. Ik had de hoeken afgerond met de vijlrasp, daarna afgewerkt met schuurpapier.

streamnl
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jul 2019 17:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eindelijk kippen

Berichtdoor streamnl » 23 okt 2019 06:57

Een straal van 5mm haal ik niet. Zal eerst dan de randen meer afvlakken vandaag na mijn werk. Als ze vanavond nog steeds niet willen, dan probeer ik een tak. Lukt dat ook niet dan slapen ze maar op de grond.
Ik wil niet dat ze elke avond stress ondervinden als ze in hun hok zitten. Dadelijk willen ze hun hok niet meer in...

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19183
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eindelijk kippen

Berichtdoor Isabel » 23 okt 2019 08:22

Ik heb bij de Karwei latten gekocht: aan een kant zijn de hoeken afgerond, scheelt een hoop werk. :mrgreen:

Overigens tref ik in de ochtend er ook wel eens eentje op de grond aan: zal wel eentje te dicht bij een ander hebben gezeten en waar de ander het weer niet mee eens was...

streamnl
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jul 2019 17:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eindelijk kippen

Berichtdoor streamnl » 23 okt 2019 08:35

Vanochtend geen eieren... Maar de ontlastingen zag er goed/beter uit.

Je ziet goed dat ze graag in groepjes bij elkaar zijn. Fudge (degene die het meeste lef heeft) is al een tijdje buiten. Maar ik zie dat zij iets minder scharrelt dan gisteren en de omgeving beter in de gaten houdt.

Hopelijk komt de rest snel naar buiten. Dan zie ik ook een keer hoe ze de plank gebruiken (en of er aanpassingen gemaakt moeten worden.)

Ja, wij zijn erg blij met de kippen. Een leuke toevoeging voor de tuin.

Isabel schreef:Ik heb bij de Karwei latten gekocht: aan een kant zijn de hoeken afgerond, scheelt een hoop werk. :mrgreen:

Overigens tref ik in de ochtend er ook wel eens eentje op de grond aan: zal wel eentje te dicht bij een ander hebben gezeten en waar de ander het weer niet mee eens was...

Ik mag niet klagen qua (hout)gereedschap. Dus dat moet wel goed komen. Ik wil ze alleen niet elke avond met ze vechten. Wij zijn van mening dat een dier meestal zelf doet wat hij het liefst doet (rare zin hopelijk begrijp je me...)
En bedankt voor je tip. Soms is gemak fijner dan zelf iets maken. :gulzig:

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eindelijk kippen

Berichtdoor Deborah123 » 23 okt 2019 10:23

Omdat de dagen al flink korter zijn geworden zijn mijn dames ook niet bepaald meer aan de leg. Alleen de Leghornkruising kegt nog elke 2-3 dagen een ei, de rest niet meer (araucana, Cochins). Waarbij ik wel moet vermelden dat de Araucana weer broeds is :duimneer:

streamnl
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jul 2019 17:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eindelijk kippen

Berichtdoor streamnl » 23 okt 2019 20:43

Vandaag voor het eerst allemaal op tijd naar binnen. Ze hadden geen licht nodig. :duimop:
Hun stok is nu aangepast. Ik zou er bijna zelf op willen zitten... maar de kippen niet. Het werd weer bijna een gevecht dus ik heb ze weer met rust gelaten. Ik den dat dit gewoon kippen zijn die niet graag op de stok gaan zitten maar liever op een hoopje in het leggedeelte.

Daar ligt nu ook zo'n nep ei in. Dus ik hoop dat ze daar nu gaan leggen ipv gewoon in de hok. Maar ik ben er bang voor aangezien ze in het legnest slapen.

Vraag: Is het wijs om het leggedeelte af te sluiten zodat ze leren om ergens anders te gaan slapen? Misschien pakken ze dan wel de stok...

Deborah123 schreef:Omdat de dagen al flink korter zijn geworden zijn mijn dames ook niet bepaald meer aan de leg. Alleen de Leghornkruising kegt nog elke 2-3 dagen een ei, de rest niet meer (araucana, Cochins). Waarbij ik wel moet vermelden dat de Araucana weer broeds is :duimneer:

Wel of geen ei. De eerste hebben we al gehad ;) We gaan het meemaken.
Succes met de broedse kip


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten