Het spotlicht gericht op: De Bielefelder

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Het spotlicht gericht op: De Bielefelder

Berichtdoor Redshibaman » 23 jul 2020 18:52

Ik snap iets niet. Laat ik voorop stellen dat ik blij ben met het feit dat er heel veel kleuren, geuren en smaken zijn en dat gelukkig iedereen hierin z'n eigen weg bewandelt. Lang leve de diversiteit!! Het maakt de wereld alleen maar leuker, vrolijker en fleuriger.
Maar toch... Alweer een jaar of 22 geleden viel mijn (en ook dat van mijn man) oog op een kip die we zagen op "De dag Voor Mens En Dier" in Dordrecht. En echt waar, zo'n mooie kip, en dan vooral de haan, had ik nog nooit gezien. We zijn ons enkele jaren geleden wat meer gaan toeleggen op het fokker en showen van deze dieren en ik begrijp maar niet waarom er zo weinig vraag is naar, interesse is in deze beauty. Van een fokker in Duitsland hoorde ik dat op de laatst gehouden kleindierententoonstelling in Hannover meer dan 100 Bielefelders waren ingeschreven. Op Nederlands grootste tentoonstelling, De Noordshow in Assen waren dat er het afgelopen jaar zegge en schrijven.... 0.
Ik heb me voorgenomen om dit mooie ras eens wat meer te gaan promoten. Mensen die al langer bij dit forum zijn zullen misschien na verloop van tijd denken: "daar heppie um weer!", maar er komen zeer regelmatig ook nieuwelingen bij en daar doe ik het dan voor.
Het kan zijn dat je dit bericht ook op andere fora aantreft, zoals een aantal Facebook pagina's, maar daar moet je dan maar voorbij scrollen.
Dus...: "Retteketet, met wat tromgeroffel..., ik stel u voor: DE GROTE BIELEFELDER.
En ja, ik heb af en toe weleens een haantje of een hennetje voor de liefhebber. Niet voor de slacht, want dat doe ik dan liever zelf.
De foto's zijn van een aantal jonge dieren van dit jaar en de buitenfoto's zijn van oudere Bielefelders.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Het spotlicht gericht op: De Bielefelder

Berichtdoor Isabel » 23 jul 2020 20:48

Prachtige dieren om te zien! :duimop:
En zo te zien hebben ze ook een mooie ruimte.

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Het spotlicht gericht op: De Bielefelder

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 jul 2020 21:44

Ik vind ze ook prachtig.
Ik ken toevallig 2 mensen die recent kuikens van de bielefelder gekocht hebben.
1 is ze in Duitsland gaan halen, de ander heeft idd goed moeten zoeken (en vrij ver moeten rijden geloof ik) om er in NL te vinden.

Heb je nu verschillende kleuren? Of is dat allemaal hetzelfde? Er lijken donkerdere en lichtere halzen bij de hennen bij te zitten.

Foreest
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jul 2020 16:56
Land: Nederland
M/V: M

Re: Het spotlicht gericht op: De Bielefelder

Berichtdoor Foreest » 23 jul 2020 21:50

Vind het mooie stoere kippen. Heb zelf Noord Hollandse Blauwen, maar dit is toch iets om in gedachten te houden.

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het spotlicht gericht op: De Bielefelder

Berichtdoor Redshibaman » 23 jul 2020 21:54

Pearlsofpassion schreef:Heb je nu verschillende kleuren? Of is dat allemaal hetzelfde? Er lijken donkerdere en lichtere halzen bij de hennen bij te zitten.

Ik denk dat je de dieren in het binnenhok bedoelt? Dit zijn kuikens van 12 weken oud. De lichter gekleurde dieren zijn de hanen. De donkere de hennen.
De Bielefelder kent twee kleurslagen. De meest bekende en meest voorkomende is de koekoekroodpatrijs en dat is ook de enige kleurslag die in Nederland erkend is. In Duitsland, land van oorsprong, is ook de koekoekzilverpatrijs erkend.

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Het spotlicht gericht op: De Bielefelder

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 jul 2020 09:42

Ah OK.
Nee, ik doelde echt op de hennen en dan de halzen/borst. Maar dat zal dan wel gewoon vertekend zijn op de foto.
Dat de compleet lichtere de hanen waren had ik al door. :-D

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Het spotlicht gericht op: De Bielefelder

Berichtdoor danielb » 24 jul 2020 21:35

best normaal dat vooral in Duitsland deze dieren op tentoonstellingen staan omdat het dus ook een dubbeldoelras is van Duitse afkomst.
en er zijn zowiezo al vele dubbeldoelrassen.
zo zal elk land er wel enkele hebben.
ook deze kleurslag is bij andere vele rassen vindbaar.

als je een dubbeldoelras met maar 1 kleurslag in de aanbieding wilt promoten,dan moet je eigenlijk al met legkracht,begin leg,gewicht van de eieren en groeikracht naar voor treden.
de kleurslag is autosexend,maar bij dubbeldoelrassen is dit eerder een klein bijkomend extraatje.

maar het zijn inderdaad mooie en forse dieren hoor.

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het spotlicht gericht op: De Bielefelder

Berichtdoor Redshibaman » 25 jul 2020 13:41

danielb schreef:als je een dubbeldoelras met maar 1 kleurslag in de aanbieding wilt promoten,dan moet je eigenlijk al met legkracht,begin leg,gewicht van de eieren en groeikracht naar voor treden.
de kleurslag is autosexend,maar bij dubbeldoelrassen is dit eerder een klein bijkomend extraatje.

En ik dacht dat de "in the spotlight", alleen al omdat 'ie zo mooi is, voldoende was. Dat de Bielefelder een redelijk goede legger van een mooi groot, en ook lekker is, vind ik een prettige bijkomstigheid ;).

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Het spotlicht gericht op: De Bielefelder

Berichtdoor danielb » 26 jul 2020 01:47

eigenlijk zijn alle kippen mooi.
maar er is zoveel keuze...
als je bijvoorbeeld een bielefelder naast een brahma zet,dan zijn er veel mensen die puur voor het uiterlijk voor die brahma gaan en bij brahmas heb je dan nog veel verschillende keuzes in kleur.
maar als ik jou bielefelder hanen zie,dan ben ik ook verkocht voor die mooie staart hoor...
zie je weinig bij zulkse groffe kippen.

en als je meer weet over beide rassen en je wilt een grof ras dat toch goed wat eieren legt en een lekker stukje vlees geeft,dan ga je uiteraard voor de bielefelder.
want de smaak van een brahma is niet echt wat je verwacht van kippenvlees.
dit is nu puur vergeleken tussen deze 2 rassen hoor....

maar bijvoorbeeld in Belgie word er dan weer veel gekozen voor het mechels hoen dat echt bekend staat voor zijn smakelijk stukje vlees...

Mariluigi
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 dec 2019 13:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Het spotlicht gericht op: De Bielefelder

Berichtdoor Mariluigi » 29 jul 2020 09:25

Wij wilden heel graag twee grote bielefelders maar ze zijn heel lastig te vinden. En als je ze dan vinden kan is het nog de vraag of ze kipjes willen afstaan ;) Wij wachten nog steeds op terugkoppeling van een fokker of we er twee mogen...


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten