Is kippen houden haalbaar met de ruimte die ik heb?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Mveldhoven
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:13
Land: Nederland
M/V: V

Is kippen houden haalbaar met de ruimte die ik heb?

Berichtdoor Mveldhoven » 24 mar 2020 11:17

Hallo allemaal,

Ik ben me wat aan het oriënteren of het haalbaar is om kippen te houden met de ruimte die ik heb.

Bij de FAQ heb ik gelezen over de ruimte die kippen nodig hebben.
Ik heb 7m2 beschikbaar (zou het dan ongeveer 2 meter hoog willen maken) Ik wil ze graag meer geven dan de minimale ruimte, dus dan zou ik uitkomen op 2 kippen tot max 750 gram (als ik een nachthok op wat hogere poten zet zodat ze de ruimte daaronder ook hebben)

Alleen is 2 kippen samen genoeg? Gaat dat goed? Ik lees namelijk vaak dat het aangeraden wordt om minimaal 3 kippen te hebben.

Ook vroeg ik mij af welke kippenrassen er binnen de categorie tot 750 gram vallen? Hoeveel eitjes ze leggen vind ik niet zo belangrijk. Als ze niet vaak broeds zijn vind ik wel een voordeel, maar niet noodzakelijk. Ik heb qua smaak een voorkeur voor kipjes zonder bevedering op de poten. En ik zou graag wat rustigere/tammere kipjes willen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Is kippen houden haalbaar met de ruimte die ik heb?

Berichtdoor jantien » 24 mar 2020 11:54

Zouden je misschien as. kipjes eventueel ook dagelijks in de tuin mogen lopen?
Dat scheelt namelijk aanzienlijk in het leuk gaan houden van kippen :-)

Mveldhoven
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Is kippen houden haalbaar met de ruimte die ik heb?

Berichtdoor Mveldhoven » 24 mar 2020 14:29

jantien schreef:Zouden je misschien as. kipjes eventueel ook dagelijks in de tuin mogen lopen?
Dat scheelt namelijk aanzienlijk in het leuk gaan houden van kippen :-)



Ik zou dat wel willen maar denk dat dat realistisch gezien niet haalbaar is. Is die informatie voor de grootte van leefruimte voor kippen hier op t forum dan alleen voor als de kippen nog verder los in de tuin kunnen? Dat stond er namelijk niet bij. Wil natuurlijk wel dat áls ik kippen zou nemen, ze niet ongelukkig zijn.

In mijn achtertuin kan ik ze sowieso niet houden (geen plek, plus hond die ze niet met rust zou laten)
In mijn voortuin heb ik een 7m2 waar ik een ren zou kunnen plaatsen met daarin verhoogd nachthok.
Als ik ze los wil laten lopen in de voortuin (wat ze zo’n 15m2 extra zou geven, wel tegels) zou ik op de een of andere manier het gedeelte met moestuinbakken af moeten schermen (lijkt me haalbaar) en iets van een deurbel op afstand ofzo moeten plaatsen omdat de kippen dan ook over het pad naar de voordeur zouden lopen (lijkt me op zich ook haalbaar). Alleen ik denk dat de omheining van de tuin sowieos een stuk te laag is en ze daar overheen zouden gaan? En dat is minder goed op te lossen want de omheining van de voortuin mag niet hoger zijn. Hier een foto van de tuin om een beter beeld te geven:
https://postimg.cc/grKczP5z

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Is kippen houden haalbaar met de ruimte die ik heb?

Berichtdoor Joog » 24 mar 2020 16:18

Op de 7m2 is 2 kippen te doen, welke kippen maakt dan niet zo heel veel uit. Kun je meer geven, door de rest ook op 1 of andere manier te afschermen, kunnen er wel 1 of 2 meer kippen in. Overigens doen 2 kippen het ook prima, hoeven er echt niet perse meer te zijn.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Is kippen houden haalbaar met de ruimte die ik heb?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 mar 2020 12:44

Ik zou er 2 of 3 krieltjes op zetten. Dus idd kipjes van 500-750gr.
Baardkrielen, kuifkrielen, Hollandse krielen, Serama's enz.... Je moet maar eens rondkijken wat je leuk vind.
Als ze af en toe wat extra ruimte kunnen krijgen is dat idd wel leuker natuurlijk.
En zorg idd dat ze vlot onder het hok kunnen ook. Dan heb je meteen al een droog plekje en schaduw.
Een paar dingen waar ze bovenop kunnen of een stok buiten waar ze op kunnen zitten vinden sommige kipjes ook leuk. Af en toe wat onkruid voorzien waar ze lekker in kunnen scharrelen. Een blokje hout dat je af en toe verplaatst zodat ze de beestjes eronder kunnen oppikken.
Een bessenstruikje dat je elk jaar weer klein snoeit.
Zo maak je die kleine ruimte zo interessant mogelijk.


Maar wat ik niet begrijp, als de afsluiting rond de voortuin niet hoog mag, mag je dan wel een hogere omheining binnen de voortuin plaatsen?

frankip
Berichten: 2955
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Is kippen houden haalbaar met de ruimte die ik heb?

Berichtdoor frankip » 25 mar 2020 14:16

Is dit de hele ruimte binnen de houten afscheiding ? Lijkt me meer dan 7 m2. Of lijkt dit maar zo ?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Is kippen houden haalbaar met de ruimte die ik heb?

Berichtdoor Isabel » 25 mar 2020 16:35

Ik zou het geheel wel rondom afschermen met gaas/ netten. Met name omdat de kippen er over heen kunnen vliegen en eventueel op straat terecht kunnen komen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten