Welk ras past goed bij zijdehoenders?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Cisca_77
Land: Nederland
M/V: V

Welk ras past goed bij zijdehoenders?

Berichtdoor Cisca_77 » 16 sep 2020 09:35

Hoi,

Ik heb 4 zijdehoenders (hennen) en het zijn super leuk kipjes alleen heel snel broeds. Graag zou ik er kippen bij willen die ook tam en rustig zijn maar niet broeds worden zodat we wat meer eieren hebben. Ik zoek me rot op internet maar kom er niet uit. Wat is jullie ervaring?

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Re: Welk ras past goed bij zijdehoenders?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 sep 2020 12:13

Echt goed passen, in de zin van karakter, dat wordt moeilijk.
Zijdehoenders zijn vrij rustige kipjes en legrassen zijn meestal vinniger en brutaler. Dat rustige karakter blijkt voor te komen bij rassen waarbij het broeden er niet uitgefokt wordt.
Als ik jou was zou ik kijken voor een wyandotte kriel of Barnevelder (kriel). Wyandotte's leggen behoorlijk maar worden ook wel broeds. Wel minder vaak dan zijdzhoenders. Barnevelders zijn vrijwel nooit broeds, en onder de legrassen vrij rustig. Niet als een zijdehoen natuurlijk, maar goed te doen.

Verder heb je nog Orpinton kriel (vrij goed broeds maar ook goede leggers) en Brahma kriel (iets minder goede leggers maar ook niet overdreven broeds) die zijn zeer rustig. Zelfs rustiger dan zijdehoenders..

Heb je de grote zijdehoenders of de krielvorm ? Want als je de kriel hebt zou ik er een kriel bijnemen en dan geen Brahma of Orpinton kriel want die zijn nog steeds erg groot.

Als ik in jouw situatie was zou ik wss Barnevelder kriel proberen. Worden wel niet erg gemakkelijk tam, maar is dat nodig als je zijdehoenders al tam zijn? Ze zullen vast wel komen aanrennen als je met eten komt.

Cisca_77

Berichtdoor Cisca_77 » 16 sep 2020 12:29

Bedankt voor je reactie.
Het zijn gewone hennen, geen kriel.

We zaten ook te denken aan austraorp kippen te denken. Maar ik weet niet of ze erbij kunnen. Ik ben bang dat de zijdehoenders dan een zwaar leven hebben of zullen ze in harmonie samen leven?
We kunnen geen haan erbij zetten ivm de buren.

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 sep 2020 14:31

Ik heb hier een grote australorp en dat zou ik niet doen. Die zijn echt grote kippen. En heel lief voor mensen maar toch echt baasmakers onder kippen.
Hier houdt de haan haar kort, maar anders zou ze het de Brahma kriel en Cochin kriel hennen behoorlijk lastig maken. Ik zou het niet nog eens doen.

Australorp kriel heb je ook, die zijn dan wat kleiner, de eitjes natuurlijk ook. Maar een kriel legt in verhouding grotere eieren.
Maar dat zijn hele andere kipjes dan de grote versie. Qua uiterlijk dan. Karakter denk ik niet.

Deborah123

Berichtdoor Deborah123 » 16 sep 2020 15:25

Cochin matcht goed met zijdehoen, maar is ook snel broeds.

danielb
M/V: M

Berichtdoor danielb » 16 sep 2020 15:49

als je 2 jonge hennen van bijna eender welk ras bij 4 overjarige zijdehoen hennen zet,dan zal dat voor de zijdehoenders weinig problemen geven hoor.
het is hun territorium en de zijdehoenders hebben hun karakter al gevormd.
het probleem is dikwijls dat men bij een groep kippen jonge zijdehoenders bijvoegd en dat kan dan wel problemen geven voor de zijdehoenders.

grote zijdehoenders zijn trouwens even groot/zwaar als de gewone echte leghybriden.

Robbe

Berichtdoor Robbe » 16 sep 2020 21:01

Hey,

Ik wil de originele vraag Cisca_77 niet 'hijacken' maar zit met een gelijkaardige vraag.

Wij hebben sinds eergisteren 2 grote zijdehoender hennen (beiden 1,5 jaar) aangekocht.
Wij hebben reeds 9 kippen, allemaal groothoenders (1 Marans haan, de rest hennen: 2 Marans 2 Leghorns, 2 Cream Legbars, 1 Barnevelder & 1 ayam cemani mix (vondeling)).

Het bijzetten (snachts) verliep goed, gisteren bleven de zijdehoenders vooral in het hok. We hebben ze er ook eens uitgenomen en dan scharrelen ze. De andere kippen hadden er niet veel aandacht voor, precies of ze erkenden ze ni als 'kippen'.
Vandaag verliep ook alles goed, tot enkele uren geleden. Enkele kippen beginnen 'interesse' te tonen voor de nieuwkomers en op een gegeven moment is de haan wat hardhanding tussengekomen.
Gevolg -> 1 zijdehoender mankte.
Beiden zijn ze wel gewoon na de andere kippen het trapje opgeklommen om in het nachthok te gaan slapen.

Mijn vraag:
Moet ik me zorgen maken? De andere kippen zijn zowiezo allemaal groter dan de Zijdehoenders. Als onze haan tussenkomt heeft dit veel meer impact wegens het grootte verschil. Kan ik iets ondernemen?

De reden voor de aankoop is om wat rustigere kippen te hebben voor onze kinderen en ook omdat ik ze eieren wil laten uitbroeden van de Cream Legbars.

Cisca_77

Berichtdoor Cisca_77 » 16 sep 2020 21:40

Geeft niks hoor Robbe. Leuk dat je zoveel verschillende kippen hebt. Ik hoop dat het goed komt met de zijdehoenders.

Iedereen bedankt voor jullie reacties. Ik blijf het lastig vinden of ik voor kriel of gewoon middel groot ras moet kiezen maar daar kom ik vast wel uit.
Mijn zijdehoenders zijn ongeveer 1,5 jaar oud en wegen nog geen kilo. Blijft het dan echt goed gaan als je er kuikens bij zet die uiteindelijk 3 kilo worden?

danielb

Berichtdoor danielb » 17 sep 2020 05:18

als je zijdehoenders al 1,5 jaar zijn en nog geen kg wegen,dan kun je niet spreken over grote zijdehoenders hoor.
hoe heb je ze gewogen???

kuikens bij 4 volwassen zijdehoenders zetten is nu ook niet meteen waar ik aan dacht hoor.
zijdehoenders kunnen ook best venijnig zijn en dan is klein grut ook de penarie.

ik heb trouwens grote brahmas samen lopen met zijdehoenders.

maar in uw geval :
je wil vooral extra eieren en geen broedse hennen.
en je hebt al 4 volwassen zijdehoenders.
gewoon 2 jonge leghennen bijzetten van een week of 20.
dat mogen in dit geval ook de echte leghybriden zijn hoor.
maar met alles wat je bij elkaar zet,moeten de dieren natuurlijk altijd wel genoeg uitloop ruimte hebben.

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 sep 2020 07:17

Ik heb daar geen goede ervaringen mee.
Leghybriden bij m'n Brahma krielen dan.
Dat is voor de Brahma's nooit leuk geweest. Zelfs de haan moest het ontgelden.
En zoveel schelen die dan nog niet in grootte. Die begrijpen elkaar gewoon niet en de hybriden zijn brutaler, actiever en gemener. Naar de Brahma's toe dan. Nee, dat doe ik nooit meer.

Terug naar “Kippen Algemeen”