Beginnen met kippen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
DorienK
Land: Nederland
M/V: V

Beginnen met kippen

Berichtdoor DorienK » 03 mei 2021 21:40

Hallo allemaal, mijn naam is Dorien, ik ben nieuw hier. Over een paar weken verhuizen wij naar het buitengebied en kan ik dus fijn een toompje kippen nemen.
We hebben de sleutel al en zijn druk met klussen.
Er is al een hok en een ren en de kippen die er nu wonen blijven nog een paar weken bij ons tot hun nieuwe woonplek helemaal klaar is. Fijn voor hen, en wij kunnen mooi even 'oefenen'.

Half juni wil ik mijn eigen kippen gaan halen. Maar nou heb ik een lastige vraag. Ik krijg een Orpington haan van een maand of 8-9. Twee jonge Orpington hennen en 2 jonge Araucana's. Ze komen dus van 3 verschillende locaties
Nou is mijn vraag: in welke volgorde haal ik ze?
In 1 keer alle 5 tegelijk? Of eerst de haan halen om te wennen en dan eerst 2 hennen en een paar dagen later nog 2 hennen? Moet ik ze in het begin apart houden?

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie me kunnen adviseren!

tuff cookie
Land: nederland

Re: Beginnen met kippen

Berichtdoor tuff cookie » 03 mei 2021 22:06

Om de acceptatie, tussen de kippen van verschillende adressen, zo soepel mogelijk te laten verlopen kun je ze het best allemaal tegelijk in hun nieuwe omgeving zetten. Want er is dan nog geen territorium drift.

Hilda
Land:

Berichtdoor Hilda » 04 mei 2021 07:11

3 weken geleden moest ik nieuwe kippen aanschaffen, na bezoek van een bunzing of marter. Zaterdags heb een bestaand toompje gehaald van 2 hennen en een haan en in het hok gedaan, zondags heb ik van een ander adresje 4 hennen gehaald die 2 aan 2 al bij elkaar in een hok met meerdere kippen, zaten. Van af het begin ging het tussen de kippen goed, alleen een kip was een beetje het lulletje van de klas, was meestal alleen, heel schrikachtig en dit bleef ook een beetje zo, maar afgelopen vrijdag heb ik nog weer ergens 3 hennetjes gehaald, de kippen die ik al had, heb ik in de overdekte ren gedaan, buitenren afgesloten, met de schuif tussen het nachthok en overdekte ren open, de nieuwe kippen ongeveer een uur voor het op stok gaan in het nachthok gezet, de 2 Schijndelaars bleven in het nachthok maar de Sussex liep meteen naar de andere kippen en mengde zich zonder enig probleem. De volgende dag bleven de Schijndelaars op stok, na een poos ze toch van stok gehaald en ze liepen meteen de ren en buitenren in en ook zij werden zonder enig probleem geaccepteerd, de haan liet zich even gelden en het mooie is, is dat dat ene kipje, dat lulletje van de klas nu ook gewoon tussen de andere kippen scharrelt en niet meer alleen. Ik hoor nauwelijks gekrakeel, alles scharrelt mooi in harmonie door elkaar.

jantien

Berichtdoor jantien » 04 mei 2021 11:36

tuff cookie schreef:Om de acceptatie, tussen de kippen van verschillende adressen, zo soepel mogelijk te laten verlopen kun je ze het best allemaal tegelijk in hun nieuwe omgeving zetten. Want er is dan nog geen territorium drift.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik het ook zo doen :duimop:

DorienK

Berichtdoor DorienK » 05 mei 2021 09:28

Bedankt voor de reacties, ik ga dus proberen ze allemaal tegelijk op te halen en bij elkaar te zetten. :duimop:
Het is dus geen probleem dat de haan volgroeid is en de hennen nog heel jong?

jantien

Berichtdoor jantien » 05 mei 2021 14:38

De haan is 8-9 maanden lees ik.
Hoe jong zijn de hennen die je gaat ophalen?

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 05 mei 2021 14:40

Mijn haan was eerst helemaal niet blij met de jonge hennen die ik voor hem had gehaald. :gutgut:
Duurde een paar weken voor hij ze oud genoeg vond.

Terug naar “Kippen Algemeen”