Broedsheid?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Marije41
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2024 11:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Marije41 » 27 mar 2024 14:44

Goedemiddag,

Ik heb 3 Cochin krieltjes en 2 ervan zitten sinds 3 dagen bijna non stop in het leghokje (ze komen er alleen in de ochtend even uit voor wat eten en water) terwijl ze normaal de hele dag vrij door de tuin scharrelen.

Hoe kan ik hier nu beste mee omgaan?Ze samen in een ander hok zetten zonder nestmateriaal? En hoelang dan? Of beter 1 voor 1? En moet ik de eitjes weghalen?

Kip nummer 3 die niet broeds is loopt nog onrustig rond want mist haar plekje in het leghok (Nestera). Kipjes zijn een klein jaar oud en dit is de eerste x dat ik dit meemaak.

Alvast dank voor de hulp!!

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 mar 2024 20:28

Eitjes uiteraard weghalen.

Wil je ze broedaf maken? Dat doe ikzelf altijd wel. Ik vind het stom als ze zo nutteloos hun leven zitten te verbroeden.
Dan moet hun kont afkoelen. En dat doe je niet door hen in een emmer water te stoppen zoals je soms leest, maar door er wind onder te laten komen.
Enkel nestmateriaal weghalen is wss niet voldoende.
Het gemakkelijkst en vlotst is als je een draadbench hebt. Die zet je op z'n kop en op een onder de hoeken stop je klinkers oid. Zodat er dus lucht onder kan.
Daar moeten ze dan een paar dagen in. Dat lijkt heel zielig, maar nu zitten ze tenslotte ook maar te zitten.
Na een dag of 3 nog eens testen en terug vrijlaten waarbij je hen een uurtje in de gaten kan houden. Als ze terug naar het nest gaan, meteen onderscheppen en terug 2 dagen in de bench. Want als ze terug 10 minuten kunnen gaan zitten, begint het eigenlijk meteen weer van voren af aan.

Marije41
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2024 11:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Marije41 » 27 mar 2024 20:55

Dank je wel voor je reactie!!Waarom maak je ze eigenlijk broeds af?Zodat ze niet dagen in het hokje zitten?En als je dat niet doet hoelang duurt die broedsheid dan ongeveer is jouw ervaring?

Ik vind 2-3 dagen in een kale bench wel erg zielig klinken inderdaad…

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 mar 2024 21:36

Als je ze niet broeds af maakt duurt het minstens 3-4 weken. Dat vind ik persoonlijk nog zieliger. Zitten doen ze toch...

Sommigen houden het langer vol. Ikzelf heb ooit eentje gehad die na 3 maand nog niet stopte. Toen heb ik er toch echt een eind aan gemaakt. Dat zijn wel uitzonderingen, maar ik test het niet meer uit.

Ik maak ze broeds af omdat ik het jammer vind dat ze de mooiste jaren van hun leven, op de mooiste momenten van het jaar binnen zitten en hun leven aan hun voorbij gaat. Ze doen het ook niet omdat ze ervoor kiezen of omdat ze het leuk vinden. Het is een puur hormonaal proces. Ikzelf ben meestal ook niet zo blij met mijn eigen hormonale processen en zou die liever uitzetten.
Ik heb een cochin kriel die jaarlijks minstens 2x broeds wordt. Als ik die steeds zou laten doen, zou ze 2 maand per jaar goed weer missen. Dat is een derde van de tijd. Ze heeft 3x voor me een nestje gebroed en dan vind ik dat het nu welletjes geweest is en ze de rest van haar leven gewoon mag van het zonnetje genieten.

Pas op, ik heb nu wel een broedse hen op eitjes. Dat vind ik dan wel mooi. Das 3 weken afzien maar dan mag ze daarna wel moederen. Of ze dat leuk gaat vinden weet ik natuurlijk nog niet.
Diegene die vorig jaar gebroed heeft was er super fanatiek in, zowel in het broeden ( kwam niet van het nest om te eten en pikte als een gek) als het moederen maar het gaf haar ook duidelijk gigantisch veel stress en dat reageerde ze af op elke kip die in de buurt kwam en later op de kuikens toen ze ermee klaar was. Die laat ik niet meer broeden, want dat bekomt haar duidelijk niet zo goed. Er zit veel verschil op hennen.

Gebruikersavatar
baklap
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2022 11:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedsheid?

Berichtdoor baklap » 28 mar 2024 12:13

Wij laten onze Cochins gewoon broeds, na 2-3 weken is het vaak wel over. Als de andere gelegd heeft word dan vaak het legnest afgesloten. Alleen in de gaten houden dan ze blijven eten en drinken.

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 mar 2024 14:00

Na 2 weken stoppen kan toch niet?
Kuikens uitbroeden duurt al 3 weken. Als ze eerder dan dat zouden stoppen zouden kuikens niet uitkomen. Cochins zijn goede broeders. Dat die niet minstens 3 weken zouden blijven zitten, zou ik echt heel gek vinden.
Langer is altijd spannend maar ik heb nog nooit eitjes onder gelegd voordat een kip minstens 2 dagen goed zat. Dus is het al 3 weken een half. En heb nog nooit gehad dat een kip te vroeg ging lopen.
De laatste dagen weten ze of er leven in de eieren zit, maar de eerste 2,5 weken is dat toch niet.

Mijn ouders en zus laten ze ook broeden, maar daar blijven ze doorgaans ook meer dan een maand zitten.
En ze doen het 3x op een jaar als je pech hebt.
Die hebben wel heel donkere legnesten. Dat is bij mij veel lichter en dan worden ze iets minder snel broeds.

Gebruikersavatar
baklap
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2022 11:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedsheid?

Berichtdoor baklap » 28 mar 2024 15:05

De ene is in 2 jaar 1x broeds geweest en na 2 weken ging het vanzelf het hok weer uit, de andere is wel 4x per jaar broeds en die gaat vaak na 3 weken het hok weer uit.
Dan zullen we wel 2 uitersten met broedheids hebben :mrgreen:

Marije41
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2024 11:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Marije41 » 28 mar 2024 15:55

Nog een vraagje; zet je die bench dan op een donkere plek?Of overdag buiten en in de nacht bijv in schuur?

Shanna Bartels
Berichten: 1478
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Shanna Bartels » 28 mar 2024 16:25

Ik zet de bench altijd onder een afdak of met plastic eroverheen en buiten, met veel licht juist (niet in felle zon)
Snachts ook buiten, mits de temperatuur ok is, zoals nu. Maar schuur kan dan natuurlijk ook.

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 mar 2024 18:37

Overdag zeker niet donker zetten.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kippenboerke4 en 1 gast