PFAS

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
MilMol
Berichten: 139
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor MilMol » 03 apr 2024 20:34

Volgens mij moet vooral opgepast worden met kippenvoer waarin vismeel of andere van vis afkomstige ingrediënten zijn vermengd.
Korrels die dat niet bevatten zijn veilig(er) totdat het tegendeel is bewezen.

Maar het kippenvoer is natuurlijk niet het enige dat een verhoogd risico geeft op te hoge concentraties PFAS in eieren. Vooral in gebieden waar industriële emissies plaatsvinden kunnen PFAS-gehalten relatief hoog zijn. De PFAS komt dan in eieren terecht doordat kippen met PFAS gecontamineerd voer, water of gecontamineerde grond binnenkrijgen.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: PFAS

Berichtdoor kippietoktok » 04 apr 2024 13:34

Alpacka schreef:Wij hebben onze eieren kunnen testen bij normec groen agro control. Onze eieren zijn flink positief voor Pfas. Zijn er mensen die ook hebben getest en weinig Pfas in hun eieren hebben?


Welk type pfas heb jij? En hoe leven / eten je kippen (uit eigen tuin)?
In welk gebied wonen je kippen? Lopen ze los in de tuin?

Het kan aan zoveel dingen liggen. Maar het legvoer (korrel) niet. Want dan zouden de supermarkteieren ook PFAS moeten bevatten en dat doen ze niet.

Ik heb (nog) geen test uit laten voeren.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor tuff cookie » 04 apr 2024 15:26

Ik denk dat supermarkten wettelijk verplicht zijn om eieren te verkopen die onder of net onder de norm van toegestane PFAS liggen. Voor hobbyhouders geldt volgens mij niet.

huibert1976
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 mei 2013 21:13
Land: nederland
M/V: M

Re: PFAS

Berichtdoor huibert1976 » 04 apr 2024 18:17

Ik heb ook net de uitslag binnen en 317% boven de norm. Baal ontzettend en weet even niet wat ik er mee moet. iig niet meer aan mijn kids geven denk ik en dat is echt jammer natuurlijk.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor tuff cookie » 04 apr 2024 19:55

Dat is zeker balen !

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: PFAS

Berichtdoor kippietoktok » 15 apr 2024 15:56

huibert1976 schreef:Ik heb ook net de uitslag binnen en 317% boven de norm. Baal ontzettend en weet even niet wat ik er mee moet. iig niet meer aan mijn kids geven denk ik en dat is echt jammer natuurlijk.


Hier 1700% de norm aan PFOS. En 1000% totaal alle "pfassen"

Kippenwei
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2024 15:31
Land: Netherlands
M/V: M

Re: PFAS

Berichtdoor Kippenwei » 20 apr 2024 20:57

Hoi,

Ben al lang hier aan het lezen op het forum, bedankt iedereen voor de vele handige tips.

Ik heb ook een test laten doen op mijn eieren. PFOS 130% van de normwaarde en PFOA 66,7% van de normwaarde, waardoor mijn totaal op 88,2% van de normwaarde uitkomt, net eronder dus. Bij deze de omstandigheden waaronder mijn kippen leven, misschien heeft iemand er wat aan:

Ik heb 10 hennen van 5 tot 1 jaar oud, gemengde rassen. Woon in zuid-limburg, gemeente Gulpen Wittem, kippen lopen in een huiswei met veel gras en bomen, Kippen hebben alleen maar Hedric legkorrel in 20KG zakken te eten gekregen en wat over blijft van ons eten. Grondwater zit hier rond de 50/60 meter diep.

Pearlsofpassion
Berichten: 4380
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 apr 2024 18:15

Wil er eens iemand eieren uit de supermarkt van vrije uitloop laten testen?

Ik geloof eerlijk gezegd nooit dat die wel binnen die nieuwe norm vallen.

ronaldte
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2024 16:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: PFAS

Berichtdoor ronaldte » 21 apr 2024 20:23

@Pearlsofpassion: ik speelde ook al met het idee. Of geluksvogel-eitjes van de Ekoplaza bv. Volgens mij staat Vrije Uitloop alsnog meestal binnen vanwege de vogelgriep.

OK, en dan onze kippen:
530% PFOS
90% PFOA
36% PFNA
371% totaal PFASsen.

Totaal niet verwacht. Fijn dat hier een discussie is met wat getallen, ik ben heel benieuwd of we samen ergens achter kunnen komen:
- Herkomst: 1x 6 jaar geleden Nieuwegein, 2x ongeveer 2 jaar geleden Tienhoven/Westbroek. (zouden ze het al in zich gehad kunnen hebben?)
- Voer: Via Organica biologische legkorrel, en een beetje etensresten, vrijwel helemaal biologisch.
- Water: voornamelijk drinkwater, en een beetje uit de regenton. De regenton wordt gevuld via een stalen regenpijp met aan de binnenkant een soort zwartig rubber.
- Hok: vooral geïmpregneerd hout en betonplex.
- Omgeving: naast een schuurtje, al zeker 8 jaar niet opnieuw geverfd en de verf lijkt er nog op te zitten. Huis uit 1969, Utrecht Overvecht, vroeger veengebied / weiland lijkt het.
- In de winter scharrelen ze een paar maanden in de tuin.

Coletteke
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 aug 2014 18:12
Land: Gelderland
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Coletteke » 22 apr 2024 13:16

Hier ook uitslag binnen:
Pfos 2080%
PFOA 367%
PFNA 37%
Som van alle 4 1306%

Bio voer van Welkoop, scharrelen hele jaar vrij door de tuin. Drinken kraan- en vijverwater (vijver wordt bijgevuld vanuit regenton / dak)
Getest door normec

Elders in mijn woonplaats Culemborg wel iemand met schone eitjes dus ik had goede hoop... Maar helaas :?

Moet nog even schakelen wat dit nu voor onze eierconsumptue betekent. Het is echt 20x meer pfos, dat is wat anders dan 3x de toegestane waarde, dit is echt shocking veel....

Groet colette


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten