Kippen blijven in hok na bezoek honden

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Nicky_O
Land: Belgie
M/V: V

Kippen blijven in hok na bezoek honden

Berichtdoor Nicky_O » 02 jul 2024 13:42

Eerst en vooral even wat context:
Wij hebben eerder dit jaar twee nieuwe kipjes bijgekocht nadat 1 van onze twee oude kippen gestorven was en we er nog maar eentje overhadden.

Die ene kip die we al enkele jaren hebben is een goeie week geleden gestorven, waardoor we momenteel enkel nog de twee "nieuwe" kipjes hebben. Zij waren in het begin heel angstig, maar zijn zich wel op hun gemak beginnen voelen, mede dankzij het voorbeeld van de oude kip (of dat leek mij toch in elk geval zo).

Nu moet het lukken dat enkele dagen na het overlijden van de oudste kip, we bezoek hadden van een vriendin die haar twee (kleine) honden meehad. Onze kipjes staan heel vaak aan het poortje te kijken wanneer ze ons buiten bezig horen, wat dus ook het geval was toen de vriendin toekwam. De hondjes zijn geen kippen gewoon en zijn alletwee enthousiast naar het deurtje van de kippen gespurt, waardoor onze kippen waarschijnlijk de schrik van hun leven opgedaan hebben en met veel lawaai en stof weggelopen zijn. (binnenin hun ren wel te verstaan)

Sinds die dag komen ze amper nog uit hun nachthok. Eitjes leggen ze ook niet meer (al is het me niet om de eitjes te doen, maar wel om het welzijn van de kipjes zelf). Ik heb de indruk dat ze wel af en toe nog eens buiten komen om snel wat te eten en te drinken, maar gaan daarna meteen terug het hok in.

Ik weet nu niet zo goed waar ik goed mee doe. Laat ik ze gewoon in het nachthok zitten (met toezicht op het feit dat ze nog goed eten en drinken) of haal ik ze 's ochtends uit het hok om het hok dan overdag toe te doen zodat ze er niet meer in kunnen?

Dat laatste heeft mijn man gisteren geprobeerd, maar dan zaten ze gewoon alletwee op een hoopje bij elkaar onder het hok. Wanneer ik rustig mijn hand naar hen uitsteek (om bv eten of drinken in de buurt te zetten), zetten ze hun pluimen recht en durft de ene zelfs te pikken.
Had dan gisterenavond het deurtje terug open gezet, maar tegen 's avonds laat zaten ze nog steeds onder het hok, dus heb ik ze zelf vanonder het hok moeten halen om hen duidelijk te maken dat het deurtje terug open was. Heb ook liever niet dat ze 's nachts buiten zitten, ook al is het onder het hok en ze daar wel redelijk beschut zitten.

Heb dit met onze vorige kipjes nooit voorgehad en vind het nu ook wel vervelend dat net nu de oude kip er niet meer is om hen "het goede voorbeeld" te tonen.

Iemand toevallig ervaring mee?

frankip
Land: nl
M/V: M

Re: Kippen blijven in hok na bezoek honden

Berichtdoor frankip » 02 jul 2024 15:44

Weet je zeker dat ze niet toevallig sinds die tijd broeds zijn geworden ? Zoals je het beschrijft , lijkt t of je broedse kippen uit het nachthok hebt gehaald.

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 jul 2024 21:04

Ik denk dat ze idd geschrokken zijn.
Dat kan gebeuren en is eigenlijk een goede en normale reactie. We zien dat vb wel vaker als er een kip door een roofvogel gepakt wordt. Dan blijven de andere ook een tijdje bang.
Het gaat na een aantal weken vanzelf weer over. Gewoon tijd geven en niet forceren.

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 02 jul 2024 22:50

Eventueel om uit te proberen kun je de plek van het "onheil" waarschijnlijk het deurtje ondoorzichtig maken. Tegen de tijd dat ze weer een beetje van de schrik zijn bekomen en weer naar buiten durven ziet het er dan in ieder geval veiliger uit. Heel jammer dat de oude kip, hun houvast, gestorven is.
Je zou er een tamme oudere kip bij kunnen plaatsen die de leiding op zich kan nemen, als je die kunt vinden.

Isabel
Land: Nederland

Berichtdoor Isabel » 03 jul 2024 07:13

Ik krijg ook het idee dat ze misschien broeds zijn. Dat het een samenloop is geweest.

Leg eens een ei voor hun snufferd: als ze het ei onder zich proberen te krijgen, zijn ze broeds.

Nicky_O

Berichtdoor Nicky_O » 03 jul 2024 10:12

Bedankt voor alle tips!

Ik had niet meteen gedacht dat ze broeds zouden zijn omdat het dan wel een heel toevallige timing is, zo meteen na het voorval met de honden. Maar zou dus wel kunnen.

Ik ga in elk geval aan de slag met jullie tips en hoop dat ze zich snel terug wat beter voelen.

Nicky_O

Berichtdoor Nicky_O » 09 jul 2024 08:49

Even een kleine update:
het bleek een mix van beide te zijn :-)

Een van de twee kippen loopt ondertussen weer vrolijk rond, dus die is toen gewoon heel hard geschrokken en had een beetje tijd nodig om terug op haar positieven te komen.

De tweede kip die toen al "agressief" uithaalde, bleek inderdaad gewoon broeds, dus dat komt ook wel goed!

Nogmaals bedankt voor jullie expertise en tips! :-D

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 09 jul 2024 10:45

Leuk om te horen hoe het verder is gegaan :-)

Evy Silkie

Berichtdoor Evy Silkie » 09 jul 2024 13:11

Misschien bleef ze ook wel binnen omdat haar vriendin binnen zat en de wijde wereld een beetje angstaanjagend is alleen. :gutgut:

Isabel
Land: Nederland

Berichtdoor Isabel » 10 jul 2024 13:29

:duimop:

Terug naar “Kippen Algemeen”