Welk ras is dit?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
David
Inactief
Land:
M/V: V

Berichtdoor David » 17 okt 2007 15:18

ingekruist met kippen die bruine eieren leggen => groene eieren

ingekruist met kippen die witte eieren leggen => blauwe eieren

Dit heb ik in mijn boek gelezen. MAAR tegelijk staat er afzonderlijk en in het begin dat de Araucana eieren legt van blauw tot groen in allerlei tinten met zelfs roze.

Dus volgens mij is het resultaat dat elke stam ooit gewoon een keer ingekruist is met 1 van beide en dat daaruit de kleur van de eieren komt. En ik denk dat het dan gewoon raszuiver Araucana's zijn.

Want hoe noem je dan een aroucana die blauwe eieren legt? Toch geen BAraucana... B komt van Bassette die witte eieren leggen.

Om het kort samen te vatten: wodkacola heeft gelijk

wodkacola
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor wodkacola » 17 okt 2007 18:16

[quote="Thoyobijvoorbeeld: ik heb een 'ameraucana' want ze legt groenige eieren, het is namelijk een kruising marans en araucana[/quote]

zo'n kruising noemen we gewoon een bastaard. ;)

mister krullebol
Land:

Re: Welk ras is dit?

Berichtdoor mister krullebol » 20 okt 2007 10:58

Thijs schreef:Een vriend van mij heeft ook al een tijdje kippen,maar vraagt zich nu af welk ras het is,ik denk aan de araucana.
Dit zijn een paar foto's,er komen morgen nog een paar (scherpere)

Afbeelding
Afbeelding

ja ik ben ook zowat zeker dat het ameraucana's zijn

Thijs
Land:

Berichtdoor Thijs » 09 nov 2007 18:52

Ze zijn ondertussen al beginnen leggen en hebben blauwe-groene eieren,de eene keer wat meer blauw dan de andere keer,...

Ruben
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 09 nov 2007 20:15

Thoyo schreef:bijvoorbeeld: ik heb een 'ameraucana' want ze legt groenige eieren, het is namelijk een kruising marans en araucana

Mooi verwoord... Te veel mensen zoeken in hun mengelmoesjes een rasdier. Er bestaan idd vele rassen, waardoor bijna alles ergens in een hokje gestoken kan worden (weliswaar als "een slechte weet-ik-veel-wat"), maar dat wil niet zeggen dat je zomaar alles een rasdier mag noemen.

Deze dieren zien er naar uit als kruisingen waar ooit een araucana ingezeten heeft. De dieren hebben geen toeven, hetgeen je ziet, is gewoon een baard.

Discussiëren over of het al dan niet een Ameraucana is, is mijns inziens nutteloos, gezien je dan eerst moet discussiëren over wat een ras is. Een ras is in veel gevallen meer dan een kleurtje, een vormpje of een eigenschap (zoals een groen ei), er zitten ook een aantal intrinsieke factoren aan verbonden (bv legkracht, robustheid, karakter,...) waar jammer genoeg bijna niemand nog op let! Ook is afkomst in veel gevallen belangrijk, gezien een ras niet iets is wat biologisch op zichzelf staat, maar eerder een definitie is die door een bepaalde bevolkingsgroep aan een bepaalde groep dieren is gegeven. Er is dus ook een grote portie culturele en geschiedkundige achtergrond die niet verwaarloosd mag worden. Indien dit dier niet afstamt van zuivere Amerikaanse import, mag je het strikt genomen dus eigenlijk niet als een Ameraucana zien.
Strikt genomen bestaan er dan ook geen raskippen, gezien overal alles en nog wat in gekruist is...

Waar trek je de grens?

En nu ga ik weer wat verder onderzoek doen voor m'n thesis over deze discussie ;)

Thijs
Land:

Berichtdoor Thijs » 16 dec 2007 20:38

Ik ben aant surfen; en vind ze ook wel op Appenzeller baardhoenders lijken?

wodkacola

Berichtdoor wodkacola » 16 dec 2007 22:32

Thijs schreef:Ik ben aant surfen; en vind ze ook wel op Appenzeller baardhoenders lijken?

die zou toch in ieder geval een rozekam moeten hebben, en die vind ik er echt niet.

Thijs
Land:

Berichtdoor Thijs » 17 dec 2007 12:43

hoe kweek jij raszuiver , want je hennen kunnen door 50 verschillende hanen getreden worden :?: :?

wodkacola

Berichtdoor wodkacola » 17 dec 2007 13:17

Thijs schreef:hoe kweek jij raszuiver , want je hennen kunnen door 50 verschillende hanen getreden worden :?: :?

simpel door middel van fokrennen, ik heb 6 vaste fokrennen, en nog eens 4 losse, maar dat is meer voor nood. en wat later in het seizoen gebruik ik die rennen voor de opfok.

NvB

Berichtdoor NvB » 17 dec 2007 13:22

wodkacola schreef:
Thijs schreef:hoe kweek jij raszuiver , want je hennen kunnen door 50 verschillende hanen getreden worden :?: :?

simpel door middel van fokrennen, ik heb 6 vaste fokrennen, en nog eens 4 losse, maar dat is meer voor nood. en wat later in het seizoen gebruik ik die rennen voor de opfok.

Als ik me het nog herrinner liepen alle kippen bij jou door elkaar en zitten ze soms opgesloten in een soort van ronde 'tent' of was dat jou foto niet? :oops:

Maar dan vraag ik me af vanaf wanneer je zeker bent dat de hen niet meer bevrucht kan zijn door een andere haan? Met andere woorden hoe lang moet je ze apart houden??

Terug naar “Kippen Algemeen”