mestkuiken gevonden

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor lnge » 17 jan 2009 19:37

Ik zou het ook proberen, ondanks dat ik de argumenten van Ruben en RH heel logisch vind.

Edit: ben er even over gaan verder lezen en vond dit op de site van wakker dier:
De ´ouderdieren` bestaan enkel voor de fok en dus niet voor snelle groei. Zij zitten op een permanent hongerdieet om deze groei te remmen. Na zo'n 17 maanden hongerlijden worden zij verwerkt in de soep.
Dit is dus de enige manier om haar in leven te houden inderdaad :puppydogeyes:

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Lies » 18 jan 2009 01:17

Lies, in mijn ogen werken homeopathische dingen niet (zowel eigen ervaring als hedendaagse wetenschap), dus daar moet je bij mij niet mee afkomen


Ja, dat kan wel zijn Ruben. Jij mag vinden wat je vindt wat mij betreft maar dat geldt ook voor mij :gulzig: Ik kan gewoon me heel goed voorstellen dat je het met zo'n kip probeert ook al zijn er genoeg argumenten om het niet te doen.

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor lessalines » 18 jan 2009 13:08

Ruben schreef:

Optie drie is diervriendelijk geslachte kipfilet...


Eerst even reageren op je opmerkingen, Ruben. Diervriendelijke kipfilet is het al niet meer aangezien het beestje wel al een 6-tal weken in erbarmelijke omstandigheden is opgefokt geweest. En daarover straks meer. Maar het kan het wel worden als ze nog een paar maanden misschien nog wel een paar jaar een fijn leventje kan worden aangeboden.

Wat me brengt tot de andere opmerking.
Een paar weken ga je het misschien nog kunnen rekken, misschien wel een paar maanden, maar hoe meer tijd je er in steekt, hoe erger het wordt, wanneer blijkt dat het toch allemaal niets uithaalt. Bespaar je de moeite en de miserie


Ik heb zelf twee kuikens gehad die ik van de bio-industrie heb kunnen redden.
Afbeelding
Zij hebben de 2 jaren kunnen overschreiden. Inderdaad niet oud, maar ze hebben wel een fijn leventje gehad. Pas op oudere leeftijd kregen ze wat pootproblemen maar dat ging na wat minder voeding en ik meen me te herinneren het extra toedienen van vitamines en levertraanolie, weer over. Beiden zijn uiteindelijk aan een hartaanval overleden. Dat is een andere handicap bij deze diertjes. Hun hart is te klein om op te kunnen botsen tegen hun gewicht.

Frankip, ik vind het prachtig dat je dit beestje nog een mooi thuis wilt geven. Behalve overgewicht zal het zeker ook verzwakte pootspieren hebben. Want de omgeving waar zij is opgegroeid was zeker niet ruim en beweging hebben ze daar niet. Langzaam meer beweging geven, ik zou het in het begin zeker niet forceren, en een klein beetje aan de lijn (het opbouwen van meer fruit en groenten in haar menu en minder koolhydraten maar vooral minder eiwitten) en volgens mij redt ze het dan wel voor een paar jaartjes.

En dan zou ik ook de aandacht willen vestigen op het volgende. Wij geven al een paar jaartjes een contributie aan
Compassion in World Farming , waarbij ze ook aandacht besteden aan de afgrijselijke levensomstandigheden waarin kippen worden opgefokt. Als het welzijn van dieren je na aan het hart ligt, kan je je ook aansluiten bij deze organisatie en/of
'Shop with Compassion' (koop in met medeleven): dus koop alleen scharrelkippen en kijk bij met kip voorbereide produkten hoe de dieren zijn gefokt.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Ruben » 18 jan 2009 13:37

Het ging over het slachten, niet over de omstandigheden waarin het beest opgegroeid is, er van uit gaand dat je weet hoe je het dier diervriendelijk moet slachten.

De dieren worden niet in "erbarmelijke" omstandigheden opgefokt, want dat kost je als boer veel geld, gezien de mindere productie. Een sterftepercentage van 5% is niet uitzonderlijk op zo'n bedrijven, wat zéér laag is. Vergelijk het maar eens met je eigen kuikens, want dat wil zeggen dat op 2,5 nesten (er van uit gaand dat je 8 kuikens per hen hebt) slechts één kuiken dood gaat in de eerste 6 weken. De natuur lijkt me dan "erbarmelijker"...

Merk op dat de dieren die je "gered" hebt wel als kuiken bij jou gekomen zijn en niet als vleesklompen van 2,2 kg, inclusief ingewanden en poten. Je hebt vanaf het begin de groeisnelheid en ontwikkeling kunnen sturen, al kan dit enkel door de dieren zodanig te voederen dat hun aangeboren drang naar eten niet verzadigd is, met constante honger tot gevolg (al diëten de meeste vrouwen ook heel hun leven, dus kan je je de vraag stellen in hoeverre dit "onoverkomelijk" is ;) ).

Scharrelkippen zijn in mijn ogen geen duurzame oplossing, tenzij je je consumptiehoeveelheid aanpast. Een vleeskip in een stal kan je met ongeveer 3,5 kg voeder slachtrijp krijgen op een gewicht van ongeveer 2,2 kg. Zoiets kan je in scharrelomstandigheden niet halen, wat wil zeggen dat je méér graan in je dieren moet steken, iets wat gezien het feit dat er meer dan 900 miljoen hongerigen in de wereld zijn plus dat de klimaatverandering er voor gaat zorgen dat de productiecapaciteit de volgende decennia gaat afnemen, ethisch-maatschappelijk niet goed gepraat kan worden.
Hierbij komt nog dat de milieu-impact van dieren in stallen kleiner is dan van dieren die buiten lopen.

Het enige "voordeel" van scharrelkippen ligt hem dus in de gesuste gemoedstoestand van de consumenten die begaan zijn met dierenwelzijn, want voor de rest zijn er meer nadelen dan voordelen aan.

TENZIJ je minder gaat consumeren! Want wanneer je er voor zorgt dat je geconsumeerde hoeveelheid scharrelkippenvlees zo laag is dat de ecologische impact (dus graangebruik, emissies, ... ) even groot is (of beter nog: lager) dan de grootschallige pluimveehouderij, dan is er natuurlijk geen verschil, buiten het feit dat de dieren een diervriendelijker leven gehad hebben.
Maar dat wil dus zeggen dat alle verschillende parameters opgelijst moeten worden om te berekenen welke coëfficiënten hier van toepassing zijn om om te rekenen hoe groot de impact is van "scharrelen" of "bio". Bij mijn weten nog niet gedaan, dus misschien eens iets om over na te denken en uit te werken...

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor lessalines » 18 jan 2009 14:06

We hebben deze discussie al eerder gehad, Ruben. We kunnen elkaar niet echt overtuigen vrees ik. Maar toch een vraagje. Ben je al eens in zo'n opfokschuur geweest waar vleeskippen worden opgefokt, waar het stro 6 weken blijft liggen, waar het stinkt van de ammoniac, waar ze hun kont op het einde niet kunnen keren, waar ze op rantsoen worden gezet de laatste dagen voor de slacht, etc.
Afbeelding
Ik heb er één naast de deur en ben er ook ingeweest. Bij laden van de kuikens, wat echt niet met de grootste zorg gebeurt en bij het oprapen van de kippen voor de slacht. Nee, erbarmelijk is het zeker.

Je hebt daarin gelijk dat ik mijn kipjes vanaf het begin heb gehad en de voeding heb kunnen aanpassen alhoewel ik toen, als leek, toch nog een tijdje het opfokvoer van de buren heb gegeven. Maar het is zeker het proberen waard en zo pessimistisch als jij het schetst zie ik het zeker niet in voor dit kipje.

Ja minder kip eten (consumeren), is de enige oplossing. Ik eet geen kip (mijn kippen zijn voor mij net zo belangrijk als mijn katten en die eet ik toch ook niet?) en het leuke is dat m'n omgeving zich daar aan aanpast. Niet alleen m'n familie, maar ook m'n vrienden. Gisteren gingen we gezellig bij een stel vrienden eten. Ze vertelden me dat ze er speciaal rekening mee hadden gehouden geen kip op tafel te zetten. En ik ben ze er heel erg dankbaar voor. Kijk, dat is weer een kipje minder dat bij wijze van spreken, uit die schuur bij de buren vandaan komt. Daar doe ik het voor.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Ruben » 18 jan 2009 15:19

Het strooisel moet 6 weken blijven liggen, omdat je niet kan uitmesten. Alternatief is om de kippen in kooien te steken, met een mestband onder, maar dan krijg je ook weer gezaag waarschijnlijk. Bij scharrelkippen blijft de mest ook ter plaatse, zeker als er ook een buitenloop is.

Die ammoniak-emissie kan gecontroleerd worden en is dus beter voor het milieu. Op moderne stallen worden luchtfilters gebouwd die er voor zorgen dat er zo min mogelijk schadelijke gassen vrijgegeven worden. Bij vrije uitloop bv heb je eenzelfde ammoniakproductie (of mss zelfs meer door lagere efficiëntie?), die integraal het milieu ingeblazen wordt, alleen ruik je het minder. Ammoniakuitstoot is ook een kwestie van management, vochtig strooisel (vb door lekkende drinknippels) is hier bv een oorzaak van. De eerste weken is de ammoniak nog niet zo groot, want uw schuur zit dan nog niet half vol.

Rantsoenaanpassingen de laatste dagen lijkt me zeer raar, want dat kan je per kip toch al snel een paar tientallen gram kosten. Maal enkele tienduizenden kippen, spreek je toch weer over heel wat geld, dus een boer gaat dat zomaar niet doen. Enkel de laatste dag, ttz vlak voor slachten krijgen ze geen eten meer, kwestie van het maagdarmstelsel leeg te krijgen en karkascontaminatie te voorkomen.

Het laden van de kippen gebeurt altijd op die manier, ook bij scharrelkippen. Probeer maar eens op enkele uren een paar tienduizenden vleeskippen af te vangen en diegene die dat willen doen, bekijken een kip anders dan diegene die ze allemaal één voor één nog eens zouden knuffelen voor ze ze in een krat steken. Logisch ook, doe zelf die job maar eens....
Alternatief is een vangmachine, maar niet iedere keten wil daarin investeren.

Eigenlijk zouden mensen juist meer kip moeten eten en minder ander vlees. Intensief gehouden kip is het meest milieu-vriendelijke stukje vlees, helaas voor zij die dit niet graag horen, maar het is zo. Varkensvlees valt nog mee, maar de impact van herkauwers is een pak hoger (al hebben zij als voordeel dat ze voor de mens ongeschikte nevenproducten kunnen omzetten in opneembare proteïnen). Dus enkel wanneer je extra dierenwelzijn wilt door ze in extensievere omstandigheden op te fokken, moet je je totale vleesconsumptie minderen om zo eenzelfde impact te blijven hebben.
Heel het footprint-verhaal komt hier dus ook kijken...

frankip
Berichten: 2954
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor frankip » 18 jan 2009 17:54

Ook al leeft mijn kip nog maar 6 weken ,dan heeft ze wel nog de helft van haar leven goed gehad.Een bevriende dierenarts heeft me gezegd wat ik het beste kan voeren.Het gaat trouwens heel goed met haar.Ook is dit een mooie gelegenheid om aan mensen wat op bezoek komen te laten zien wat ze eten als ze een kipfilet eten.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Ron » 18 jan 2009 18:03

frankip schreef:Ook is dit een mooie gelegenheid om aan mensen wat op bezoek komen te laten zien wat ze eten als ze een kipfilet eten.


Hier laat niemand de kippensoep staan ondanks dat het wyandotte kriel soep is.
Mensen staan daar niet bij stil. De volgende keer in de supermarkt associeren ze de kippenpoten bij de slager niet met hetgene wat jij in de tuin hebt lopen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor lnge » 18 jan 2009 18:12

frankip schreef:Ook al leeft mijn kip nog maar 6 weken ,dan heeft ze wel nog de helft van haar leven goed gehad.Een bevriende dierenarts heeft me gezegd wat ik het beste kan voeren.Het gaat trouwens heel goed met haar.Ook is dit een mooie gelegenheid om aan mensen wat op bezoek komen te laten zien wat ze eten als ze een kipfilet eten.

Daar zit wel wat in hoor!
Ik heb eens een legkip uit een legschuur gehad die er echt niet uitzag. Halfkaal en de veren die er nog aan zaten helemaal geknakt en verfrommeld. Als ik bezoek had die de kip zagen, zei ik: dit is nou een 'echte scharrelkip' de kip waarvan de 'scharreleitjes' in de supermarkt liggen. Het heeft wel degelijk geholpen want die mensen kopen nu geen scharreleieren meer, maar 0 of 1 (code) eieren.

frankip
Berichten: 2954
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor frankip » 18 jan 2009 23:24

Ben maar niet bang dat ik een rouwregister ga openen als de kip zou sterven.Maar elk beest krijgt bij mij een kans,en als dat lukt ,oke,zo niet dan heb ik het op zn minst geprobeerd.Ik bekijk de bioindustrie ook niet vanuit het milieu maar vanuit het beest.Als ik laat zien wat we de beesten aandoen voor ons stukje vlees en ik kan een paar mensen aan het denken zetten vind ik al dat ik iets gewonnen heb.En voor diegenen die er niet op zitten te wachten als ik straks mischien een foto plaats als ze een zandbad neemt,kijk gewoon niet.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten