Verzamel topic is het een hen of haan?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor danielb » 01 mei 2021 00:57

nr 1 is een haantje.
de rest is in mijn ogen nog wat vroeg om iets van te zeggen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 mei 2021 04:51

1e haan, de rest is afwachten.

Freggel
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2014 12:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Freggel » 01 mei 2021 11:29

Dank jullie wel voor de reacties!
Zelf ben ik er min of meer van overtuigd dat beide zwarte kuikens hanen zijn, ondanks hun onderlinge verschil in kleur / veer. Of er zit een heel hanig hennetje bij. :)
Binnenkort zal ik weer wat foto's plaatsen.

LunaDragon
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2021 11:53
Land: Nederland
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor LunaDragon » 04 mei 2021 15:38

hallo allemaal,
ik heb een aantal kuikens waar ik echt bij twijfel of het hennetjes of haantjes zijn. de eerste twee foto's zijn twee onbekende kruising kuikens van 5 weken oud

kuiken 1
https://postimg.cc/JyRbzmBJ

kuiken 2
https://postimg.cc/9Ddd2zzC

de volgende twee foto's is een koekoek schijndelaar van 9 weken oud te zien. op foto 1 staat het kuiken alleen en op foto twee staat het kuiken naar een andere schijndelaars kuiken wat met zekerheid een haan is.

foto 1
https://postimg.cc/KKQtKVnW

foto 2
https://postimg.cc/nXb4NqF3

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 mei 2021 16:27

Ik zie bij de eerste 2 nog geen tekenen van hanen. Maar het is nog vroeg. Het kan nog komen..

De koekoek denk ik hen.
Op 9 weken zie je meestal wel al rode lellen en kam bij hanen en ze is donker van kleur..

Freggel
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2014 12:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Freggel » 04 mei 2021 20:01

Als ik een gooi zou doen als totale leek, dan denk ik dat kuiken 1 een hen is op basis van de gladde kop en veren. De veren zijn ook mooi gelijkmatig.
Bij kuiken 2 zijn de veren onregelmatiger en is de nek kaler. Dit zou een haantje kunnen zijn.

Je hebt je foto's trouwens andersom genummerd. Ik weet niet of je dat al gezien had. Kuiken 1 in je post is kuiken 2 op postimage.

Over de koekoek zou ik niks durven zeggen, ben hier niet bekend mee. Maar wat een mooi beestje!

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor danielb » 04 mei 2021 21:52

als ik de 2 eerste vergelijk,dan denk ik ook hennetje en haantje en het koekoek kuiken een hennetje.

Kitkat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2021 17:51
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Kitkat » 05 mei 2021 17:46

Dag iedereen,

We hebben 4 leuke Cochin kriel kuikens in kleur parelgrijskoekoek uit broedeieren. Kloek en haan zijn parelgrijskoekoek. Haan was drager koekoek, dus mogelijk kon er ook een koekoek haantje tussen zitten denk ik? De kuikens zijn vandaag 8 dagen oud. 2 kuikens hebben al veel veren op de vleugels en een pluimstaartje. Ik gok hierdoor dat dit hennen zijn. 2 kuikens zijn donkerder van kleur en hebben nog dons op de vleugels en beginnend uiteinde met veren en nog geen pluimstaartje. Ik vermoed haantjes of gaat deze hypothese nog niet op op deze leeftijd? De kammen zien er voor mij allemaal even recht uit momenteel. Hieronder enkele foto’s.

Ik gok foto 1 vooraan haan
Foto 2 hen
Foto 3 vooraan hen en achteraan haan

Bedankt om eens mee te kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 mei 2021 19:56

Bij zuiver koekoekkleurige ouders zijn de donkere kuikens normaal hennen en de lichtere hanen.
Maar je bent niet zeker van de kleurzuiverheid van de vader als ik het goed begrijp? Bedoel je met 'drager' zijn van koekoek dat hij maar 1 koekoekgen heeft ipv 2 en dus een zgn 'donkere koekoek' is?
Of is het iets met het parelgrijsgen? De hen ziet er mij wel ontzettend donker uit om parelgrijs te zijn. Dat is het volgens mij niet hoor. Drager van parelgrijs kan ook, dan kan ze wel parelgrijze kuikens geven in combi met een parelgrijze (of drager) haan.. Parelgrijs is recessief.

Er zitten wel grijze kuikens bij he, maar ik weet niet hoe een koekoekkuiken er normaal uitziet.

LunaDragon
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2021 11:53
Land: Nederland
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor LunaDragon » 05 mei 2021 20:54

Dat is inderdaad een goeie om naar het verschil van veren kleed te kijken. Ik zie nu inderdaad dat ik de foto's verkeerd genummerd had. De koekoek is inderdaad een heel mooi beestee dus ik hoop dat die een hennetje zal zijn. Vorig jaar had ik ook een koekoek die op een latere leeftijd toch een haan bleek te zijn.

Freggel schreef:Als ik een gooi zou doen als totale leek, dan denk ik dat kuiken 1 een hen is op basis van de gladde kop en veren. De veren zijn ook mooi gelijkmatig.
Bij kuiken 2 zijn de veren onregelmatiger en is de nek kaler. Dit zou een haantje kunnen zijn.

Je hebt je foto's trouwens andersom genummerd. Ik weet niet of je dat al gezien had. Kuiken 1 in je post is kuiken 2 op postimage.

Over de koekoek zou ik niks durven zeggen, ben hier niet bekend mee. Maar wat een mooi beestje!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 9 gasten