Verzamel topic is het een hen of haan?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Zwiebel
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Zwiebel » 10 jul 2021 08:09

Goedemorgenn!!

Dit keer 13 kuikens en vrees toch wel 10 hanen... Hopelijk kan iemand andere vermoedens uitspreken :gulzig:
Ze zijn nu 4 weken. 4 Wyandotte kriel rood porselein (schijnt) en 9 Barnevelder kriel zilver dubbelgezoomd.
Ik denk dat het nog net wat te vroeg is om zeker te weten, maar ik zit me af te vragen of ik de broedmachine weer aan zal zetten ivm dat ik nog wat meer uitbreiding in mijn kippenhok voor ogen had.

Wyandotte 1, haan?
Afbeelding
Afbeelding

Wyandotte 2, haan?
Afbeelding

Wyandotte 3, haan?
Afbeelding

Wyandotte 4, hen/haan?
Afbeelding
Afbeelding


Barney 1, haan?
Afbeelding

Barney 2, hen?
Afbeelding

Barney 3, hen?
Afbeelding

Barney 4, haan?
Afbeelding

Barney 5, hen?
Afbeelding

Barney 6, haan?
Afbeelding

Barney 7, haan?
Afbeelding

Barney 8, haan?
Afbeelding

Barney 9, hen/haan?
Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 jul 2021 17:01

Ik vrees dat ik zelfs maar 2 hennen zie.. :?
NL Barny 2 en 3.

Je gaat het wel snel gaan zien nu aan het verenkleed.

Zwiebel
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Zwiebel » 11 jul 2021 07:25

Pearlsofpassion schreef:Ik vrees dat ik zelfs maar 2 hennen zie.. :?
NL Barny 2 en 3.

Je gaat het wel snel gaan zien nu aan het verenkleed.



Ach jee... Het zit ook wel eens tegen dus. Ik had 90% uitkomst van de Barnevelders maar dat schiet dus niet op met zulke resultaten. Kan de uitkomst nog zo hoog zijn :?

Ik had trouwens nog hoop op een Wyandotte, maar dat is dus hopeloos als ze op deze leeftijd al iets van kleur op de snavel ontwikkelen? Zo herinner ik het me wel van vroeger maargoed..

Dank voor je reactie in ieder geval!! :-D

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 jul 2021 08:50

Ik ben niet helemaal zeker hoor.
Zoals de laatste baseer ik me vooral op de zwarte borst. Maar echt zeker vind ik dat niet.
Een beetje kleur op de kam denk ik dat wel kan en ik ben niet zo thuis in rozenkammen van wyandotte.
Alles wat nu rode lellen heeft daarentegen, is zeker haan. Dus kijk eens naar de lellen ipv de kam.
De volgende weken ga je zowiezo duidelijker verschil zien. Zowel in kamgroei als in veren.
Maar je kan er idd vanuitgaan dat er redelijk veel hanen bij zijn.

Zwiebel
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Zwiebel » 12 jul 2021 11:16

Yep, de lellen zijn ook niet erg veelbelovend. 2 hennen inderdaad, heel misschien 3 of 4. Maar bij twijfel blijkt bijna altijd achteraf toch haan... :gulzig:
Deze week de broedmachine maar weer aan. We hebben nog ruimte voor 8 hennen, dus dat gaat in ieder geval niet lukken met deze lichting :mrnono: Nogmaals dank voor het meedenken in ieder geval!

Kels
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2021 21:22
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Kels » 18 jul 2021 10:37

Hoi!

Zojuist een heel bericht getypt, maar blijkbaar was ik te traag, want was alweer uitgelogd. :lol:
Dus even een verkorte versie.

3 en 4 juni zijn mijn fantastische kipjes uit het ei gekropen (broedmachine), wat ze nu 6 weken en een paar dagen maakt.

Het zijn Wyandotte krielen waarvan 3 goud/blauw gezoomd en 7 goud/zwart gezoomd.

Zoals ik het nu bekijk vrees ik heel erg dat het 2 hennen zijn en 8 hanen. Blijf stiekem hoop houden dat ik ernaast zit en er wellicht nog één of meer hennen bij zitten.

Van Fluf en Mini wist ik direct dat het hanen zijn. Zij zijn echt helemaal stereotype in hun gedrag en ook de enige twee welke nog niet volledig in de veren zitten.

De hennen denk ik ook zeker te weten.

Lichtgrijs en Donkergrijs zijn veruit de grootsten van het stel en zaten ook het eerst in de veren.
Donkergrijs staat bovenaan in de pikorde en daagt alleen af en toe Lichtgrijs uit, maar die ontwijkt elke confrontatie.

De rest hangt er zo'n beetje tussenin. Het is echt een heel leuk clubje met weinig heisa. Ze doen gewoon heerlijk hun ding.

Ben dus erg benieuwd wat jullie denken welke sekse mijn 'kuikens' zijn. Kan eventueel nog meer foto's maken, maar het zijn er al zoveel. :-D

Sorry voor alsnog een lap tekst...
Op de foto's waren ze 5 weken en een paar dagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 jul 2021 22:14

Ik vind ze qua kop allemaal gelijkend. Maar ik weet ook dat Wyandotte's daarin moeilijk zijn, met hun rozenkammen.

In deze kleurslag zie je wel het verschil tussen hennen en hanen aan de veren. Eens 7 weken krijgen de hanen duidelijk meer zwart of blauw en minder gezoomde veren. Als ik nu naar de kleine verschillen in veerkleur kijk, denk ik ongeveer evenveel van beide geslachten. Maar volgende week ga je't veel duidelijker al zien.

Edit: ik denk 6 hanen, 4 evt hen. Maar dat kan nog veranderen he. De laatste zit ook maar gek in de veren voor een hen...
Ik dacht eerst de middelste blauwe nog een hen was, maar daar komen al sierveren door dus dat is dan toch een haan. Zijn extra blauwe veren zal dan wat later komen.
Vind het zowiezo moeilijk hoor. Geen duidelijke hier.

Kels
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2021 21:22
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Kels » 19 jul 2021 09:09

Hartelijk bedankt voor je reactie!
Ja, de laatste had net gebadderd voor de foto, maar ze (blijf ze zeggen tot het tegendeel bewezen is :-) ) is sowieso een beetje een 'vreemde vogel'.

Het zou mooi zijn als er alsnog twee hennen bij zitten.
1 haan kan ik houden, maar meer helaas niet.
Ik zal er eens op letten of ze minder gezoomd gaan worden de komende tijd. Dankjewel!

Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 1453
Lid geworden op: 11 dec 2002 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: Bodegraven

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Danielle » 27 jul 2021 15:49

Hier foto's van mijn twee kuikens. Ik had dit jaar een soort van surprise-eieren, ik weet niet precies welke rassen het zijn, in elk geval zijn het twee verschillende rassen.

De kuikens zijn nu 9 weken oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 jul 2021 19:19

En nu wil je van iemand anders horen dat het 2 hanen zijn.. :mrgreen:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten