Belangrijke oproep ivm onze vriend in Woerden

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
S-Lisa
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2018 16:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Belangrijke oproep ivm onze vriend in Woerden

Berichtdoor S-Lisa » 21 mei 2018 13:25

Hallo allen,

Ik heb 1 1/2 week geleden 3 kippen gekocht bij 'de kippenman' in Nieuwerbrug a/d IJssel.
Deze kippen zagen er op het eerste gezicht prima uit. Het zijn onze eerste kippen, ik heb er verder nog geen ervaring mee, behalve wat ik er over heb gelezen. Wat wil het geval, onze kippen beginnen twee dagen later de gorgelen en te niesen, eerst eentje, later de tweede, en nu sinds eergisteren ook de derde. We hebben vorige week Ornipar van Koudijs gekocht en dit aan het drinkwater toe gevoegd. Er komt nog geen verbetering in, het lijkt zelfs alleen maar slechter te gaan. Éen kip heeft ook een dicht oogje steeds, en de kammen en lellen zijn lichter van kleur geworden. Ornipar zou je gedurende 6 dagen moeten geven, vandaag is de laatste dag. Maar het is dus nog niet over. (Ze leggen overigens nog wel elke dag zo'n beetje twee eieren)
We hebben de beste man gebeld over dit probleem en hij gaf aan het erg vervelend te vinden en we mogen de kippen komen omruilen.
Nu dat ik steeds meer nare verhalen over deze man lees (ik neem aan dat het dezelfde man is als waarover wordt gesproken in het begin van dit topic) wil ik uiteraard geen nieuwe kippen van hem. Maar ik wil deze kippen eigenlijk ook niet terugbrengen, want wie weet wat er dan met ze gebeurd??
Echter is het natuurlijk ook niet de bedoeling dat ik er ontzettend veel geld in moet gaan stoppen wat betreft eventuele dierenarts kosten.
Ik zou graag horen of iemand van jullie mij goede raad kan geven hierin.

Hartelijke groet,
S-Lisa

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Belangrijke oproep ivm onze vriend in Woerden

Berichtdoor Jan Bollen » 21 mei 2018 14:54

Je zal naar de dierenarts moeten om antibiotica als je wil dat ze vlug beter worden. Anders gewoon degelijk voer geven en de Ornipar van Koudijs blijven geven en geduld hebben.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Belangrijke oproep ivm onze vriend in Woerden

Berichtdoor Isabel » 21 mei 2018 15:11

Allereerst welkom op het forum. Al is de reden niet echt leuk...

Jan geeft in mijn ogen al het juiste advies. Mocht het de komende dagen niet beter worden, dan zou ik zeker naar een dierenarts gaan.

Hierbij een link met DA's met verstand van kippen:

viewtopic.php?f=28&t=79193

Weet niet waar je woont, in Amsterdam zit een heel goede.

S-Lisa
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2018 16:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Belangrijke oproep ivm onze vriend in Woerden

Berichtdoor S-Lisa » 22 mei 2018 15:05

Jan, Isabel, bedankt voor jullie reactie's.

Ik heb in overleg met het thuisfront besloten de kippen terug te brengen naar deze meneer. Ik vind het moeilijk maar ook vind ik dat hij zijn verantwoordelijkheid moet nemen, en dat doet hij in zoverre ook door aan te geven dat we ze terug mogen brengen. Ik zal uiteraard geen nieuwe kippen van hem aannemen.

Ik vind het moeilijk om verder met hem in gesprek/discussie te gaan over zijn eventuele tekortkomingen als handelaar omdat ik nog een 'beginner' ben op het gebied van kippen, aanschaf, ziektes en huisvesting, etc.
Wel vraag ik mij af of ik bij een bepaalde instantie melding zou moeten maken of iets dergelijks? Twee van de drie kippen hebben ook een tag met een nummer, zou men hiermee bijvoorbeeld na kunnen gaan waar ze vandaan komen o.i.d.?

Ik heb via een kennis een ander adres gekregen voor kippen, bij van Santen in Waverveen. Iemand van jullie hier ervaringen mee?

En hebben jullie tips hoe ik het kippenverblijf het beste schoon kan krijgen, zodat de toekomstige kippen straks niet ziek worden van iets dat anders mogelijk achter blijft?
(Na het schoonmaken zal ik in ieder geval opnieuw in de naden en kieren poeder aanbrengen tegen bloedluis)

Alvast bedankt.

Groetjes,
S-Lisa

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Belangrijke oproep ivm onze vriend in Woerden

Berichtdoor Trea » 22 mei 2018 21:01

Wat vervelend zo'n ervaring.
Ik ben benieuwd of het lukt de om de kippen terug te brengen en het geld terug te krijgen.

De gebruikelijke ziekteverwekkers als bacteriën en virussen blijven niet lang in leven in deze tijd van het jaar. Een weekje luchten is vermoedelijk voldoende bij droog en zonnig weer. Voor parasieten als wormen en luizen is dat mogelijk niet voldoende. Maar de symptomen die je beschrijft duiden op een bacterie of misschien een virus. Niet op parasieten.

Wil je meer zekerheid dan kun je Een dunne laag zand gemengd met Diatomeeën aarde verspreiden over de grond, de legnesten en in het hok (kieren). Dat is sowieso wel handig om preventief in te zetten. Ook een paar scheppen diatom aarde in een zandbak werkt goed tegen parasieten.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Belangrijke oproep ivm onze vriend in Woerden

Berichtdoor braser » 21 jun 2018 19:33

Bij van Santen heb ik ook wel eens drie leghennen gehaald.
Volgens mij is dat een eierenboer.
Je mag daar ook de stal niet in.
De kippen die hij verkoopt zitten in een apparte schuur.
Ziet er netjes uit.

Geen problemen mee gehad wat ziekte betreft.
Ik heb er later wel twee weg moeten doen omdat het niet goed ging met andere kippen die constand opgejaagd werden door die twee terroristen.
Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk.

In Wilnis zit een Brahmafokker die heeft ook mooie gezonde kippen.
Heb ik nu nog steeds plezier van met een derde generatie kuikens zelfs.
Is ook een optie.

Ostara22
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 jun 2018 08:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Belangrijke oproep ivm onze vriend in Woerden

Berichtdoor Ostara22 » 08 jul 2018 11:01

oh hemeltje. Ik heb 2 dagen geleden 2 Brahma's gekocht en 5 japanse krielen in Linschoten. Ze zien er gezond uit maar zaten in erbarmelijke omstandigheden. De kwartels zelfs in een dichte kist. De volwassen Brahma's zouden ongeveer 8 maanden zijn. Nu ik goed naar snavel en poten kijk twijfel ik daar ernstig aan en denk ik dat ik 2 oude brahma's een leuke oude dag aan het bezorgen ben.Volgende keer maar naar een echte fokker want ik denk dat deze niet meer leggen of kun je dat niet aan de poten zien.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Belangrijke oproep ivm onze vriend in Woerden

Berichtdoor jantien » 08 jul 2018 11:06

Ostara22 schreef:oh hemeltje. Ik heb 2 dagen geleden 2 Brahma's gekocht en 5 japanse krielen in Linschoten. Ze zien er gezond uit maar zaten in erbarmelijke omstandigheden. De kwartels zelfs in een dichte kist. De volwassen Brahma's zouden ongeveer 8 maanden zijn. Nu ik goed naar snavel en poten kijk twijfel ik daar ernstig aan en denk ik dat ik 2 oude brahma's een leuke oude dag aan het bezorgen ben.Volgende keer maar naar een echte fokker want ik denk dat deze niet meer leggen of kun je dat niet aan de poten zien.


Maak eens een foto van de twee?

Ostara22
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 jun 2018 08:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Belangrijke oproep ivm onze vriend in Woerden

Berichtdoor Ostara22 » 08 jul 2018 21:54

ga morgen even een paar fotootjes maken.

Ostara22
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 jun 2018 08:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Belangrijke oproep ivm onze vriend in Woerden

Berichtdoor Ostara22 » 08 jul 2018 22:12

Het was trouwens de Kippenboerderij in Nieuwerbrug aan de Rijn. Op marktplaats staat Linschoten. Veel dieren zaten in en op elkaar in kleine stalen kooien en het stonk verschrikkelijk. Had er eigenlijk al geen goed gevoel over. Gelukkig lopen ze er tot nog toe gezond bij en wandelen en scharrelen ze nu tevreden in mijn kippenparkje van 10 bij 10 meter. Volgende keer bezoek ik een echte fokker en geen handelaar meer.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten