2 kippen dood

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
edith
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 jun 2011 00:26
Land: Nederlands
M/V: V

2 kippen dood

Berichtdoor edith » 09 mar 2013 00:29

Het was vandaag een verschrikkelijke dag. Ik ben er nog steeds ziek van. Mijn eigen hond (Franse herder) heeft mijn mooie lieve Wyandotte kriel vanmiddag doodgebeten. Ik ging de eieren halen van de kippen. Zoals altijd liep de hond mee. De hond schoot naar voren naar de draad, dat doet hij altijd en de kippen zijn dan niet echt onder de indruk. Maar nu stond mijn kriel bovenop de draad omdat daar een grote struik overheen hangt. De andere kippen zag ik niet maar die bleken allemaal op een kluitje te staan beneden aan de draad. De kriel schrok en vloog in mijn tuin in plaats van haar eigen tuin. Vanja stoof er op af en had haar direct te pakken. Ze wilde niet loslaten, maar ik zag dat de kip nog leefde. Ik heb zijn strot dichtgeknepen, en uiteindelijk liet ze los. De kip rende tegen de draad op, en in mijn paniek verslapten mijn handen. Daarop schoot ze weer los en had de kip nu goed te pakken en beet haar dood, terwijl ik trachtte haar keel weer te pakken te krijgen. Verschrikkelijk. Ik zie het al de hele avond voor mijn ogen. Ben nog steeds overstuur. Het was zo'n mooie/lieve kip, ik was zo trots. Ik had ze pas een paar maanden een echteTT kip.
Nadat ik Vanja naar binnen had gebracht en de achterdeur op slot had gedaan zodat ze er niet uitkom, ben ik de kip gaan wegruimen en liep daarna door de kippentuin om te zien of alles nog goed was. Ik miste 1 kip. De Australorp. Die had nog een ei gelegd dus moest ze ergens zijn. Ik vond haar in de hoek . De veren lagen ver verspreid. En daar lag ze met een bijna afgebeten kop en haar hele borst kaal. Ik zag al haar ribben. Er moet dus overdag een beest in de tuin geweest zijn. Een Marter? een Vos???? Dat was natuurlijk ook de reden geweest dat de kippen op een kluitje gestaan hebben in een hoek tegen de draad.
Ik heb het hele verhaal al vele keren aan mijn man verteld, en nu weer aan jullie. Ik moet het kwijt. Ik vind het zo erg. Neem mezelf kwalijk dat ik de hond niet met zijn keel dicht weggesleept heb. Maar ik had niet genoeg kracht. Mede door mijn reuma. Ik ben er helemaal kapot van.

Gebruikersavatar
KipjeBrecht
Berichten: 10316
Lid geworden op: 09 aug 2011 01:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: 2 kippen dood

Berichtdoor KipjeBrecht » 09 mar 2013 01:13

Wat verschrikkelijk!
Sterkte! :cry:

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: 2 kippen dood

Berichtdoor MIC » 09 mar 2013 02:37

edith schreef:Zoals altijd liep de hond mee. De hond schoot naar voren naar de draad, dat doet hij altijd en de kippen zijn dan niet echt onder de indruk

Dat trekje moet je de hond toch afleren.

Het incident is verdrietig uiteraard, maar niet zo uitzondelijk wanneer een kip plots uit haar domein komt. De 2 scheppers lopen bij mijn schoonouders gewoon in het domein van kippen en schapen mee en raken geen kip aan, maar eens een kip overder de draad komt gaat ze er ook aan.

Gebruikersavatar
bolliebollien
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 jun 2011 17:40
Land: bel
M/V: V

Re: 2 kippen dood

Berichtdoor bolliebollien » 09 mar 2013 06:17

Meisje wat verschrikkelijk, maar jij kan daar niets aan doen en de hond ook niet!
Dat is nu eenmaal de natuur!
Veel sterkte en hopelijk voel je je snel wéér wat beter!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: 2 kippen dood

Berichtdoor Isabel » 09 mar 2013 07:18

He, wat naar... :puppydogeyes:

sandra-24
Berichten: 384
Lid geworden op: 07 jul 2010 14:26
Land: nederland
M/V: V

Re: 2 kippen dood

Berichtdoor sandra-24 » 09 mar 2013 07:29

Wat verschrikkelijk..................en dat je getuige was ervan.

Kan je alleen veel sterkte toewensen.

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: 2 kippen dood

Berichtdoor henkzeeland » 09 mar 2013 08:15

Juist goed dat je er getuige van moest zijn, dan weet je wat er speelt en kun je mogelijk herhaling in de toekomst voorkomen.

Heb je je hond wel gestraft ?
Je was erbij toen het gebeurde en dat is het allerbeste moment om haar meteen - hardhandig - te laten weten dat het doden van een kip ontoelaatbaar is. Een Herdershond kun je i.h.a. toch vrij makkelijk zoiets leren ? Vaak hoor je dat herdershonden juist beschermend optreden t.o.v. de mede-erfdieren.
Zoals MIC ook al aangaf: je had het sowieso vanaf het begin nooit moeten toelaten dat de hond naar voren schiet, telkens als je met haar in de buurt van de kippen kwam ! In feite heb je haar 'foute' gedrag steeds beloond, met dit trieste gevolg.

Sterkte met het verlies van je kippen, en hopelijk gebeurt het niet nog eens.

frankip
Berichten: 2955
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: 2 kippen dood

Berichtdoor frankip » 09 mar 2013 09:35

Weet je zeker dat die 2e dode kip niet eerder uit de ren is geraakt, en al eerder door de hond is doodgebeten?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: 2 kippen dood

Berichtdoor Ron » 09 mar 2013 11:31

En als de hond eenmaal de smaak te pakken heeft dan kan je lol op.
Hier was dat ook het geval. Nu hebben we schrikdraad tussen de tuin en
de kippentuin. Zo blijven de kippen leven en het hek met gaas blijft ook heel.
De honden die hebben meerdere keren een tik gehad van het schrikdraad en
blijven nu op een meter van het schrikdraad af. Ondanks dat er nu geen stroom
op staat.

Sylph
Berichten: 992
Lid geworden op: 13 apr 2011 19:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord-Brabant

Re: 2 kippen dood

Berichtdoor Sylph » 09 mar 2013 23:00

Wat een naar verhaal, en wat erg voor je dat je erbij was.
Heel veel sterkte!
Veel te verwerken.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten