Welk kippenras past bij ons?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
anneliesdj
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 apr 2013 20:47
Land: Nederland
M/V: V

Welk kippenras past bij ons?

Berichtdoor anneliesdj » 23 mei 2013 14:09

Hallo allemaal,
Speciaal voor deze vraag heb ik een account aangemaakt op dit forum, ik hoop dus dat jullie mij kunnen helpen.

Ik wil dus graag kippen houden maar twijfel welk ras geschikt is voor ons.
Wij wonen erg mooi, middenin het bos met een grote tuin en veel vrije ruimte.
We hebben aan één kant buren en dat is ook de kant waar het kippenhok staat.
Ik heb een groot hok geplaatst met een royale ren eraan, omheining is 1/1,20m hoog, niet overdekt maar beschut tussen bomen en struiken.

Mijn wensen zijn als volgt; ik wil graag eieren van mijn eigen kippen, dus het moeten (redelijk) goede leggers zijn en een groot ei leveren. Daarnaast moeten het tamme en vertrouwelijke kippen zijn en niet al te beste vliegers aangezien mijn ren niet overdekt is, ik wil er niet achteraan moeten vangen.
Eenmaal tam genoeg zou ik ze ook graag los in de tuin laten lopen dus ook het 's avonds netjes weer op stok gaan is wenselijk. (maar ik begrijp dat dat meer een kwestie van gewenning is)

Ik vind zelf kippen met voetbevedering erg mooi en houd van slank maar fier postuur, probleem daarmee is ook meteen dat dat vaak de betere vliegers zijn. Vroeger hadden mijn ouders altijd sabelpootkrieltjes en die vind ik prachtig, als die er toch in groot formaat waren was kiezen niet moeilijk meer.
Kraaikopkrielen heb ik ook gehad en dat zouden vertrouwelijke kippen moeten zijn die weinig vliegen, dat bleek in praktijk niet helemaal waar, maar ik vind deze nog steeds heel erg mooi.

Hebben jullie een suggestie?

Kathinka
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2013 15:05
Land: nederland
M/V: V

Re: Welk kippenras past bij ons?

Berichtdoor Kathinka » 23 mei 2013 14:23

Hoi Annelies,
Ik ga zelf ook voor het eerst kippen houden en heb besloten om een paar kipjes te adopteren van redeenlegkip.nl :-)
Ze schijnen ook heel tam te zijn en je red er diertjes mee die al niet zon goed leventje achter de rug hebben, met eitjes als beloning!
Groetjes Kathinka :duimop:

kipperdekip
Berichten: 606
Lid geworden op: 16 mei 2012 10:20
Land: nederland
M/V: V

Re: Welk kippenras past bij ons?

Berichtdoor kipperdekip » 23 mei 2013 14:32

Ik heb begrepen dat de kipjes die je adopteert ook regelmatig gedragsproblemen hebben. :( Dus of dat nou echt een heel goed idee is als nieuwbakken kippenhouder. Denk dat je daar een beetje mazzel mee moet hebben.

tdevos
Berichten: 753
Lid geworden op: 11 mei 2012 22:08
Land: nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: Welk kippenras past bij ons?

Berichtdoor tdevos » 23 mei 2013 14:52

Cochin (kriel) deze worden wel snel broeds (heb dit jaar al 5 broedse gehad) en leggen elke dag maar niet zo'n groot eitje (naja ligt eraan, ik heb een kip die legt ong. net zo grote eieren als een supermarktei). deze hebben pootbevedering en vliegen niet hoog (tenminste dit is mijn ervaring).

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Welk kippenras past bij ons?

Berichtdoor brenda17 » 23 mei 2013 14:57

@ legkip redden: Die kippen leggen dus nog maar een jaartje eieren en dan is het voorbij. Daarom doet die kippenboer ze dus ook weg.

Pootbevedering, niet vliegen en slanke kippen gaat helaas niet samen. Vooral de laatste twee niet :). Lichte kippen kunnen altijd beter vliegen dan de zwaardere rassen, die komen vaak niet de lucht in door het gewicht.

Misschien eens kijken bij marans, orpington, grote cochin, brahma, favorello?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Welk kippenras past bij ons?

Berichtdoor Ron » 23 mei 2013 16:19

Kathinka schreef:Hoi Annelies,
Ik ga zelf ook voor het eerst kippen houden en heb besloten om een paar kipjes te adopteren van redeenlegkip.nl :-)
Ze schijnen ook heel tam te zijn en je red er diertjes mee die al niet zon goed leventje achter de rug hebben, met eitjes als beloning!
Groetjes Kathinka :duimop:


Dit moest een grap zijn?
Maar daar kom je zelf wel achter.

-=--=-=-=-==-=-==-====-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-====-=-=-=-=-=-=-

Hier staan vele rassen op.

Veel leeswerk maar daarna weet je precies wat voor ras je wilt.

http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Welk kippenras past bij ons?

Berichtdoor daannyyy » 23 mei 2013 16:43

Wat vind je van grote kraaikoppen?
Ze hebben voetbevedering, leggen redelijk wat eieren en zijn vergeleken andere grote rassen redelijk slank en fier.
Deze kunnen ook met een beetje aandacht best makkelijk tam worden. (:

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welk kippenras past bij ons?

Berichtdoor henkzeeland » 23 mei 2013 16:57

Eens met daannyyy.
Blijf bij je 'eerste liefde'.
Grote Kraaikoppen zijn prachtige dieren.

Andere opties zijn misschien:
- Marans: lichte pootbevedering, donkerbruine eieren, goede leg, maar wel een wat zwaarder ras.
- Croad Langshan: lichte pootbevedering, echter ook behoorlijk groot.
- Sultanhoen: pootbevedering, kuif en baard, maar meer een sierhoen dan een leghoen.

Grappig hoe smaken kunnen verschillen.
Ik wil juist absoluut geen pootbevederde kippen hebben ;) .

anneliesdj
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 apr 2013 20:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk kippenras past bij ons?

Berichtdoor anneliesdj » 23 mei 2013 17:05

daannyyy schreef:Wat vind je van grote kraaikoppen?
Ze hebben voetbevedering, leggen redelijk wat eieren en zijn vergeleken andere grote rassen redelijk slank en fier.
Deze kunnen ook met een beetje aandacht best makkelijk tam worden. (:

Ja die vind ik supermooi!
Maar die kunnen dus wel goed vliegen.
Zijn grote rassen zowieso makkelijker/tammer dan de krielvariant?
Want als die net zo zijn als de krielen die ik toen had...

Van de zware rassen zoals Brahma en Orpington vind ik de hennen wel mooi, maar die hanen zijn weer bijna identiek aan de hen en ik heb toch een beetje zo'n idee dat een haan groot en statig moet zijn met een forse staart.
Dus in die zin hoeven ze niet heel slank te zijn, maar wel gewoon, eh... ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven :+

Overigens; zijn er rassen waarvan de hanen geen/weinig kabaal maken? Want onze buren zijn dan wel boer, dus zowieso vroeg uit de veren, maar ik wil ze ook niet tot last zijn met een lawaaipapegaai.

anneliesdj
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 apr 2013 20:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk kippenras past bij ons?

Berichtdoor anneliesdj » 23 mei 2013 17:09

Croad Langshan is ook een heel mooie kip!
Dat ze groot zijn is niet zo erg, ik wilde in eerste instantie al Brahma's halen omdat ik die op een kinderboerderij zag lopen en nogal onder de indruk was :P


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 15 gasten