Vermoedelijk haantje pest hennetje

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Vermoedelijk haantje pest hennetje

Berichtdoor Guinevere » 13 aug 2013 18:47

Hoi allemaal,

Mijn twee serama's van een week of 14 en vermoedelijk een hennetje en een haantje, lijken het de laatste tijd niet meer zo goed met elkaar te kunnen vinden. Althans, het haantje zit steeds achter het hennetje aan en probeert haar bij de nekveren te pakken, waarna het hennetje iedere keer gilt en probeert weg te komen. Als ik ze roep kwamen ze voorheen allebei gelijk naar me toe rennen/vliegen, maar nu wil het hennetje wel maar durft niet omdat het haantje almaar op haar zit te azen. Opmerkelijk is dat het in de ren nauwelijks gebeurt, dan lijken ze elkaar wel lief te vinden. Apart zetten is geen optie omdat ze alleen maar met z'n tweeën zijn en nooit zonder elkaar willen zijn, ook al wordt het hennetje gepest. Wat kan ik het beste doen om te voorkomen dat het tot verwondingen zal leiden? Liever, als mogelijk, een alternatief dan een hennetje erbij zetten...

Bedankt!

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: Vermoedelijk haantje pest hennetje

Berichtdoor buldog » 13 aug 2013 18:52

Je moet niet alles vertalen naar menselijke gevoelens en gedragingen.
Er is niets van pesten bij.
Het haantje wil gewoon het hennetje treden.
Waarschijnlijk moet hij nog even oeffenen, maar het zal hem binnenkort wel lukken en het hennetje zal één dezer dagen wel gaan leggen.
Ik had van een Serama hennetje al op dag 100 haar eerste eitje.
Dus niet mee bemoeien en ze maar lekker hun gang laten gaan zo samen.
Stoppen met je steeds zorgen te maken en dingen te zien die er niet zijn.
Laat de kippen lekker kippen zijn.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Vermoedelijk haantje pest hennetje

Berichtdoor jantien » 13 aug 2013 19:09

Helemaal eens met Buldog, haantje wil beginnen met treden dus gedrag is volkomen normaal.
Zou er toch zeker nogeen hennetje extra bij plaatsen, eentje is wel erg weinig.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Vermoedelijk haantje pest hennetje

Berichtdoor Fryske » 13 aug 2013 19:15

Mijn haantje van 14 weken pest de hennetjes ook en 1 in het bijzonder :-) Niks aan de hand zoals Buldog zegt!Wat mss. niet helemaal goed is dat je maar een hennetje hebt. Dat wordt straks voor het hennetje niet zo leuk want haan is bedoelt voor meerdere hennen. Een hennetje alleen krijgt het wel zwaar op deze manier.


Sorry zit op mijn werk en had even een klant vandaar later gepost dan geschreven :-)

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Vermoedelijk haantje pest hennetje

Berichtdoor muskuslove » 13 aug 2013 19:32

Ja, erg jammer dat je er geen hennetje bij wil nemen. Of je er nu twee of drie hebt zitten.
Mischien bedenk je je nog wanneer je ziet dat je hennetje geen leven meer heeft omdat hij haar blijft treden. Je vind het nu al niet leuk om aan te zien, plaats er dan gewoon nog een hennetje bij. Je huidige hennetje zal je dankbaar zijn...

Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: Vermoedelijk haantje pest hennetje

Berichtdoor Guinevere » 13 aug 2013 19:51

Bedankt voor de reacties. Het leek me een beetje vroeg voor het treden, en er was nog een klein beetje onduidelijkheid over het geslacht van het hennetje (er leek een mogelijkheid dat het een haantje was) en mij was beloofd dat ik 2 hennetjes (!) zou hebben. Ik heb slechts beperkte buitenruimte en woon in de stad, vandaar ook dat ik eigenlijk niet nog meer kipjes zou willen omdat ik ze graag genoeg ruimte geef. Uiteraard als het haantje teveel is voor het hennetje zal er geen andere optie zijn dan er nog een dame bij te nemen. (Als ik dan maar wel écht een hen krijg en niet nog een haan! :o) Ik kijk het even aan, ik ben in ieder geval blij dat dit allemaal normaal is. En Buldog, het is allemaal nieuw voor mij, dus ik vraag het liever maar en dit fijne forum. Nogmaals bedankt voor de reacties!

Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: Vermoedelijk haantje pest hennetje

Berichtdoor Guinevere » 13 aug 2013 20:03

Op het risico afgaande dat ik zal worden afgekraakt door deze vraag; is het mogelijk dat als ik zeker weet dat ik de kuikentjes bij iemand kwijt kan die goed voor ze kan zorgen, ik een hennetje uit het nestje houd voor de haan? Ik heb ergens gelezen dat de eerste twee generaties inteelt geen problemen zal veroorzaken, of zeg ik nu iets heel stoms?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Vermoedelijk haantje pest hennetje

Berichtdoor Kip La La » 13 aug 2013 20:36

Dan ben je wel al gauw weer een jaar verder hè.
Ik heb overigens een Seramahaantje die, hoewel ik meerdere hennen heb, het alleen maar met eentje doet maar echt niet overdreven vaak, zij ondervindt er mi geen hinder van.

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: Vermoedelijk haantje pest hennetje

Berichtdoor buldog » 13 aug 2013 21:00

Hier zitten de Serama fokkoppels in het fokseizoen ook 1 op 1.
Dus het kan best goed gaan.
Alleen moet je niet direct denken dat het treden altijd vervelend is voor het hennetje.
Nu zeg ik niet dat jij dat doet, maar het is wel al snel de gedachte hier op het forum.
Zolang de hen geen schade oploopt als kale plekken of kapotte nek , dan is het geen probleem.
Die problemen gaan optreden als ze te klein behuisd zijn en de hen niet weg kan als ze niet getreden wil worden.
Wat " inteelt" betreft het volgende:
Er is een groot verschil tussen inteelt en lijnteelt en ik weet niet wat jij nu bedoeld.
Meer info daarover vind je hier: http://www.zobk.nl/foktipsfokken.pdf

Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: Vermoedelijk haantje pest hennetje

Berichtdoor Guinevere » 14 aug 2013 06:26

Ik ga ervanuit dat het goed gaat, het is immers de natuur. En als ik het niet meer vertrouw kan ik er alsnog een hennetje bij zetten. Buldog, bedankt voor de link. Nu het haantje begint met treden, zal hij dan onderhand niet ook moeten beginnen met kraaien? (Of tenminste een poging daartoe?)


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten