Hoe vaak moet je het hok schoonmaken?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Hoe vaak moet je het hok schoonmaken?

Berichtdoor Ron » 29 aug 2013 22:22

Dieter schreef:In mijn hokken (3 paardenboxen) ligt een laag bodembedekking van 15-20 cm dik. Dat is een mengeling van bladeren, hooi, houtkrullen, aarde , zand en is KURKDROOG. Eén of 2x per jaar wordt alles uitgeschept en op de composthoop gegooid of in de moestuin of weide uitgestrooid.
Aangezien er geregeld een handje graan in het hok wordt uitgestrooid raakt alles geregeld omgewoeld en is er dus in principe geen keutel te bespeuren: alles wordt 1 droge, bruine massa die je direct als meststof kunt gebruiken.

Het spreekt voor zich dat je dit "principe" moeilijker kunt toepassen in een klein "standaardhokje" van 1m2....


Perfect.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoe vaak moet je het hok schoonmaken?

Berichtdoor Fryske » 29 aug 2013 22:27

Oh, was ik nog vergeten....bedankt voor je vraag over wat we met de kranten uit het nachthok doen, Gonda. Die van mij gaan in de restbak. Eerst met vulling maar nu niet voordat ik de ontlasting in een bak heb geschut...mooi mest materiaal voor de tuin :-)

hetty
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jul 2013 21:05
Land: nederland
M/V: V

Re: Hoe vaak moet je het hok schoonmaken?

Berichtdoor hetty » 29 aug 2013 22:59

Ik heb ook kranten in het nachthok.
Eens per week schuif ik de poep met een plamuurmes van de kranten af boven mijn compostvat, de kranten gaan dan in mijn oud papier container.
Heb de deep litter method in de overdekte buitenren.
Tijdens een hele zware regenbui wordt het soms aan de zijkanten wat nat, maar de volgende dag is dat weer droog.
Het is een laag van 20 cm houtsnippers. Ik gooi daar ook onkruid in uit de tuin, de kippen woelen het dan helemaal om.
Eens in de paar dagen ga ik er met de hark doorheen en kom dan al geen poep meer tegen, dat hebben de kippen zelf al naar onderen gewerkt.
In het najaar ga ik ook afgevallen, droog blad erin gooien.
De kippen vinden het heerlijk en krabben en badderen erin.
En een groot voordeel: Toen het nog droog zand was had ik veel vliegen op de poep in de ren, nu absoluut niet meer.
Verder lopen de kippen overdag gewoon los in de tuin te scharrelen.

Gebruikersavatar
nuggets
Berichten: 288
Lid geworden op: 06 jun 2012 14:18
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Veenhuizen (dr)
Contacteer:

Re: Hoe vaak moet je het hok schoonmaken?

Berichtdoor nuggets » 30 aug 2013 00:03

Dieter schreef:Het spreekt voor zich dat je dit "principe" moeilijker kunt toepassen in een klein "standaardhokje" van 1m2....

Ik geloof niet dat de kleine oppervlakte er niet echt toe doet, maar een 'standaardhok' is idd doorgaans niet ingericht op 15-20 cm bodembedekking.
Als het werkt voor 15 kippen op 5m2, dan zal het ook werken voor 3 kippen op 1m2, als de bouw van het hok die dikke laag maar toelaat. (en het liefst natuurlijk het strooisel op de grond/aarde)

hetty
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jul 2013 21:05
Land: nederland
M/V: V

Re: Hoe vaak moet je het hok schoonmaken?

Berichtdoor hetty » 30 aug 2013 00:58

Het strooisel ligt inderdaad op de gewone tuinaarde.
En ik heb de mazen van de ren zo`n 15 cm van de grond nog met kippengaas dichtgemaakt, zodat ze niet alles eruit krabben.
Dat wat er wel naast komt, veeg ik op en gooi ik er weer in.
En je ruikt dus inderdaad echt niks.
Ik ga dit gewoon de winter over verder proberen, mocht het niks blijken te zijn, dan gaat de inhoud in de tuin, anders ook, en dan weer een nieuwe laag.
Tot nu toe bevalt het mij, en de kippen ook, vooral wanneer ik er iets als zaad of keukenafval in gooi, dan zijn ze zo druk bezig!

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hoe vaak moet je het hok schoonmaken?

Berichtdoor Lieve » 30 aug 2013 07:52

hetty schreef:Ik heb ook kranten in het nachthok.
Eens per week schuif ik de poep met een plamuurmes van de kranten af boven mijn compostvat, de kranten gaan dan in mijn oud papier container.

Vuil papier hoort bij het restafval, niet bij het oud papier (dat is enkel voor proper papier). Wie wil er anders nog gerecycleerd papier kopen? :crazyeyes:

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Hoe vaak moet je het hok schoonmaken?

Berichtdoor gonda » 30 aug 2013 08:40

nuggets schreef:
Dieter schreef:Het spreekt voor zich dat je dit "principe" moeilijker kunt toepassen in een klein "standaardhokje" van 1m2....

Ik geloof niet dat de kleine oppervlakte er niet echt toe doet, maar een 'standaardhok' is idd doorgaans niet ingericht op 15-20 cm bodembedekking.
Als het werkt voor 15 kippen op 5m2, dan zal het ook werken voor 3 kippen op 1m2, als de bouw van het hok die dikke laag maar toelaat. (en het liefst natuurlijk het strooisel op de grond/aarde)

ge kunt een paardenbox echt niet gaan vergelijken met de gewone standaardhokjes voor kippen

Gebruikersavatar
Debbykeith
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 aug 2013 18:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe vaak moet je het hok schoonmaken?

Berichtdoor Debbykeith » 30 aug 2013 10:53

Ik heb een Omlet hok ik maak elke dag het kunstof met schoonmaakdoekje schoon en ruim al de poepjes op en dan nog een doekje over de bodem. Echt ideaal! :)

Gebruikersavatar
Guppie1970
Berichten: 1453
Lid geworden op: 25 sep 2012 09:39
Land: nederland
M/V: V

Re: Hoe vaak moet je het hok schoonmaken?

Berichtdoor Guppie1970 » 30 aug 2013 12:19

Lieve schreef:
hetty schreef:Ik heb ook kranten in het nachthok.
Eens per week schuif ik de poep met een plamuurmes van de kranten af boven mijn compostvat, de kranten gaan dan in mijn oud papier container.

Vuil papier hoort bij het restafval, niet bij het oud papier (dat is enkel voor proper papier). Wie wil er anders nog gerecycleerd papier kopen? :crazyeyes:


:schater: :lolbord: :stoel:

( Sorry , spreekt nogal tot de verbeelding )

Gebruikersavatar
caprille2
Berichten: 2393
Lid geworden op: 26 nov 2011 16:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westland

Re: Hoe vaak moet je het hok schoonmaken?

Berichtdoor caprille2 » 30 aug 2013 14:30

hetty schreef:Ik heb ook kranten in het nachthok.
Eens per week schuif ik de poep met een plamuurmes van de kranten af boven mijn compostvat, de kranten gaan dan in mijn oud papier container.
Heb de deep litter method in de overdekte buitenren.
Tijdens een hele zware regenbui wordt het soms aan de zijkanten wat nat, maar de volgende dag is dat weer droog.
Het is een laag van 20 cm houtsnippers. Ik gooi daar ook onkruid in uit de tuin, de kippen woelen het dan helemaal om.
Eens in de paar dagen ga ik er met de hark doorheen en kom dan al geen poep meer tegen, dat hebben de kippen zelf al naar onderen gewerkt.
In het najaar ga ik ook afgevallen, droog blad erin gooien.
De kippen vinden het heerlijk en krabben en badderen erin.
een groot voordeel: Toen het nog droog zand was had ik veel vliegen op de poep in de ren, nu absoluut niet meer.
Verder lopen de kippen overdag gewoon los in de tuin te scharrelen.


Daar heb ik idd last van. Ik ga mijn overdekte ren verbeteren. Houtsnippers, aarde, zand en bladeren. Even mengen, en kijken of het beter word. Bedankt voor de tip. :duimop:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten