sterk kippenras dat veel groen eet voor in de moestuin

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
noedell
Berichten: 364
Lid geworden op: 04 apr 2013 18:58
Land: belgie
M/V: M

sterk kippenras dat veel groen eet voor in de moestuin

Berichtdoor noedell » 10 jun 2014 19:26

ik ben op zoek naar een sterk kippenras dat veel groenvoer eet en dus geschikt is om in de winter de moestuin insect en onkruidvrij te houden.
grootte of eiproductie speelt geen rol.
ze moeten ook wel de bodem wat losscharrelen
en ze mogen niet vliegen.

ik weet niet of er zo'n ras bestaat, maar ik kan het toch maar vragen voor de zekerheid.

vriendelijke groeten,
noedell. :-D

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: sterk kippenras dat veel groen eet voor in de moestuin

Berichtdoor sjoeke » 10 jun 2014 19:46

Uh?in de winter is er geen onkruid of insecten...als het de bedoeling is om de tuin om te scharrelen na de oogst snap ik het :gulzig: als je de moestuin afzet zal iedere kip de boel wel omspitten.het is niet goed voor een kip om veel groenvoer te eten ,daar krijgen ze diaree van.zorg dat ze ook altijd dat er graan aanwezig.persoonlijk vind ik de gewone gemixte krielkipjes een heel sterk ras.ik heb de mijne gevangen in het wild en heb er tot nu toe nooit problemen met gehad

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: sterk kippenras dat veel groen eet voor in de moestuin

Berichtdoor Jan Bollen » 10 jun 2014 20:03

Waar slaat dat op? Groenvoer is niet goed voor kippen? Als je het nog niet wist : van te veel graan krijgen ze diarree.

Het is zoals met alles als het "te" wordt dan is het niet goed. Een kip die los haar eigen kostje kan bij elkaar scharrelen zal wel weten wat het beste is. Ze zullen wel eens diarree krijgen en ze zullen misschien ook wel eens wat hardere uitwerpselen hebben maar daar kan iedere buitenscharrelaar wel tegen.

Als je dus een Belgisch ras wil dat niet vliegt dan neem je best een Mechels hoen. Het zijn sterke dieren die je moestuin wel ondersteboven kunnen zetten.

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: sterk kippenras dat veel groen eet voor in de moestuin

Berichtdoor Yamatonis » 10 jun 2014 20:12

Als je de kippenren naast de moestuin hebt is het inderdaad handig als je 's winters gewoon de kippenren met de moestuin kunt "verbinden".
Er mogen dan natuurlijk wel geen wintergroenten zoals winterbloemkool spruitjes of prei staan, want die vernielen ze ook :(
Aardbeien die al goed uitgegroeid zijn bvb zullen ze helemaal opruimen zonder ze kapot te maken. Alle rupsjes die op de planten overwinteren zullen de kippen oppeuzelen zodat je er na de winter geen last meer van hebt :cool:
Terwijl ze in de moestuin bezig zijn zullen de kippen ook niet je grasveldje van de kippenren vernietigen, als dat er is natuurlijk.

Welk ras er geschikt is: maakt niet veel uit, als ze maar scharrelen. Vlieghoogte kun je beperken door aan een vleugel een paar handpennen te knippen. Maar zoals Jan zegt zijn Mechelse hoenders niet vliegerig, maar een lichter ras zoals bvb Brakelse scharrelen mijns inziens beter en hebben minder lichaamsgewicht te onderhouden ;)

Greetz,
Yamato

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: sterk kippenras dat veel groen eet voor in de moestuin

Berichtdoor Jan Sch » 10 jun 2014 23:09

Heb 3 plastic tunnels van ongeveer 200m2 per stuk. Zijn nu wortelen in gezaaid. Denk dat ik volgende week de broedmachine aanzet; als de kuikens groot genoeg zijn; week of 4 plaats ik ze in de tunnel. Vorig jaar ook gedaan, pikken allemaal het onkruid weg; wortelen laten ze staan.

Gebruikersavatar
noedell
Berichten: 364
Lid geworden op: 04 apr 2013 18:58
Land: belgie
M/V: M

Re: sterk kippenras dat veel groen eet voor in de moestuin

Berichtdoor noedell » 11 jun 2014 13:45

bedankt voor de tips!
vriendelijke groeten,
noedell.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: sterk kippenras dat veel groen eet voor in de moestuin

Berichtdoor brenda17 » 11 jun 2014 14:00

Hou er wel rekening mee dat als je ze loslaat in je groente tuin ze wel ook graag lekker groentes eten.
Hier ontsnappen de serama's om lekker aan de aardbeien te gaan smullen.
Denk er ook aan dat ze je alles omspitten, dus ook de groentes.
Je zou ze prima als je alles geoogst hebt los kunnen laten rondscharrelen.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: sterk kippenras dat veel groen eet voor in de moestuin

Berichtdoor gonda » 12 jun 2014 06:40

brenda17 schreef:Hou er wel rekening mee dat als je ze loslaat in je groente tuin ze wel ook graag lekker groentes eten.
Hier ontsnappen de serama's om lekker aan de aardbeien te gaan smullen.
Denk er ook aan dat ze je alles omspitten, dus ook de groentes.
Je zou ze prima als je alles geoogst hebt los kunnen laten rondscharrelen.

lees even de TS zijn vraag: het gaat over de winterperiode
en volgens mij zijn er dan heel weinig groenten, zeker geen aardbeien

en ja dat is een aanrader, en elk ras kan daar voor dienen, mijn ko shamo's doen dat in de winterperiode


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten