‘Eet niet meer dan drie eieren van eigen kippen per week’

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
maxim
Land: Belgie
M/V: M

Re: ‘Eet niet meer dan drie eieren van eigen kippen per week

Berichtdoor maxim » 15 nov 2014 08:30

ik vind het dikke zever het is puur voor de commerce

Els71
M/V: V

Berichtdoor Els71 » 15 nov 2014 09:24

Net zoals de 'boodschappen van algemeen nut' op de openbare omroep die ons meer vlees, aardappelen en brood willen laten eten en meer melk drinken terwijl dat dingen zijn die je net met mate moet nuttigen. Allemaal om de commerce en zeker niet met ons welzijn in gedachten.

Martine M
Contacteer:

Berichtdoor Martine M » 15 nov 2014 09:37

buldog schreef:
gonda schreef:dat is een studie die minstens al verschillende jaren wordt gebruikt, en minstens één keer per jaar

Inderdaad een heel oud verhaal wat steeds weer te pas en te onpas opduikt.
Het is in ieder geval van voor er in de industrie de vrije uitloopkippen waren . :gutgut:

Moeten we dan maar weer terug naar de legbatterijen?
En we leven dus in Ned. en Belgie op 100% vervuilde grond?
Wat een onzin.

Zo lijkt het wel hé.

Maar ik kan (althans voor mijn stukje) het tegendeel bewijzen.
Zelf testen doen is duur maar vlak achter mijn tuin zijn velden die boeren bewerken, die boeren moeten elke 3 jaar stalen van hun grond binnen doen, niet 1 staal maar per veld wel verschillende stalen op verschillende plekken.
Uit deze stalen wordt van alles gemeten ook dioxine en nog nooit is hier veel dioxine aangetroffen in de grond en wij wonen in de polder maar ook in havengebied en ook niet zo heel ver van een verbrandingsoven. Leven wij dan op het enige plekje in Nederland en België met vrij zuivere grond? Dan heb ik wel erg veel geluk :gutgut:

Er is wel erg vervuilde grond hoor waar je best geen kippen op zet of groenten teelt maar ik denk dat dit percentage wel mee zal vallen.

Trea
Gebanned
Land: Nederland

Berichtdoor Trea » 15 nov 2014 10:40

Je kan er rustig van uitgaan dat als je kippen gaat houden op grond waar een kwekerij is geweest voor siergewassen zoals lelies of bloembollen dat je dan toch beter geen kippen op die grond moet laten scharrelen. Datzelfde geld voor sommige oude tuinen. Om zeker te weten of je tuin goed is kun je de misschien de historie nagaan of anders grondonderzoek laten uitvoeren.

. Waar ik woon zijn grondmonsters genomen voor wij er gingen wonen en dat was oke. Die eitjes zal ik straks graag eten.
. kennissen gingen wonen op een plek waar eerst arbeiderswoningen hebben gestaan van voor WO2. Die grond bleek zo vervuild dat die is afgegraven en er een nieuwe laag grond op is aangebracht. Als daar niks aan was gedaan was het waarschijnlijk idd niet gezond om daarvan groente of eieren te eten.

Maar je 'k ben ook wel kritisch als het gaat om gif. Ik eet ook liever Hollandse groenten en fruit dan uit landen waar veel minder strenge regelgeving is zoals Spanje of Afrikaanse landen.

gonda
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 15 nov 2014 10:50

Trea schreef:Maar je 'k ben ook wel kritisch als het gaat om gif. Ik eet ook liever Hollandse groenten en fruit dan uit landen waar veel minder strenge regelgeving is zoals Spanje of Afrikaanse landen.

Trea als je echt kritisch wilt zijn, dan moet je je eigen groenten verbouwen, en zorgen dat je niet afhankelijk bent van de winkel
ik verbouw al méér dan veertig jaar mijn groenten, er worden nooit groenten gekocht, en alles gebeurt hier zonder enige vorm giftstof...

Als je dat allemaal doet, wel dan heb je het volledige recht om kritisch te zijn

lnge
Moderator
Land: nederland

Berichtdoor lnge » 15 nov 2014 11:13

Vind ik ook! Ik geloof niet in dat etiketje 'Biologisch'. Net als die andere etiketjes, diervriendelijk etc. allemaal volksverlakkerij.

Martine M
Contacteer:

Berichtdoor Martine M » 15 nov 2014 12:39

Inge schreef:Vind ik ook! Ik geloof niet in dat etiketje 'Biologisch'. Net als die andere etiketjes, diervriendelijk etc. allemaal volksverlakkerij.

Dat is gewoon een andere naam voor "afzetterij" :mrgreen:

BarnieAussieChickie

Berichtdoor BarnieAussieChickie » 15 nov 2014 15:09

Jan Bollen schreef:Ik eet 3 eieren van mijn kippen, 3 eieren van de kippen van de buurman rechts van mij en 3 eieren van de hennen van de buur links van mij. Is dat OK? Maar 3 eieren van mijn eigen kippen per week.

Hahaha! Geweldig! :gna:
Het is in ieder geval risicospreiding. ;)

Trea
Gebanned

Berichtdoor Trea » 15 nov 2014 17:31

Ie
Inge schreef:Vind ik ook! Ik geloof niet in dat etiketje 'Biologisch'. Net als die andere etiketjes, diervriendelijk etc. allemaal volksverlakkerij.

Ieder zijn mening. Volksverlakkerij met voedsel komt idd voor maar is volgens mij (hopelijk) eerder uitzondering dan regel.

Verder heb ik geen tuin om daar mijn dagelijkse groente uit te halen. Toen ik hier ging wonen ben ik begonnen met een moestuin maar er zitten hier zoveel vogels dat ik nauwelijks iets kan oogsten. Inmiddels is de lol er van af en beperk ik me tot een handvol smulgroenten, kruiden en wat fruit. De groenten uit een biologische groentetas (streekprodukten) vertrouw ik wel meer dan de groenten uit de supermarkt die volgens de doos ook nog uit zuideuropa of Verwegistan komt waar nauwelijks regelgeving en controle is.

Overigens wel heel prachtig om bijvoorbeeld een groene specht, puttertjes en turkse tortels op bezoek te krijgen.

tukker
Land: ned
M/V: M

Berichtdoor tukker » 15 nov 2014 19:50

Ik of beter gezegt mijn vrouw en i, proberen ook zo veel moglijk groente en eieren en vlees van ons zelf te eten.
We slachten ons eigen vee die geen antibiotic hebben gehad etc.
Toch wil ik niet beweren dat alles gezonder of beter is.
Zeker eieren van een legbatterij zijn gezonder dan de biologische.
Maar we geven natuurlijk om dierenwelzijn dus die komen er hier niet in.
Maar samonella en ook andere ziektes zitten echt vaker op en in het ei bij biologische dan bij legbaterij eieren

Terug naar “Kippen Algemeen”