reiniging megastallen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
brenda17
Land: Limburg
M/V: V

reiniging megastallen

Berichtdoor brenda17 » 30 nov 2014 10:52

Naar aanleiding van de vogelgriep is me opgevallen hoeveel duizenden kippen er in zo'n stallen zitten... en dat ik het dan niet zo gek vind dat daar ziektes uitbreken.

Maar nu vroeg ik me dus af... hoe maken ze zo'n stallen eigenlijk schoon?

Het enige wat ik gevonden heb is het schoonmaken van een stal met mestkuikens. Daar vond ik dus dat de reiniging plaatsvindt als de dieren weg zijn, zodat de stal dus weer schoon is voor de nieuwe lading.
Maar betekent dit dan dat de dieren gewoon al die tijd op hun eigen mest rondlopen?

BarnieAussieChickie
Land: Nederland

Re: reiniging megastallen

Berichtdoor BarnieAussieChickie » 30 nov 2014 12:14

Er zijn ook stallen met roosters, ook wreed, maar dan lopen ze dus (minder) op hun eigen ontlasting. En meestal hebben plofkuikens dus grote zweren en abcessen vanwege de smetplekken van het liggen!! (vanwege de gebroken pootjes en hun gewicht) in hun eigen ontlasting. Zie Wakker Dier

Jan Sch
Land: limburg
M/V: M

Berichtdoor Jan Sch » 30 nov 2014 15:21

Afbeelding
In dit hok zitten er 40.000 door uitgekiend stalklimaat zitten ze droog en zien er prima gezond uit. Heb niets gezien van zweren e.d. Ook niet aan de ledematen.

brenda17
Land: Limburg

Berichtdoor brenda17 » 30 nov 2014 16:09

Hoe werkt het dan bij legstallen? Die zitten toch een jaar lang in de stal?

inaDGK
Land: Belgie

Berichtdoor inaDGK » 30 nov 2014 17:57

Een leghennenbedrijf is totaal iets anders dan een mestkuikenbedrijf. :mrgreen:

Volièresysteem
Het schoonmaken wordt gedaan wanneer de dieren slapen.
Meestal het heel vroeg in de ochtend licht (rond 5u) en vroeg in de vooravond donker (rond 18u).
Wanneer de dieren slapen en dus niet op de grond zitten, wordt een soort bulldozer gebruikt om de stallen leeg te halen.
Hoe vaak dit wordt gedaan, weet ik eigenlijk ook niet, maar ik ga er wel vanuit dat dat meer is dan één keer in de 6 weken.

De bodembedekking bestaat meestal gewoon uit donker zand.
In een volièresysteem heb je wel wat last van ammoniakdampen (daarom: een mondkapje dragen).
De dieren zelf hebben hier echter geen last van, want over het algemeen kunnen ze er beter tegen dan mensen.
Daarbij komt nog dat de ventilatie wel goed afgesteld is, zodat er een goede aanvoer is van zuivere lucht.

Er wordt ook gebruik gemaakt van mestbanden. Deze vangen stof, veren en mest op van de dieren wanneer de zich voortbewegen op de verdiepingen van het volièresysteem. Dit wordt aan het einde van de band opgevangen en wordt regelmatig leeggemaakt.

Afbeelding

Verrijkte kooien
Hier wordt enkel gebruik gemaakt van mestbanden, de dieren lopen op een draadbodem waardoor de mest direct op de mestbanden valt.

Afbeelding

Ammoniakbrand, blaren en dergelijke heb ik niet gezien en eigenlijk geen enkele aandoening die gerelateerd is met ammoniakgassen of mest. Meestal liggen de problemen eerder bij de lever, pikken op elkaar en dehydratatie.
(Je zou het misschien niet verwachten, maar over het algemeen zijn dieren in verrijkte kooien gezonder en hebben ze een langer leven dan de dieren in het volièresysteem. :gossip: )

Terug naar “Kippen Algemeen”