Dringend !! vechtende haan

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
KenDB
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 sep 2013 14:33
Land: Belgie
M/V: M

Dringend !! vechtende haan

Berichtdoor KenDB » 06 jan 2015 21:11

Beste ongeveer 3 maand geleden heb ik thuis een haantje gevonden deze was zeer mager (hij was ontsnapt uit de slachterij recht over ons deur.
heb dit diertje bij mijn 5 kippen en mijn mannetjes en vrouwtjes pauw gezet. 3 maanden ging alles goed geen vechtpartijen geen ruzie ... tot vandaag, ik ging gaan kijken naar de kippen ren 350m2 en ik zag dat ik een pauw miste ... :shock: ik dacht die zal toch niet gaan vliegen zijn ... maar hoorde een geroefel in het kippenhok. de pauw zat dus in het kippenhok zich aan het verstoppen ik haalde em er uit en zag dat zijn hoofdje wat bebloed was ... en dacht messchien heeft hij zijn kopje gestoten :( toen hij uit het kippenhok kwam rende de kippen haan recht naar de pauw voor hem te pikken de pauw ontmeed dit en sloeg op de vlucht maar de mannetjes haad blijfde hem maar achtervolgen tot ik er tussen kwam. heb de kippen haan op de gazon gezet en toen het donker was heb ik em weer naar zijn kippenhok gestuurd.

advies !!!!!!
ik denk dat de haan morgenvroeg weer gaat aanvallen op mijn pauw

wat raden julie aan of denken jullie dat dit over gaat er is toch plaats genoeg voor rond te lopen e ... en dit heeft hij 3 maanden niet gedaan ben erg ontgoocheld :(

Gebruikersavatar
inaDGK
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 mei 2014 18:33
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Hasselt

Re: Dringend !! vechtende haan

Berichtdoor inaDGK » 06 jan 2015 22:13

Bij kippen is het normaal dat ze pikken om de rangorde te bevestigen.
Ik vermoed dat de kippen de (lichamelijke) signalen van de pauw verkeerd interpreteren.
Alleen is het wel raar dat de hennen je pauw niet pikken, alleen de haan? :frons:

Er is zeker mogelijk een connotatie tussen fel pikken en bezettingsgraad.
Dat is hier duidelijk niet de oorzaak, dus is het nogal moeilijk.
Er is proefondervindelijk tot nog toe geen ander direct verband meer gevonden.
Sowieso de pauw afzonderen lijkt me wel beter, zodat je pauw even kan bekomen en herstellen ;)

Voor de rest kan ik je spijtig genoeg niet verder helpen :puppydogeyes:

KenDB
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 sep 2013 14:33
Land: Belgie
M/V: M

Re: Dringend !! vechtende haan

Berichtdoor KenDB » 06 jan 2015 22:19

ja tussen de hennen en het pauwen koppel is nog nooit iets mislopen de kippen lopen samen bij de pauwen en doen niks, soms eens bij het eten dat de pauw eens een pikje geeft maar dat stelt weinig voor. het is enkel vandaag dat ik gezien heb dat de haan van de kippen de pauwen haan aan viel en dit niet voor de pikorde te stellen ... daarvoor was het iets te gemeen met bloed er bij :(
weet ook niet wat te doen hoor :(

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Dringend !! vechtende haan

Berichtdoor Dieter » 06 jan 2015 22:19

De haan naar de overburen sturen (=slachterij). Met het lengen van de dagen wordt het haantjesgedrag in uw haan wakker en hij aanziet de pauw klaarblijkelijk als een concurrent die aangevallen dient te worden.
Ik zou de haan wegdoen en de pauw houden...

Gebruikersavatar
inaDGK
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 mei 2014 18:33
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Hasselt

Re: Dringend !! vechtende haan

Berichtdoor inaDGK » 06 jan 2015 22:22

Even voor alle duidelijkheid:
welke pauw is aangevallen? De haan of de hen?

KenDB
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 sep 2013 14:33
Land: Belgie
M/V: M

Re: Dringend !! vechtende haan

Berichtdoor KenDB » 06 jan 2015 22:22

ja men pauw zou ik ook liever houden omdat deze nog maar een jaar half is en ik deze graag verder wil evolueren, met de haan van de kippen wou ik dolgraag eens kweken in de zomer maar ja :(
de haan van de pauwen wordt aangevallen door de kippenhaan :(

alvast bedankt :(
nog iemand verdere suggesties ?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Dringend !! vechtende haan

Berichtdoor Trea » 06 jan 2015 22:27

Bah wat naar voor je Ken.

Ik denk dat Dieter een punt heeft en ik ga er van uit dat niet de hen maar de pauwenhaan wordt aangevallen. Soms vechten hanen met hun concurrent tot de ander het loodje legt. Ook als er voldoende ruimte is.

Als je beide hanen wil houden kun je de kippen samen met de agressieve haan in een afgescheiden ren zetten.

KenDB
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 sep 2013 14:33
Land: Belgie
M/V: M

Re: Dringend !! vechtende haan

Berichtdoor KenDB » 07 jan 2015 18:22

Met VEEEL spijt in het hart heb ik de kippen haan gepakt en bij mijn broer geplaatst daar hadden vroeger ook kippen gezeten bij de vorige eigenaar en het kippenhok stond er nog. maar al zijn kippen zijn mee verhuisd, maar de buurman zijn kippen zitten wel af en toe op de kippenren van mijn broer die hebben zo een doorgangetje dat ze van de ene naar de andere ren kunnen gaan. daarlopen veel kippen en hanen bij elkaar, nu zal ik elke dag langs daar eens gaan roepen en wat eten geven. de haan ging na wat rond daggeren in het oude kippenhok slapen

met veel spijt tot ziens ! :(

KenDB
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 sep 2013 14:33
Land: Belgie
M/V: M

Re: Dringend !! vechtende haan

Berichtdoor KenDB » 14 jan 2015 18:37

Wat ben ik weer gelukkig dat ik mijn haantje nog kunnen houde hebt, mijn verhaal gaat als volgt
ik had mijn haantje dus bij men broer gezet, en daar heeft hij in het oud kippenhok geslapen, da dag nadien ging ik kijken en vond ik hem niet direkt maar zag ik aan de overkant mijn witte haan lopen, hij was dus over de beek gesprongen(gevlogen) ik dacht onee nu zie ik hem nooit meer weer. :( want de beek is zeker 5 m breedt en ik had mijn haan geknipt enkel de buiteste 2 pennen had ik laten staan :gulzig: de dag erna zat hij nog steeds op de zelfde plek ik smeet dan wat brood er over. en de 3de dag nog dan zij ik nu ga ik niet weg voor dat hij terug over vliegt, dus ik altijd met wat eten staan smijten en kom roepen en je zag dat hij terug wou oversrpingen maar hij durfde niet. ik maaar roepen en roepen en toch besloot hij om er over te springen ik wou echt niet kijken ... hij sprong en ik dacht o neeee dat was niet zo ver ik had mij al recht gezet voor zo snel mogelijk naar de beek te rennen, maar zag het gras bewegen en ik was opgelucht hij kwam stilletjes naar boven gestapt en ik was tevreden !!!! :gulzig: nu zit hij terug op zijn plaats maar hij mag kiezen waar hij blijft de ren staat open alles staat eigelijk open dus ga ik elke dag hem gaan bezoeken en geef ik hem zijn eten :mrgreen: vandaag zat hij lekker in de tuin te wandelen :p ben zo tevreden. misschien kan ik hem na een maand of 2 3 terug bij de kippen eens zetten en dan nog een ziens :) en anders een week bij de kippen en kan ik kuikentjes uitbroeden


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten