niet weg te krijgen stank van blinde darm mest

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
BarnieAussieChickie
Berichten: 808
Lid geworden op: 08 sep 2014 18:28
Land: Nederland
M/V: V

niet weg te krijgen stank van blinde darm mest

Berichtdoor BarnieAussieChickie » 15 jan 2015 21:10

Iets wat ik dus nog niet wist voordat ik aan kipjes begon, was dat ze behalve de redelijk onschuldige normale hoopjes mest ook (minimaal) 1x per dag hun blinde darm legen (en dat helaas niet opeten zoals konijnen) en dat deze flatsen VERSCHRIKKELIJK stinken! :crazyeyes: Als je het per ongeluk aan je handen heb gekregen bij het schoonmaken van de tuin, is de geur niet meer van je handen af te wassen! Ook na borstelen ruik ik het na een tijdje weer....En mijn hond trapt er ook regelmatig in, en loopt dan het huis weer in....De kippen zelf gaan er ook vaak met hun poten in staan, en dan daarna het nachthok in, waardoor daar de geur niet te harden is dan voor hunzelf....(of hebben ze daar zelf geen last van?) :puppydogeyes:
Ik hou best van gezellige dierengeurtjes of wat boerderijlucht, maar dit wordt me vaak te gortig.....Het is zo scherp en allesoverheersend! :doood: Vaak als ik net mijn handen gewassen heb, zie ik het weer ergens liggen of trap ik er in..... :kopmuur:

Wat ik me afvroeg, hoe doen jullie dat? Hoe krijgen jullie de geur van je handen of andere voorwerpen (voer en waterbakken bv)? Hoe voorkomen jullie dat je het inloopt naar binnen?

Graag wat tips voor deze redelijk overspannen BAC...... :bonka:

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: niet weg te krijgen stank van blinde darm mest

Berichtdoor Dieter » 15 jan 2015 21:12

Ik doe mijn schoenen uit, vooraleer ik het huis binnen stap. :gulzig:

Gebruikersavatar
inaDGK
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 mei 2014 18:33
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Hasselt

Re: niet weg te krijgen stank van blinde darm mest

Berichtdoor inaDGK » 15 jan 2015 21:29

Dieter schreef:Ik doe mijn schoenen uit, vooraleer ik het huis binnen stap. :gulzig:

Haha, van die schoenovertrekken misschien :gutgut:
Afbeelding

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: niet weg te krijgen stank van blinde darm mest

Berichtdoor Swoentje » 16 jan 2015 09:48

Bij mij lopen de kippen in een grote omheinde wei. Als ik met ze bezig ben of ga voeren oid gaan de laarzen aan. Nergens geen last van ;)

Gebruikersavatar
Guppie1970
Berichten: 1453
Lid geworden op: 25 sep 2012 09:39
Land: nederland
M/V: V

Re: niet weg te krijgen stank van blinde darm mest

Berichtdoor Guppie1970 » 16 jan 2015 10:01

Tja ..... laat ik voor op stellen dat ik je wel begrijp , maar als je je kipjes fijn los wil laten lopen , zal je er toch niet zo,n probleem van moeten maken ...

Dat kipjes in hun eigen stevige drollen en dunne flatsen gaan staan , geeft al aan dat ze er zelf helemaal niet om geven , dus dat hun nachthok wat "ruikt" dat zal ze echt niet deren , en daar zijn kippen al helemaal niet mee bezig ! :mrnono:

Als je het echt allemaal zo storend vind zal je plastic wegwerp handschoenen moeten gaan dragen en plastic beschermhoesjes om je schoenen , en je hond binnenhouden ...

Hier lopen 30 kippen vrij rond , en ook een hond , dus ik weet waar je het over hebt , qua "kippenpoep" naar binnen lopen , en in het begin moet ik er ook erg aan wennen , maar nu 2 jaar later haal ik mijn schouders ervoor op en er staat gewoon 24 uur per dag een keukenrol en vochtige doekjes klaar bij de keukendeur ...
En wat de geur aan je handen betreft ... tja .. volgens mij zit de geur voornamelijk tussen je oren , en denk je dat het bij voorbaat al stinkt ... valt allemaal best wel mee ...

Ik kreeg ooit een wijze tip van iemand hier op het forum : Vergeet NIET te GENIETEN van je kipjes , laat al het andere eromheen niet zo belangrijk zijn !

Els71
Berichten: 700
Lid geworden op: 23 jul 2014 12:27
Land: Belgie
M/V: V

Re: niet weg te krijgen stank van blinde darm mest

Berichtdoor Els71 » 16 jan 2015 11:34

Ik heb aan de achterdeur schoenen enkel voor buiten staan en draag altijd handschoenen als ik iets in de tuin doe.
Maar heb nog nooit iets van die stank gemerkt? Wel dat het erg plakkerig is en wat extra werk vraagt om van het terras te verwijderen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: niet weg te krijgen stank van blinde darm mest

Berichtdoor jantien » 16 jan 2015 16:00

Is inderdaad een erge stank en na 10 keer je handen wassen ruik je het nóg :gutgut:
Ach, het hoort er gewoon bij :ja:

Gebruikersavatar
Dani
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 sep 2014 16:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: niet weg te krijgen stank van blinde darm mest

Berichtdoor Dani » 16 jan 2015 16:29

Alles aan mij kipjes vind ik leuk op 1 ding na en dat is "vieze poep"! Zo noem ik het en ik heb er al best een studie van gemaakt want vieze poep komt echt waar nooit alleen!! Hier 2 kippen die ongeveer 3 x vieze poep hebben op een dag van 2 hoopjes x 2 kippen is dus 12 hoopjes vieze poep op een dag :shock: Bah, bah, bah :duimneer:

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: niet weg te krijgen stank van blinde darm mest

Berichtdoor Swoentje » 16 jan 2015 17:05

Kippen en poep, het hoort nu eenmaal bij elkaar. Net als kippen en eieren. Zindelijk maken gaat gegarandeerd niet lukken ;)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: niet weg te krijgen stank van blinde darm mest

Berichtdoor jantien » 16 jan 2015 18:18

Dani schreef:Alles aan mij kipjes vind ik leuk op 1 ding na en dat is "vieze poep"! Zo noem ik het en ik heb er al best een studie van gemaakt want vieze poep komt echt waar nooit alleen!! Hier 2 kippen die ongeveer 3 x vieze poep hebben op een dag van 2 hoopjes x 2 kippen is dus 12 hoopjes vieze poep op een dag :shock: Bah, bah, bah :duimneer:


Als je van gewone poepjes al vindt dat het stinkt kun je de kippen beter weg doen......


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten