Krijskipjes

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Mio
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Krijskipjes

Berichtdoor Mio » 25 feb 2015 11:49

Bedankt dat jullie zo intensief meedenken.
Ik zal nog een aantal antwoorden geven op jullie vragen.

Ze hadden gras maar dat inmiddels helemaal kaalgevreten en uit de groentetuin krijgen ze regelmatig van allerlei groenvoer en onkruidjes. En 's morgens vroeg al hun graantjes en later op de dag vaak yoghurt of iets anders. Regelmaat voor voer is lastig aangezien we zelfstandig ondernemer zijn en daardoor geen 9-5 baan of ritme.

Ja, er wordt soms zo hard gekrijst, wat akelig klinkt, maar als het je eigen dieren zijn dan 'pik' je dat maar of de buren dat doen? Ze hebben nog niet geklaagd. We hadden al voordat we met deze dames begonnen een elektrisch luik bij het nachthok gemaakt met een timer en die ingesteld op 8:00 uur. Dus voor die tijd hoor je ze niet.
Vandaag waren ze even luidruchtig om 8:30 uur en voor de rest zo zoet dat ik er met geen haar op m'n hoofd over denk om ze weg te doen. Het troost me wel dat ze op den duur rustiger zouden worden. Maar hoe gaat het morgen en daarna?

We hebben een spannende tuin met hoogteverschillen, een appelboom, Gelderse roos, Bamboe en Klimop en zon (als ie schijnt).

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 25 feb 2015 12:57

De ene kip maakt nu eenmaal meer lawaai dan de andere kip.
Dit zal altijd zo zijn en zal niet veranderen vrees ik.
Ik vang wel eens kippen op die in een stadstuin teveel 'herrie' maakten (blijven natuurlijk gewoon kipgeluiden ..)

Mio
Contacteer:

Berichtdoor Mio » 25 feb 2015 14:31

Wat een goed werk doe je, heel nobel.
Alleen dat gekrijs klinkt alsof er 'iets' niet in orde is en behalve dat ik de de buurt niet wil storen wil ik ook dat m'n kipjes het goed hebben.

jantien

Berichtdoor jantien » 25 feb 2015 16:02

Als er iets niet in orde is met kip die krijst dan kun je dat zien aan het dier.
Volgens mij niet hier aan de hand toch?
Kippen maken nu eenmaal geluiden, de een wat harder en ' zeurderiger' dan de ander.
Je hoort het meer van Wyandotte's..

Mio
Contacteer:

Berichtdoor Mio » 25 feb 2015 16:14

Tijdens het gekrijs zie ik wel een bepaalde onrust, een soort 'ijsbeergedrag' langs het hek en even later is alles in orde en zijn ze heerlijk aan het rondscharrelen.
Is een van jullie misschien een kippenpsycholoog? Dat hebben we nou net nodig! :krab:

jantien

Berichtdoor jantien » 25 feb 2015 16:28

Is normaal hoor ( ben geen kippenpsychologe, heb ze al wel ruim 25 jaar ;) )
Als ze heel veel ruimte zou krijgen, waarmee ik dus niet zeg dat 30m2 onvoldoende is!!, dan zal dit gedrag waarschijnlijk over zijn.

Mio
Contacteer:

Berichtdoor Mio » 25 feb 2015 16:36

Ah nee, toch geen ruimtegebrek? Als ik de ruimte hier vergelijk met kippen uit de buurt dan hebben ze het bij ons vorstelijk. Maar ja, het kan natuurlijk altijd nóg groter, maar dan houden wij geen tuin meer over voor de Vergeet me nietjes, lieftallige bloembolletjes en sla-tjes...

Els71
Land: Belgie

Berichtdoor Els71 » 25 feb 2015 16:58

Als de mijne krijsen en ik ga kijken dan ontbreekt er meestal een hen, die zit dan op het legnest.
Hier heeft iemand dat zo mooi 'legherrie' genoemd.

Trea
Gebanned

Berichtdoor Trea » 25 feb 2015 17:34

Die van mij maken ook legherrie. Een hoop kabaal maar ik vind dat zeker geen krijsen. Maar misschien is het ook een beetje afhankelijk van de soort?

En 30 meter is echt wel oke voor een groepje kippen. Scharrelgras groeit er dan natuurlijk niet meer.

Bezigheidstherapie voor kippen: Fijn om ze dagelijks wat gras of graskluiten te geven (bv. Uit je tuin, van bij een sloot of uit een schone berm). Ook een composthoop in de ren is leuk voor de kippen. Daar zijn lekkere beestjes in te vinden (wel tuinafval en droge groente, geen schimmelige of giftige gft).

(Bewerkt = Taal opgepoetst)
Laatst gewijzigd door Trea op 25 feb 2015 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

K3-

Berichtdoor K3- » 25 feb 2015 20:56

Ja! Hier ook *legherrie*
Meestal 1 op de legbak, 1 erbij in het hok en 1 buiten die staat te roepen "waar is iedereen?!"

Terug naar “Kippen Algemeen”