Nieuwe kippen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
spoon
Land: Belgie
M/V: V

Nieuwe kippen

Berichtdoor spoon » 11 apr 2016 20:47

Ik heb, sinds woensdag, 2 nieuwe kippen (de vorige twee zijn helaas opgegeten door een vos vermoeden we). Een Sussex hen en een Witte Leghorn. De Sussex hen leek mij gisteren ziek: zat ineengedoken, scharrelde niet, wilde niet eten, haar bekje stond open en haar oogjes waren continu dicht.

Vandaag lijkt het een stuk beter te gaan. Ze scharrelde weer, heeft opnieuw gegeten en leek veel alerter. Zouden het aanpassingsproblemen geweest zijn? Ik heb ze in een dierenwinkel gekocht en heb geen idee hoe oud de dames eigenlijk zijn (ik ben het vergeten te vragen).

Wanneer is een "nieuwe" kip eigenlijk zo ver dat ze eieren begint te leggen? Hoelang duurt het voordat ze zich hebben aangepast aan hun nieuwe leefomgeving?

Alvast bedankt!

KipjeBrecht
Land: Belgie
M/V: M

Re: Nieuwe kippen

Berichtdoor KipjeBrecht » 12 apr 2016 00:26

Dieren kopen in een winkel is sowieso al niet echt een goed idee. Heel vaak zitten er zieke dieren tussen.
Hou je kipje maar goed in het oog!
Het kan even duren. Maar al goed dat ze al weer levendig is!

dries_86
Land:
M/V: M

Berichtdoor dries_86 » 12 apr 2016 19:38

Denk helaas niet dat het aanpassingsproblemen waren. Sowieso door de stress zijn de dieren wel vatbaarder voor ziekten etc.

Een kip die bol zit, met oogjes dicht lijkt me heel erg ziek en zal best onderzocht worden.

Eventueel overwegen om eens naar dierenarts te gaan, mogelijks geeft deze antibiotica en kan ze hierdoor snel opknappen. Dit voeg je toe aan het water en kost ook niet erg veel (paar euro's). Maar eerst eens horen bij dierenarts.

Hoe snel de kip begint met leggen hangt af van het ras, kan bv. rond 20 weken maar als de kam rood kleurt is de kip dicht bij het punt om te leggen.

Trea
Gebanned
Land: Nederland
M/V: V

Berichtdoor Trea » 12 apr 2016 22:12

Beterschap met je kip. Ik zou toch nog eens langsgaan bij die dierenwinke. Eens vragen hoe oud die kip is, wat er mee is, waar ze vandaan komt en de kosten voor de dierenarts proberen te claimen.

Een zieke kip legt geen eieren. En verder is het lastig te zeggen wanneer je eitjes kan verwachten als je niet eens weet hoe oud ze is.

Terug naar “Kippen Algemeen”