welke kippenrassen komen goed overeen met marans?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
faane87
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 jun 2014 11:57
Land: Belgie
M/V: M

welke kippenrassen komen goed overeen met marans?

Berichtdoor faane87 » 21 jul 2016 14:07

Hallo iedereen,

Ik heb momenteel 2 marans, maar wil er nog een 3e kip bijhalen. Ik dacht aan de wyandotte kip. Is dit een goede match (of maakt het misschien helemaal niet uit welke kip je er nog aan toevoegt)?

We zijn op zoek naar een redelijk tam ras, vandaar dat we op de wyandotte uitkwamen. Het leek ons beter om de grote kip te nemen, en niet de kriel. De marans zijn namelijk vrij stevige kippen, en ik vermoed dat het anders mis kan lopen met het krieltje? Of kan dat niet zo veel kwaad?

Bedankt!

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: welke kippenrassen komen goed overeen met marans?

Berichtdoor José » 21 jul 2016 14:43

Hoewel Marans over het algemeen vredelievende goedzakken zijn, zou ik er toch niet 1 kriel bij zetten. 2 of meer krielen is een ander verhaal. Als je er beslist maar 1 kip bij wilt zetten zou ik voor een grootslag gaan. Wyandotte, Barnevelder, Noord-Hollandse Blauwe, eigenlijk kan alles van dat formaat wel. Behalve de assertievere types vechthoen (is mijn mening en ik zal nu van sommige mensen commentaar krijgen ;) )

Wat wel vaak zo is met twee verschillende rassen/kleurslagen is dat de twee 'dezelfden' een pact vormen en de 'afwijkende' de underdog is. Daarom pleit ik voor twee gelijken er bij plaatsen. Soort zoekt soort, ook kippen zijn "racisten".

Maar waarom niet gewoon een derde Marans erbij?

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: welke kippenrassen komen goed overeen met marans?

Berichtdoor brenda17 » 23 jul 2016 14:09

Ik heb hier ongeveer 15 verschillende rassen bij elkaar lopen. Van kriel tot groot. Als je genoeg ruimte hebt kan het perfect. Wel altijd twee of meer kippen bij een bestaande toom toevoegen.

frankip
Berichten: 2951
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: welke kippenrassen komen goed overeen met marans?

Berichtdoor frankip » 23 jul 2016 21:43

Weet niet of het echt altijd nodig is om 2 kippen bij te plaatsen , Heb hier vorige week nog 1 16 week oude cochin bij de rest geplaatst , op een enkele pik na geen problemen. Ook toen ik 2 weken geleden een kloek met haar 6 , 6 weken oude kuikens terugplaatste in de groep , geen enkel probleem . maar grote cochins zijn ook zo`n heerlijke rustige , lieve kippen. Als er al eens een pik wordt uitgedeeld komt dat door de enige brahma hen die erbij zit.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten