Klaar mee - grotere kippen nu, maar welke?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Roan12
Land: Nederland
M/V: M

Re: Klaar mee - grotere kippen nu, maar welke?

Berichtdoor Roan12 » 12 mar 2017 20:10

Een riante ren, overdekt met een net/gaas en bij de grond bijvoorbeeld ingegraven gaas of tegels. Zodat er geen roofdieren meer in kunnen. Is dat geen optie? Kun je gewoon bij je zijdehoenders blijven.

frankip
Land: nl

Berichtdoor frankip » 12 mar 2017 21:51

Grote cochins zijn van formaat het zelfde als brahma`s . Maar ze zijn veel gemoedelijker. Echt van die goedzakken. Hier nog nooit een verloren aan de roofvogels , maar helaas wel aan de vossen. Als het met deze laatste overlevende fout gaat weet ik niet of ik nog wel kippen wil. De vos vernielt het gaas voor de raam , knaagt de houten deur kapot, heb nu een ijzeren deur en nertsengaas voor de raam. Hij komt bijna elke nacht in de tuin . Als ik een keer een avond later thuis ben , en de honden zijn niet buiten , weet ik bijna zeker dat de kippen weg zijn. mijn kippen lopen los door de tuin. Als ik ze in een ren zou moeten houden , zou ik geen kippen meer willen.

hylke
M/V: V

Berichtdoor hylke » 12 mar 2017 22:10

Brahma's zijn lieve beesten hoor, en eieren leggen doen ze ook best goed, zo'n 3 a 4 per week. Misschien werkt het als je een goed grote brahma haan erbij zet. Ze zijn erg beschermend, en groot. Brahma hanen kun je met meerderen houden, waardoor ze samen de kippen kunnen beschermen. Ze vechten hier ook zelden. Dan kun je als kippen gewoon cochin andere kleinere kippen houden. Ik ben er echter niet zeker van of het systeem werkt, maar een flinke brahma haan kan een roofvogel best een ofdonder geven als die te dichtbij komt en hij de kans krijgt het dier te raken. Zoals ik al zei ik ben er niet zeker van en zeer kleine slagingskans, maar misschien het proberen waard.

Trea
Gebanned

Berichtdoor Trea » 13 mar 2017 01:24

Bah, wat vervelend voor jou en je kippen. Maar als je kijkt naar een ander ras moet je m.i. niet alleen kijken naar de grootte maar ook naar het vluchtgedrag. En dat er genoeg schuilplekjes zijn die lastig zijn tegen roofvogels.

Een aantal rassen zijn nog aardig toegerust om zich op tijd te kunnen verschuilen tegen roofvogels.

De vluchtige rassen zijn meestal minder tam. Alleen bij de austalorp schijnt tam een vluchtinstinct wel goed samen te gaan. Ik heb hiermee geen eigen ervaring. Heb ik van byc. Daar staat een infoblad met kenmerken +uitleg van een heleboel (in Amerika/UK voorkomende) rassen.

Zelf heb ik mijn mini-kipjes meestal in een met vogelnet overspannen ren. Tegen roofvogels en ook om ze in de ren te houden als er niemand thuis is. S nachts gaat een automatisch kippenluikje dicht tegen nachtelijke rovers. Mijn kleine kipjes lopen ook vaak een aantal uren los. Afkloppen maar nog geen kippen verloren aan roofvogels of nachtrovers. Alleen twee kuikens verloren aan een brutale rat voor ik het kippenluikje had.

braser
Land: nederland

Berichtdoor braser » 13 mar 2017 10:42

Orpington is ook groot en mooi.
Kan ook prima met andere kippen.
Zoals de Brahma.
Zou er wel een grote haan bij zetten.
Barst hier ook van de buizerds boven mijn kippentuin maar ze blijven toch boven cirkelen.
Ik zou het gewoon proberen en je kippen liefhebberij niet laten verpesten door een roofvogel.
Ik heb ook een groningermeeuwhaan die ook vrij vors is.Misschien nog een optie.

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 13 mar 2017 11:46

Hier zijn meerdere buizerds, de orpies malen er niet om. Als er een Havik in de buurt komt dan is het groot alarm :-)

KipjeBrecht
Land: Belgie

Berichtdoor KipjeBrecht » 13 mar 2017 23:51

Zo jammer!!! Je zijdehoenverhalen waren altijd een plezier om te lezen! En van de foto's genoot ik volop! :(
Maar ik snap je wel. Telkens dieren verliezen, het is zo frustrerend.
En hehe inderdaad zo herkenbaar! Zijdehoenders zien niets afkomen vanuit de lucht. Als er hier gevaar dreigt, dan zijn het meestal de raslozen die alarm slaan, iedereen vlucht weg en de zijdehoenders staan eerst nog dwaas te kijken wat er aan de hand is ... :gutgut:

Cochinkrielen zijn inderdaad iets kleiner dan de zijdehoen. Maar mijn cochinkriel haan is men meest beschermde kip van allemaal. En ook bij vrienden die cochinkrielen hebben merk ik hetzelfde verhaal, een zeer beschermende haan ...
Misschien andere grotere dieren erbij plaatsen? Hier lopen de ganzen gewoon door de kippen. En ook de barbarie eenden beschermen door en door. En ook de hond loopt hier gewoon door de kippen ...

Ik hoop dat je iets kan vinden waar je weer plezier mee hebt in het kippenhouden!!

-+-kip-+-

Berichtdoor -+-kip-+- » 17 mar 2017 16:02

Als je van ronde kippen houdt, zijn grote orpingtons dan niet iets? Zijn erg groot en rond, lijken wel enigzins op cochins en je kunt er redelijk makkelijk aankomen (vooral de buff kleur). Verwacht niet dat een roofvogel zo'n beest heel snel zal aanvallen.

biancaS

Berichtdoor biancaS » 17 mar 2017 16:33

Ik heb Orpington kriel en cochin's gehad. Erg leuke kippen, heel oplettend en best een forse kriel omdat ie zo lekker in de fluf veren zit. beide hele lieve kippen. Het grote orpington ras is ook gaaf al ben ik wel eens vreselijk geschrokken van de haan die zo enorm groot was ...nou en als ik al schrik wat moet een roofvogel(tje) dan wel niet denken. Kippen zijn zo leuk, laat je plezier je niet afpakken door een wilde vogel. Succes!Afbeelding

Terug naar “Kippen Algemeen”