FIPRONIL gevonden in eieren!

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Doortje58
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Doortje58 » 08 aug 2017 09:24

Maar het spul werkt wel.........dat was wat ik bedoel....... :?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor tuff cookie » 08 aug 2017 11:43

Giftigheid Fipronil opgezocht op internet.

6.10 Fipronil (phenylpyrazol)
Toepassingen
Fipronil wordt toegepast als applicatievloeistof of spray tegen vlooien en teken. Merk: Frontline.
Werkingsmechanisme
Fipronil werkt als antagonist voor GABA-nerge zenuwreceptoren. Dit heeft ongecontroleerde activiteit
van het zenuwstelsel tot gevolg. Hierdoor wordt de insect verlamd en sterft. De neurotoxiciteit is selectief,
omdat de configuratie van de GABA receptoren bij zoogdieren verschilt van die bij insecten
(FIDIN repertorium, 2000; Clinipharm, 2002).
Effectiviteit
De Frontline Spray is voor 100% effectief bij het doden van volwassen vlooien binnen 24 uur en meer
dan 95% voor minstens 5 weken bij niet gebade honden en katten. De Frontline Top Spot
voor katten is meer dan 97% voor 36 dagen. Fipronil wordt niet makkelijk verwijderd door baden,
er treedt echter wel enig verlies van effectiviteit op. Fipronil is ook effectief voor jonge
stadia en verhindert de voortplanting van vlooien. (Marsella, 1999; Clinipharm, 2002).
Nadelen spray: De alcohol basis van de spray kan bij herhaald gebruik huidirritatie veroorzaken.
Resistentie
geen gegevens
Giftigheid mens/huisdier
Vergiftigingen: Herhaalde orale innamen (10-20 mg/kg) bij honden kunnen reversibele zenuwstoornissen
veroorzaken, zoals overgeven, trillingen en krampen (Clinipharm, 2002).
Kinetiek: Fipronil wordt na aanbrengen in de huid opgenomen. Het accumuleert in de talgklieren van
de huid, van waaruit het langzaam wordt uitgescheiden. (Marsella, 1999). Het wordt via de
huid voor minder dan 5% opgenomen in het lichaam. Na orale opname wordt fipronil snel afgebroken,
de afbraakproducten verdelen zich over het lichaam. Een week na behandeling
worden nog grote hoeveelheden metabolieten in weefsel aangetroffen, vooral vetweefsel
(halfwaardetijd 150-245 uur). Ontlasting, gevolgd door urine zijn de belangrijkste uitscheidingsroutes
(Clinipharm, 2002).
Acute toxiciteit:Voor zoogdieren is fipronil via de huid licht toxisch (LD50 > 2000 mg/kg bij ratten). Bij
orale inname is het matig toxisch (LD50 92 mg/kg bij ratten) (Inchem 932, 2002).
Chronische toxiciteit:maandelijks gebruik van frontline spray bij honden en katten gedurende 6 maanden
veroorzaakte geen afwijkingen. Door EPA uit voorzorg geclassificeerd als mogelijk carcinogeen
bij mensen (Marsella, 1999). Bij toediening van hoge doses aan ratten werden schildkliercarcinomen
gevonden. Er is geen bewijs voor mutageniteit. Bij hoge dosis effect op de
voortplanting bij ratten (Inchem 932, 2002).
ADI: 0-0,0002 mg/kg lichaamsgewicht (Inchem 932, 2002).
Milieu
Effecten: Fipronil is zeer toxisch voor vissen en sommige soorten vogels. Fipronil is niet toxisch voor
aardwormen en bodemmicroorganismen. Het is matig toxisch voor kleine zoogdieren bij inname
(ace.orst.edu/info/npic/factsheets/fipronil.pdf).
Afbraak: Halfwaardetijd in de bodem varieert van 1 tot 7 maanden. Residuen blijven in de bovenste
laag. Het bindt aan bodemdeeltjes. Fipronil is slecht wateroplosbaar en wordt niet aan het
grondwater afgegeven. Halfwaardetijd in water 28 dagen.
(ace.orst.edu/info/npic/factsheets/fipronil.pdf).

DenR
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2016 11:07
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor DenR » 08 aug 2017 13:18

Zou dat nu echt zo zijn wat ze zeggen op het nieuws... dat vleeskuikens geen bloedluis krijgen? Nu gaan ze wat vleeskuikens onderzoeken van een gemengd bedrijf, maar in de kippenvleesindustrie zou het niet voorkomen... Ik kan het mij niet voorstellen eigenlijk...

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Vivian » 08 aug 2017 13:52

DenR schreef:Zou dat nu echt zo zijn wat ze zeggen op het nieuws... dat vleeskuikens geen bloedluis krijgen? Nu gaan ze wat vleeskuikens onderzoeken van een gemengd bedrijf, maar in de kippenvleesindustrie zou het niet voorkomen... Ik kan het mij niet voorstellen eigenlijk...


De niet biologische Vleeskuikens worden in 6 weken slachtrijp gefokt. Dan worden de kippen geslacht en de stallen gereinigd. Dat is te kort om bloedluis te ontwikkelen.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor peertje » 08 aug 2017 17:23

...gaan de stal in voor wat weken en dan en masse eruit, legkippen zitten er veel langer.... verder niet allerlei legvoorzieningen waar mijten zich in kunnen verschuilen...

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor José » 08 aug 2017 18:08

Wát een bullshit! Natuurlijk zitten er ook bij vleeskippen bloedmijten in de stallen. Maakt geen fluit uit hoe lang de dieren er zitten voordat ze worden geslacht. Op maandag geslacht is op dinsdag nieuwe dieren uit de opfok in dezelfde stallen. Zo dat niet al eveneens op maandag is.
Stel dat ze tussen leeghalen voor de slacht en vullen met nieuwe 'voorraad' vleeskuikens een paar uur hebben. Wat doen ze dan in die paar uur? Stallen even met de hoge drukspuit leegspuiten geeft geen bescherming tegen bloedmijt. Dus moet er een ander goedje tegenaan. En wie zegt dat dan niet zo'n bedrijf met dubieuze spuitsels langskomt?! Wie controleert dat? Jahaaa, steekproefsgewijs, m'n zolen!

De enige reden waarom er nu schoorvoetend ook onderzoek komt naar vleeskippen is dat ze dat zo lang mogelijk hebben geprobeerd tegen te houden. Maar omdat er nu van de publieke zijde achterdocht ontstaat moeten ze er wel aan toegeven om dat alsnog te gaan onderzoeken. Willen ze liever niet. Want stel (uiteraard!) dat daar ook verboden stoffen worden gevonden. Dan moeten ze met de billen bloot en is dat een economische catastrofe. Precies wat ze niet willen. Alle slachtkippen uit de schappen bij de supermarkten, daar houden diverse instanties en bedrijven niet van. Want dat raakt ze in de portemonnee.

Er is geen grootbedrijf in kippen dat niet of nauwelijks met bloedmijt te maken krijgt. Maar het kost ze gewoon te veel geld om dat te bekennen. Dus zijn ze de onschuld zelve. Wat zou jij doen als kippenboer als je bestaan er van afhangt? Ga je mee in de corrupte bende in de hoop dat het verborgen blijft? Of word je klokkenluider? Is ook geen populair gegeven.

In de huidige maatschappij kun je er gewoon van uit gaan dat alles draait om economisch gewin en daardoor rottigheid. Tot het tegendeel bewezen is. Door een écht onafhankelijke instantie, dus niet door belanghebbenden betaald waardoor de uitkomst altijd in hun voordeel zal uitpakken.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor peertje » 08 aug 2017 20:48

sorry José... je bent boos en terecht denk ik. Maar ik denk nog steeds dat er stiekem ook nog een boel collega's op het forum frontline gebruiken... en dat van de korte omloop van vleeskuikens, ontsmetten en weinig meubilair is wel waar, al kan er ergens iemand ook daar alsnog voor chickfriend hebben gekozen natuurlijk...

Doortje58
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Doortje58 » 08 aug 2017 21:36

:shock:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor José » 08 aug 2017 23:47

@Doortje58: ja sorry als je schrikt van de reacties (waaronder die van mij).
@Peertje: het maakt geen bal uit of er (leg-)meubilair in die schuren is of niet. Iedere gevorderde kippenhouder weet dat bloedmijt overal op de loer ligt en in zowel kleine als grote verblijven voor kan komen. Ook weet men dat een grote concentratie van kippen op een beperkt oppervlak, waarbij de dieren ook lang niet altijd uitloop naar buiten hebben, een nog veel grotere kans op bloedmijt heeft. Dan de warme dagen er nog bij. Een vleeskippenhouder die dan beweert dat hij nooit bloedmijt -of een gering aantal bloedmijten- heeft, kan altijd daarna nog een carrière opbouwen als sprookjesschrijver.
Ik verwijs hierbij nogmaals naar mijn topic met de zeer onfrisse documentaire: http://www.ardmediathek.de/tv/Reportage ... d=44876736

En ga mij daarna eens uitleggen hoe in dat soort stallen geen of nauwelijks bloedmijt zou voorkomen zonder intensieve chemische bestrijdingsmiddelen.

DenR
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2016 11:07
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor DenR » 09 aug 2017 09:25

Ik geloof dat ook niet zo... en dat schoonmaken van de stallen tussendoor, waar doen ze dat dan mee...


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten