FIPRONIL gevonden in eieren!

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor tuff cookie » 07 aug 2017 20:29

Levende Have Nieuwsbrief
Fipronil Geen dierziekte toch ruimen, mag dat.

https://www.levendehave.nl/nieuws/geen- ... en-mag-dat

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor peertje » 07 aug 2017 21:12

Fipronil is nadrukkelijk niet toegelaten voor gebruik waar het in de voedselketen terecht kan komen.
Legkippen maken daarvan wel onderdeel uit dmv de eieren. Er is geen boer te vinden denk ik die na een constatering van een niet toegelaten middel met dezelfde kippen door wil... het is in dit geval heel triest voor de kippen, maar een verhaal over dat er niet geruimd zou hoeven worden lijkt me een gevalletje krokodillentranen. Er zijn regels ter bescherming van de consument, iemand ontduikt die regels en dan zou de regel moeten worden aangepast.
Als ik door rood rij krijg ik een bekeuring. Maar eigenlijk is dat volledig onterecht natuurlijk, want ik deed niks verkeerd. Het stoplicht ging te snel op rood...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Trea » 07 aug 2017 21:40

Het wordt geloof ik ook tijd om een aantal dierenartsen een flinke boete te gaan geven vanwege het voorschrijven van fipronil aan legkippen bij hobbyhouders. Met de kennis die ik nu heb vind het kwalijk dat dierenartsen dit voorschrijven en dan ook nog durven te adviseren dat je de eieren na 3 weken weer kan eten.
Een opgeleide dierenarts zou beter moeten weten!

Frontline is niet bedoeld voor kippen (lees niet geschikt voor legkippen of mestkippen) omdat het giftig is voor mensen. Het hoort niet in de voedselketen en ook niet in onze kippenhokken en onze tuinen.
Laatst gewijzigd door Trea op 07 aug 2017 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor José » 07 aug 2017 21:41

De reden dat de kippen nu geruimd worden, terwijl ze na 6 weken (nu dus nog 4 weken) Fipronil vrij zouden moeten zijn, is louter economisch. Want 'toevallig' zijn de meeste geruimde kippen nét anderhalf jaar, de leeftijd waarop ze sowieso het loodje zouden leggen om als soepkip verder te gaan. En wat de jongere leghennen betreft: die krijgen niet eens de kans om die weken door te mogen want dat kost te veel geld. Hahahahaha, als het gegeven niet zo triest was zou je bijna in je broek piesen van het lachen om de bekrompen redenaties van de instanties. Je weet wel: de instanties die "verantwoordelijk zijn voor ons welzijn". De grootste farce ooit.

Wat ik verder zo frappant vind is dat er nu alleen gesproken wordt over stallen met legkippen. Zou datzelfde niet gelden voor stallen met vleeskippen?Of zijn die stallen wederom 'toevallig' altijd bloedmijt-vrij? :mrnono:

Hoe lang laten mensen zich nog besodemieteren door overheden en instanties? Tot ze allemaal het loodje hebben gelegd, net als de dieren die voor dat doel eerder het loodje moesten leggen?!

Kippenschuur in brand, toevallig nét voordat het Fipronil schandaal bekend werd. Ja ja...

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor José » 07 aug 2017 21:45

@ Trea: Fipronil is nergens geschikt voor. Moet gewoon een verbod op de produktie komen. De doelgroep is er al grotendeels resistent tegen en als het wordt toegepast volgens voorschriften bij hond en kat zou je met een ontvangen euro voor elk dier dat dagenlang ziek wordt van zo'n pipet in de nek binnen de kortste keren miljonair zijn. Maar ja, strijden tegen de farmacie is een kansloze missie. Want al verenigen we ons als burgers, we kunnen de jarenlange strijd die dat kost toch niet financieren.

Doortje58
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Doortje58 » 07 aug 2017 22:03

@José, als dat waar was, waarom zijn er dan zoveel kippenboeren ingetrapt? Juist omdat dit bedrijf zo goed bloedmijt kon bestrijden toch???????? :frons:

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor peertje » 07 aug 2017 22:09

Ik lees hier nog met enige regelmaat van DA's die frontline voorschrijven/meegeven ter bestrijding van bloedluis.
Die zijn gewoon in overtreding getuige bijgaande publicatie van de CTGB:
http://ctgb.nl/nieuws/nieuws-berichten/ ... 4/fipronil

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor José » 07 aug 2017 23:42

Doortje58 schreef:@José, als dat waar was, waarom zijn er dan zoveel kippenboeren ingetrapt? Juist omdat dit bedrijf zo goed bloedmijt kon bestrijden toch???????? :frons:


Ja dat zal uiteraard de reden zijn waarom ze met dit bedrijf in zee zijn gegaan. En als kippenboer 1 er goede resultaten uithaalt en dat aan boer 2 vertelt, dit wordt via social media bekender en bekender, tja, dan draait zo'n bestrijdingsbedrijf gouden tijden. Maar wie zegt dat die de boeren de waarheid heeft verteld over de samenstelling van het spul? Koud kunstje om daar iets aan toe te voegen (in dit geval Fipronil) zonder dat te vermelden. En dan hopen dat steekproefsgewijze ontdekking lang op zich laat wachten. Intussen is het kassa voor dat bedrijf.
Ik zeg niet dát het hier zo is gegaan, ik zeg dat het hier zo kán zijn gegaan. En ze zouden niet de eersten zijn die maling hebben aan dier en mens qua gezondheid. Ik vermoed dat veel kippenboeren dit echt niet wisten. Want ik kan me niet voorstellen dat je als boer van een biologisch bedrijf er alles aan doet om natuurlijk gecertificeerd te werken om vervolgens moedwillig je kippen bloot te stellen aan oa Fipronil. Dan ben je dief van je eigen portemonnee want je weet dat het niet is toegestaan bij pluimveebedrijven. En mochten sommige boeren er wél van hebben geweten dan zijn ze verrotter dan verrot qua geweten.

Maar ja, is nu even hot item en over een maand hoor je er niet meer over. Op weg naar het volgende schandaal met weer een 'fijn' chemisch stofje...

Intussen zijn de wereldleiders alleen maar mooie deals aan het maken inzake klimaatakkoorden en CO2 uitstoot. Zich niet realiserend dat de wereld intussen vergiftigd wordt op ander gebied. Nou ja, ze hádden het natuurlijk wél kunnen weten, maar het boeit ze niet zo. Waarom niet? Omdat klimaatakkoorden geld opleveren, stoppen van gifbelten is een lastiger verhaal om winst uit te slepen.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor peertje » 08 aug 2017 09:10

Doortje58 schreef:@José, als dat waar was, waarom zijn er dan zoveel kippenboeren ingetrapt? Juist omdat dit bedrijf zo goed bloedmijt kon bestrijden toch???????? :frons:


Wat ik zeg...
... een beetje pluimveehouder is -NIET?- op de hoogte van welke middelen een bestrijdingsbedrijf gebruikt, met als risico dat zijn/haar bedrijf op slot gaat.
En wat voor pluimvee houden we dan?
Volgens mij struisvogels... hele dikke

Wachten tot iemand je eieren onder de loep legt, krijg je het formaat eieren dat je verdient er gratis bij... :gutgut:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Fryske » 08 aug 2017 09:17

Fipronil is gewoon bij de dierenwinkel verkrijgbaar. Exil, frontline....Ook op 404, veerluisspray, staat duidelijk dat het niet bij aan de leg zijnde kippen gebruikt mag worden. Dasty bij kippen...zou het graag eens onderzocht hebben. Byemite, las ik gisteren, mag maar twee keer per jaar gebruikt worden. Dit om niet te grote aanslag op het milieu te doen.

Voor wat betreft het afmaken van de besmette legkippen, ik denk dat het een zegen voor de meesten is.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten