FIPRONIL gevonden in eieren!

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor peertje » 09 aug 2017 10:03

Goeie docu over legkippen en het gesjoemel met keurmerken...
Daar wordt ik ook niet vrolijk van. Nieuw is het ook niet helaas. Triest en terecht de constatering dat er al jaren inzichten zijn die het welzijn van de dieren ten goede komen, die recht doen aan het gevoerde keurmerk en die dus niet gebruikt worden tegen beter weten in.
Dat er in zulke stallen Fipronil gebruikt wordt verbaast me geheel niet.
Zit ik nog wel met de vraag waarom een boer die vleeskuikens houdt het risico zou willen lopen op infectie vanuit een voorgaande lichting als de inrichting van de stal zich uitstekend leent voor grondige reiniging tussendoor. Nah... een antwoord geef je zelf al. Je hebt ook slechte boeren. En ze worden kennelijk nog gevoed door mensen die niet verder kijken dan de neus lang is en alleen gaan voor goedkoop vlees?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Trea » 09 aug 2017 11:08

Ook België neemt nu maatregelen in het belang van de volksgezondheid. En FAVV is door Europa op de vingers getikt voor niet melden fipronil in eieren.

https://www.demorgen.be/binnenland/favv ... -bdedf022/

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor José » 11 aug 2017 00:23

Liedje: (op het wijsje van 'en we gaan nog niet naar huis')

Nee, we zijn heus niet corrupt, nee echt niet, nee echt niet,
en we zijn ook niet naïef, we zijn ook heus geen dief.

En dat de burger lijdt, boeit ons niet, boeit ons niet,
dat zoeken ze maar uit, belazeren die kluit!

Goh, ik denk dat ik maar tekstschrijver word, ik heb talent... :evil:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Trea » 31 aug 2017 21:50

Fipronil opnieuw in het nieuws : hoge dosis fipronil in eieren uit Roemenie en in Italie.

http://nos.nl/l/2190563

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor José » 31 aug 2017 22:51

Wat mij altijd blijft verbazen is dat het overgrote deel van de bevolking blijft geloven dat er serieus werk wordt gemaakt van oa voedselveiligheid en dierenwelzijn. Dat is allebei van ondergeschikt belang. Dieren doen er altijd al weinig toe in die branches. Mensen de laatste decennia ook niet meer. Want er zijn zoveel schandalen, bronnen van ellende en omstandigheden die het leven verkorten dat het steeds lastiger wordt om aantoonbaar de oorzaak te zijn van ziekten. Waar die branches dankbaar van profiteren. Zo af en toe wordt er dan werk gemaakt van een schandaaltje, dan lijkt het net alsof de voedselveiligheid er zwaar toe doet en men er bovenop zit. Hele populatie op z'n achterste benen, uit 'onmacht' (lees: we moeten een statement maken om geloofwaardig te lijken) maken ze dan maar even onnodig een paar miljoen dieren af, want ach, het zijn toch maar dieren. De hele kwestie is: ze komen niet in actie om het voor jou, mij en de dieren beter te maken. Ze komen pas in actie als ze het volledig hebben gecalculeerd en het economisch verantwoord is. En tja, dat er her en der spaanders vallen (in dit geval de kippenboeren), jammer dan. Want die horen toch niet bij de club van het grote geld.

En toch blijft men iedere keer weer geschrokken/verontwaardigd/geschokt/blablabla. Vooral die acteurs in den Haag zijn daar erg goed in.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor tuff cookie » 01 sep 2017 07:57

Ja, commercie, commercie en nog eens commercie !

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Trea » 09 sep 2017 18:00

De commercie heeft een nieuw middeltje uitgevonden. Exzolt dat vergelijkbaar is met Fipronil en ook in vlooienbanden wordt gebruikt.

POSITIEF EUROPEES ADVIES VOOR NIEUW MIDDEL TEGEN BLOEDLUIS
https://www.levendehave.nl/nieuws/posit ... -bloedluis

Fijn. De kippeneieren mogen gewoon worden gegeten. :mrnono:
Een pluspunt. Het moet in NL nog langs het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden. Maar hoe zit het dan met importeieren?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 5 gasten