peertje schreef:Saillant detail over Frontline (werkzame stof Fipronil) en het gebruik op kippen...
Doe een zoekslag op 'Frontline' en kijk bij het nu oudste topic...
We lezen 19-12-2004, waarin TS 'Orpington' de vraag stelt welke dosering te gebruiken op kippen nadat de DA (!!) hem het middel had aangeraden. Met daarbij de -terechte- constatering dat een DA die aanbeveling eigenlijk niet mag doen omdat het middel niet voor kippen bedoeld is.
We leven zomer 2017, waarin iedereen schande spreekt van Fipronil in eieren en hoe dat kon gebeuren.
We zijn dan 549 posts met Frontline verder...
Ik zit er zelf ook tussen -heb het gelukkig nooit gebruikt- maar he: we zijn wel 13 jaar het spul bij elkaar aan het aanbevelen toch?
Beetje tijd voor hand in eigen boezem ook...
Wij hobbykippenhouders hebben neem ik aan het beste voor met de gezondheid van onze kippen. Fiprinol is de werkzame stof in bepaalde anti-luizenmiddels. Onlangs heeft onze dierenarts dit middel voorgeschreven, het is volgens haar het best werkende middel tegen luizen, er werd duidelijk gewezen op het niet eten van de eieren de komende tijd (en de huidige perikelen).
Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om dit middel op hobbydieren toe te passen als de noodzaak er is. Ik heb het beste voor met mijn kippen, alleen vervelend dat ik de komende 2 maanden geen eieren van mijn eigen kippen ga eten(advies dierenarts was minimaal 3 weken).
Ik ben het er 100% mee eens dat dit spul niet in de voedselketel thuishoort en vind het dan ook schandalig dat dit op zo'n schaal is toegepast. Al die pluimveehouders zijn bewust in zee gegaan met het malafide bedrijf en ze wisten donders goed dat er iets niet klopte. Wat is nog zorgwekkender vind is dat er schijnbaar geen controle op ons voedsel is. Waarom worden niet al ons voedsel op grote schaal (steekproefsgewijs) gecontroleerd. Dit middel schijnt al minimaal een jaar in gebruik te zijn in de bio-industrie, pas dit jaar wordt het per toeval ondekt, waarna de de autoriteiten pas een maand later actie ondernemen.