Welk kippenras voor kleine tuin, maar toch goede eieren

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Lenarella
Land: Nederland
M/V: V

Welk kippenras voor kleine tuin, maar toch goede eieren

Berichtdoor Lenarella » 19 aug 2017 16:00

Hallo allemaal,

Ik heb weer een vraagje en advies nodig. Vrienden van ons willen graag misschien kippetjes nemen, maar hun tuin is niet heel groot. Dan zul je sneller bij kleine kipjes komen, maar ze willen dan wel graag kippen die goed eitjes leggen. Verder moeten het rustige en makkelijke kippen zijn. Ook een mooi of apart kleurtje vinden ze leuk.
Ik hoor graag wat jullie adviseren.

jantien
Land: nederland

Re: Welk kippenras voor kleine tuin, maar toch goede eieren

Berichtdoor jantien » 19 aug 2017 16:07

Het ligt er allemaal aan hoe groot hok en ren worden, of ze daarnaast ook vrij mogen rondlopen, hoe vaak....zijn best belangrijke punten voor je iets kan adviseren vind ik.

Lenarella

Berichtdoor Lenarella » 19 aug 2017 16:20

Ze zaten eraan te denken om 2, maximaal 3 kippetjes te nemen. Als er eentje dood gaat kan er altijd nog een bij (mag te hopen zijn dat dat niet gebeurd). Verder wilden ze eerst weten welke kippen er komen voordat ze het hok regelen. De ren wordt op minimale maten gemaakt, ik denk 7-10 m2 (genoeg zodat een kip lekker zijn ding kan doen en gelukkig is), maar die is alleen voor als ze op vakantie zijn of als de kippen even niet buiten kunnen door omstandigheden. Verder waren ze van plan om heel de dag door de kippen buiten te laten lopen.

Trea
Account gedeactiveerd

Berichtdoor Trea » 19 aug 2017 23:49

Mag de ren hoog met een stevig net aan de bovenkant?
Dan kunnen bijv. 3 hollandse krieltjes prima. Eitje weegt 30 g. Dat is dan 2 krieleitjes ipv 1 ei uit de supermarkt. Maar ook ukkelse of antwerpse baardkrieltjes kunnen prima.

Wil je grotere eieren kunnen bv. 2 wyandotte kriel of andere grotere krielrassen.
Als ze elke dag naar buiten kunnen kan 3 van een groter krielras ook. En dan heb je meteen heel veel keuze .

BoerJennes
Gebanned
M/V: M

Berichtdoor BoerJennes » 20 aug 2017 08:04

Lenarella schreef:Als er eentje dood gaat kan er altijd nog een bij (mag te hopen zijn dat dat niet gebeurd).

Helaas, als we Adelheid Roosen mogen geloven dan is de volgende uitspraak ook op kippetjes van toepassing:
Want een ding is zeker. We gaan dood… Allemaal.

En dat is jaarlijks op miljarden kippetjes van toepassing. Maar het kan ook zijn dat je bedoeld dat als er eentje gaat hemelen, je hoopt dat ze er niet eentje bij nemen... :mrnono:

Lenarella

Berichtdoor Lenarella » 20 aug 2017 08:56

Haha @BoerJennes
Ja dat is wat ik hoop, dat het niet nodig is om een nieuwe kip aan te schaffen terwijl ze nog gezond waren.

Lenarella

Berichtdoor Lenarella » 20 aug 2017 09:04

@trea
Hollandse krieltjes heb ik gehoord dat ze minder makkelijk handtam worden. Weet niet of dit waar is? Ukkelse en Antwerpse Baardkrielen heb ik ze al aangeraden, ik vind het hele leuke en mooie dieren. Ze willen alleen wel graag een redelijk aantal eitjes, dus het liefst geen kippen die heel vaak broeds worden, maar ook vanwege tijdgebrek (de kip elke dag meerdere malen van het nest halen). Ik dacht dat Wyandottes ook snel broeds kunnen worden?

Ze dachten aan de New Hampshire krieltjes, maar die zijn er niet in verschillende kleurtjes, wat ze erg jammer vinden. Zijn er nog meer 'ronde' kipjes die goed eitjes leggen, niet snel broeds worden en ook in verschillende kleurtjes zijn?

Trea
Account gedeactiveerd

Berichtdoor Trea » 20 aug 2017 09:43

Er is al veel geschreven over broedse kippen en keuze van een bepaald ras.
Misschien handig om wat te lezen in oudere topics zoals deze?

viewtopic.php?f=11&t=81105&p=1270555&hilit=Ras+keuze+broeds+worden#p1270555

viewtopic.php?f=2&t=80938&p=1267228&hilit=Ras+keuze+broeds+worden#p1267228

Het klopt dat hollandse krieltjes minder tam zijn dan bv cochins. Maar dat heeft wel het voordeel dat ze beschikken over een goed vluchtinstinct. Dat is bv wel handig als ze vrij lopen en bovenop de ren vliegen of in een boom vliegen als er een hond in de tuin komt. En ze zijn normaal gesproken wel zo tam dat ze naar je toekomen voor eten of om af en toe een aai te halen. Alleen als ze in de rui zijn zullen ze alles doen om niet gepakt te worden. Maar idd het zijn zeker geen schootkipjes.

BoerJennes
Gebanned
M/V: M

Berichtdoor BoerJennes » 20 aug 2017 12:02

Op zich altijd wel grappig hoeveel eisen en wensen we stellen aan ons toekomstig huisdier. Terwijl we vaak vergeten dat de toekomstige huisdieren die eisen en wensen niet (kunnen) stellen.

Lenarella

Berichtdoor Lenarella » 20 aug 2017 12:06

Ja dat wel, maar helaas hebben die mensen nou eenmaal niet zo veel keus. Ze hebben geen tijd om de kip broedsaf te maken en voor de kinderen zijn verschillende gekleurde kipjes ook leuk. Het is deels ook voor het welzijn van de kippen, zodat ze wel gelukkig kunnen worden.

Terug naar “Kippen Algemeen”