Kippenbeginner met vragen en voorliefde voor New Hampshires

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Maaarije
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2017 16:54
Land: Nederland
M/V: V

Kippenbeginner met vragen en voorliefde voor New Hampshires

Berichtdoor Maaarije » 24 aug 2017 14:38

Hallo,

Wat een ontzettend leuk, actief en informatief forum is dit!
Na weken van meelezen nu lid geworden, want het gaat echt gebeuren: mijn allereerste kippen ooit!
Ik ben gevallen voor drie grote New Hampshire dames.
Redenen:
- een haan is geen optie ivm met buren
- we hebben twee jonge dochters (4 en 6) dus gaan we voor lieve, rustige kippen die makkelijk tam worden.
- weinig broedse dames, we zoeken geen verdere gezinsuitbreiding
- en tja... New Hampshires zien er zó leuk uit: roodbruine bolletjes. Of bollen als we het over de grote en dus niet de krieltjes hebben.

Maar... voor de zekerheid deze beginnersvragen:
- Is een Eglu Cube van Omlet geschikt als hok? De dames krijgen daarbij een inloopren van 2.70x2.70 en een tuin van een paar honderd vierkante meter. En ja, de Eglu's vind ik goei lelijke maar lijken me wel praktisch ivm dochters die plechtig beloven mee te helpen met schoonmaak etc.
- Weet iemand een goede fokker?
Ene Ben uit Enter (OV) biedt hennetjes aan van mei dit jaar.
Zou dat wat kunnen zijn? Of heeft iemand andere tips?
- Zijn er zaken waar ik bij de aanschaf van dit ras rekening mee moet houden? Of dingen die ik nodig heb naast voer, grit, bodembedekking nachthok en legnesten?

Alle tips zijn heel welkom!

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: Kippenbeginner met vragen en voorliefde voor New Hampshires

Berichtdoor Joke Kra » 24 aug 2017 20:11

Allereerst welkom hier op het forum!
Helaas kan ik je geen advies geven over de New Hampshire. En helaas heb ik ook geen ervaring met kunststof hokken.
Maar ik heb even naar het filmpje over de Eglu cube gekeken. Ziet er inderdaad heel praktisch uit, hoewel ik het nachtgedeelte vrij klein vind voor 3 kippen. Er zit bovendien geen stok in en ik weet niet of die erin te maken is? Ik kon zo snel geen afmetingen vinden van het nachthok. Ik dacht hier ergens op het forum een keer gelezen te hebben dat iedere kip 30 cm. nodig heeft op de zitstok.
Ik hoop dat je antwoorden krijgt op je vragen en wens je alvast succes met de voorbereidingen :duimop:

Lavendel
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 aug 2017 20:05
Land: Netherlands
M/V: V

Re: Kippenbeginner met vragen en voorliefde voor New Hampshires

Berichtdoor Lavendel » 24 aug 2017 20:41

Welkom op het forum!

Wij zijn bij het kijken naar nachthokken ook bij de Eglu Cube langsgekomen. Ik vond ze schoonmaak-technisch niet optimaal voor onze situatie en vrij prijzig. Via het forum kwamen we bij http://www.greenfrogdesigns.co.uk/poultry-housing-1/ uit, deze vonden we handiger. De verzendkosten vielen me erg mee.

Uiteindelijk hebben we gekozen om zelf een hok te bouwen met stahoogte.

Tuinkipjes
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 apr 2014 18:38
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippenbeginner met vragen en voorliefde voor New Hampshires

Berichtdoor Tuinkipjes » 26 aug 2017 11:14

Allereest, de New Hampshires zijn een fantastisch ras. :gulzig: Mooie (relatief) grote volle kippen, erg rustig karakter, vliegen niet/nauwelijks, niet/nauwelijks broeds en aardig wat eitjes per jaar.

Die Greenfrog-hokjes zijn de eerste kant-en-klaar hokken die er degelijke uitzien en goed schoon te maken zijn die ik gezien. Maar ook prijzig en erg klein. Dus alleen leuk als je het geld ervoor over hebt en slechts een paar kippen hebt. De aantal die ze erbij zetten zijn veel te veel.

Maaarije
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2017 16:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenbeginner met vragen en voorliefde voor New Hampshires

Berichtdoor Maaarije » 26 aug 2017 11:32

Dank voor de reacties!

Wat betreft hokken is het budget minder relevant dan het gemak en... de smaak van vriendlief (die niet overtuigd is van kipsen, dus moet ik schipperen). Het wordt dus waarschijnlijk toch een Eglu Cube, omdat hij een van de weinigen op aarde is die die dingen mooi vindt. :roll:

Nog een vraag: kun je aan een New Hampshire van mei dit jaar wel zien of het een hennetje of haantje is?

Maaarije
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2017 16:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenbeginner met vragen en voorliefde voor New Hampshires

Berichtdoor Maaarije » 26 aug 2017 12:16

En wat kan een reden zijn om kippen wel of niet te ringen? Nadelen? Voordelen?

Kippenkweker257
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 aug 2017 10:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippenbeginner met vragen en voorliefde voor New Hampshires

Berichtdoor Kippenkweker257 » 26 aug 2017 12:26

Hallo,

Je kunt al makkelijk zien als het hennen zijn en kippen ringen heeft als voordeel dat je precies weet hoe oud ze zijn en je hebt verplicht ringen nodig voor de show maar jullie gaan niet meedoen aan de show en de nadelen zijn dat soms de poot van een kip te groot word voor zo,n ring en dat gaat pijn doen en kan soms gevolgen hebben van amputatie maar dat gebeurt soms en mijn advies is als jij je kippen voor het plezier hebt niet ringen maar meestal als je ze bij een kweker vandaan hebt zijn ze altijd wel geringd en als een kip wel geringd is heeft ze er geen last van.

Kippenkweker257
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 aug 2017 10:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippenbeginner met vragen en voorliefde voor New Hampshires

Berichtdoor Kippenkweker257 » 26 aug 2017 12:27

Gewoon niet te druk maar om de ringen, de kippen hebben er geen last van. :duimop:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 25 gasten