tomen samenvoegen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
sijbbesjes
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 apr 2007 09:08
Land:
M/V: V
Locatie: Friesland
Contacteer:

tomen samenvoegen

Berichtdoor sijbbesjes » 29 aug 2017 21:24

Ik krijg donderdag 3 hennen die nu los lopen bij andere mensen, maar steeds over de schutting vliegen. Bij mij komen ze in een overdekte ren. Ik wil daar nog 2 leghybrides bij doen. Hoe kan ik dat het beste doen? Gwoon alles in een keer in het nieuwe hok, de 3 hennen eerst laten wennen en dan de leghybrides erbij?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: tomen samenvoegen

Berichtdoor Fryske » 29 aug 2017 21:46

Zou ze in dit geval in een keer samenvoegen. Zijn ze allemaal nieuw.

Succes met de nieuwkes :duimop:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: tomen samenvoegen

Berichtdoor José » 30 aug 2017 00:39

Hangt er vanaf hoe groot je ren is. Als je kippen die gewend zijn alle ruimte te hebben ineens permanent in een ren wilt opsluiten dan garandeer ik je dat je zeer ongelukkige kippen krijgt. Dus ik hoop maar dat je ze alleen tijdelijk wilt opsluiten om ze aan elkaar te laten wennen en dat je normaliter veel meer ruimte hebt waar ze los mogen. Heb je dat niet, dan zou ik die kippen die gewend zijn los te lopen dit niet aandoen! Trouwens: heeft de huidige eigenaar van die kippen ze wel eens gekortwiekt zodat ze niet over de schutting vliegen? Kippen zijn nieuwsgierig, dus ondanks goede verzorging willen ze wel eens ergens verderop gaan kijken. Als je ze dan kortwiekt stopt dat vanzelf. Al geprobeerd?

Op zich gaat het samenvoegen met leghybriden meestal wel probleemloos.

sijbbesjes
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 apr 2007 09:08
Land:
M/V: V
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: tomen samenvoegen

Berichtdoor sijbbesjes » 30 aug 2017 08:21

Dat is eigenlijk wel een beetje een zorgpunt ja, ze van buiten naar binnen te doen. De eigenaar heeft ze gekortwiekt, maar dat scheen niet te helpen. Het hek was niet zo hoog geloof ik. De ren die ik heb is 10 m2 en het is eigenlijk niet de bedoeling dat ze mijn tuin doorgaan, aangezien ik veel groentes tussen mijn gewone planten verbouw.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: tomen samenvoegen

Berichtdoor jantien » 30 aug 2017 08:31

Van 10m2 gaan die kippen niet gelukkig worden :( en zeker niet als ze de vrijheid al gewend zijn zoals Jose al aangaf.
Maar ook leghybrides hebben graag de ruimte, zijn zeer onderzoekende en bezige kippen en ook dat gaat niet op 10m2.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: tomen samenvoegen

Berichtdoor Fryske » 30 aug 2017 08:38

Dat is veel te klein! Als je geen buiten kunt bieden dan zou ik er niet eens aan beginnen. Niet alleen de kippen worden ongelukkig!

Kijk eens in de faq. Daar staat onder huisvesting wat de minimale maten zijn per kip. En minimaal is niet ideaal.

sijbbesjes
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 apr 2007 09:08
Land:
M/V: V
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: tomen samenvoegen

Berichtdoor sijbbesjes » 30 aug 2017 08:47

Het is niet mijn eerste toom kippen hoor. Mijn hok is nu groter dan mijn vorige hok en daar had ik 3 Barnevelders in. Ging prima. Niet iedereen heeft een heel weiland beschikbaar. Bovendien woon ik aan een sloot met ratten erin, dus ik moet de boel wel afsluiten. Mijn zoektocht gaat nu verder richting krielkippen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: tomen samenvoegen

Berichtdoor jantien » 30 aug 2017 08:51

Mijn dieren leven ook naast een sloot met ratten erin, onder de hokken leven ratten maar daarom kunnen ze nog wel loslopen hoor ;)
En natuurlijk heeft niet iedereen een weiland maar gewoon niet meer plaatsen dan dat je aan fatsoenlijke leefruimte hebt voor de dieren.

sijbbesjes
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 apr 2007 09:08
Land:
M/V: V
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: tomen samenvoegen

Berichtdoor sijbbesjes » 30 aug 2017 09:01

De buurman kwam met hele horrorverhalen over doodgebeten vogels enzo. Vandaar. Muizen zitten hier sowieso. Bij mijn vorige huis had ik beide niet. Het kan zijn dat ik in de toekomst de boel uitbreid, maar we wonen hier net en moeten nog heel veel doen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: tomen samenvoegen

Berichtdoor Fryske » 30 aug 2017 09:32

Dan zou ik gewoon wachten met de kippen tot eea gerealiseerd is. Je gaat anders echt spijt krijgen.

Het verschil tussen een ren van 10 m2 of een weiland daar zit nogal wat ruimte.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten