Terroriserende haan

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Wasabi
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2017 19:13
Land: Belgie
M/V: M

Terroriserende haan

Berichtdoor Wasabi » 07 nov 2017 13:20

Ik heb een haan die een kruising is tussen mechelse koekoek en australorp. Hij is groot gebracht door mijn Brahma hen. Op 4 mei werd hij geboren. Zijn goesting is er dus al. Hij dekte enkel mijn sussex hen. Die had dus geen pluimen meer. Van de Brahma bleef hij af en ook van de andere hennen omdat die wsl te klein zijn. Dus haalde ik nog 2 groothoenders bij. (Wyandotte's) Al de hennen die gedekt worden zijn doodsbang en durven het hok zelfs niet uit. De ene kip is al helemaal beschadigd aan de kam van de aanvallen van de haan. Weet er iemand een goede oplossing. Als het niet betert denk ik erover er een kapoen van te laten maken. Mijn hennen verdienen een aangenaam leven. Gelieve reacties, de pot in, achterwege te laten.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Terroriserende haan

Berichtdoor Trea » 07 nov 2017 16:28

Er zijn meerdere opties. Welke het beste is weet ik niet. Ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Oplossingen die ik wel eens langs heb zien komen:
Je kan de haan een poosje apart zetten. Of de twee nieuwe hennen met de beschadigde hen apart zetten. Of je kan een jasje maken voor de sussex #metoo hen.

Wasabi
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2017 19:13
Land: Belgie
M/V: M

Re: Terroriserende haan

Berichtdoor Wasabi » 07 nov 2017 16:40

Een jasje maken? Hoe doe ik dat en dan kunnen de hznnen niet meer gepakt worden ofwat? Hangt dat dan niet vol kak? En dan lijkt het mij dat de haan hen nog steeds gaat aanvallen, niet? Ik zal alvast eens proberen de haan een tijdje appart te zetten en hoop dat het dan beter wordt. Alle tips van iedereen zijn welkom.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Terroriserende haan

Berichtdoor José » 07 nov 2017 16:47

De haan apart zetten is geen oplossing, hij zal eenmaal weer vrij direct in het zelfde gedrag vervallen. Misschien nog wel fanatieker omdat zijn lusten op springen staan. Als hij de kammen kapot pikt gaat dat te ver. Het is puberteit uiteraard, maar dan nog is letsel aan hennen niet de bedoeling. Dekjes zijn in dit geval geen oplossing, die zijn tegen scherpe sporen op de hennenlijven, niet tegen vastbijten in de kammen.
Persoonlijk zou ik kiezen om hem (al dan niet tijdelijk) onder te brengen bij iemand met vééél hennen van hetzelfde formaat als de haan. Dan kan hij zijn aandacht verdelen plus hij wordt door een grotere groep terechtgewezen als hij te ver gaat. Als hij maar vaak genoeg wordt afgepoeierd door assertieve hennen past het gedrag wel aan. Een andere oplossing zou ik niet weten aangezien de pot geen optie is. Succes met meneer!

Wasabi
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2017 19:13
Land: Belgie
M/V: M

Re: Terroriserende haan

Berichtdoor Wasabi » 07 nov 2017 17:16

De beschadigde kam lijkt wel beter te worden. Eerst had ik 2 van die kastaren, 1 heb ik een goede thuis kunnen geven en sinds dan heeft de Sussex haar pluimen ook terug. Maar wat nu nog wel is, is dat 3 hennen gewoon bang int kot zitten en dat vind ik wat zielig. Hoelang duurt die pubertijd en hoelang moet ik dan opvang vinden voor meneer.

Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Terroriserende haan

Berichtdoor Martin&Leonard » 07 nov 2017 18:09

Ik zal mij hier wel niet populair maken maar aanbieden ter overname naar een goed adres en als dit niet mag lukken wat is er mis met slachten?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Terroriserende haan

Berichtdoor José » 07 nov 2017 18:19

Martin&Leonard schreef:Ik zal mij hier wel niet populair maken maar aanbieden ter overname naar een goed adres en als dit niet mag lukken wat is er mis met slachten?


Het feit dat TS al direct aangeeft dit niet te willen om welke reden dan ook. Dus valt dat buiten de mogelijkheden. Dat zullen we moeten respecteren, al denken jij en ik en velen met ons daar anders over. Niet iedereen slacht even gemakkelijk als sommige anderen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Terroriserende haan

Berichtdoor Trea » 07 nov 2017 20:18

Gezien de reacties, zou ik het denk ik proberen met de haan apart zetten.

Als je de haan een aantal weken apart zet, dan kan de sussex hen i.i.g. in alle rust herstellen en zijn straks de wyandottes ook goed gewend. Als de haan weer terugkomt in de toom dan heeft hij 3 dames. Kijk het even aan en zie of hij zijn aandacht na terugkomst wel netjes verdeeld. En of hij zich iets galanter gedraagd.

Ook belangrijk: ruim voldoende uitloop en verstophoekjes voor de hennen.

Wasabi
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2017 19:13
Land: Belgie
M/V: M

Re: Terroriserende haan

Berichtdoor Wasabi » 07 nov 2017 20:34

Uitloop is niet gigantisch maar ook niet klein. Kan het nog wel wat groter maken door men moestuin nog wat te verkleinen. De haan pak ik dan een tijdje appart en zal hem dan in het gedeelte zetten dat dan later het extra gedeelte wordt. Moet ik wel nog even een kippenhok regelen voor die haan. En hij heeft meer dan 3 dames, enkel wil hij de 2 andere dames niet pakken. Waarom hij de Brahma niet pakt. Joost mag het weten... Enige tips voor het maken van veilige hoekjes?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Terroriserende haan

Berichtdoor jantien » 07 nov 2017 21:26

Haan kan wel 2 jaar zo zijn gang gaan, meestal worden ze daarna wat rustiger...
Maar je hebt ze er bij... ;)


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten