Haan doet heel vreemd

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
HoeveErika
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2015 07:33
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Epe

Haan doet heel vreemd

Berichtdoor HoeveErika » 03 okt 2018 11:16

Na wéér bloedluis dit jaar en ook nog de kippenpokken overleeft te hebben + een verstootte hen in onze kippenren hebben we nu weer onze haan die apart gedrag vertoont. Mijn kippen (6 hennen) en haan hebben een grote ren in de tuin. Niet overdekt. Alle hennen zijn gekortwiekt, de haan niet. Soms vliegt hij eruit, scharrelt wat in het gras maar na een minuut of 10 vliegt hij weer terug naar zijn hennen. Het is een mooie haan en ik heb liever intacte vleugels, dus vandaar dat hij niet gekortwiekt is. Normaal gesproken was dit ook geen probleem.

Sinds een week of 3 wil meneer de ren niet meer in. Hij loopt echt weg. We wonen op een boerderij met veel grond erom heen en meneer gaat echt op pad het weiland in, de bosjes in, noem maar op. Als het regent gaat hij onder een boompje zitten, met het zonnetje erbij gaat hij ineens wel naast de ren een kuil graven en erin liggen. Als de dames 's avonds op stok gaan gaat hij in een hoekje bij de boerderij zitten en daar slapen. Hij lijkt echt wel compleet in de war :crazyeyes: Hoe vaak we hem per dag wel niet terugzetten, hij vliegt er binnen 10 minuten weer uit.

Hij eet goed. Kukelt nog. Zit wel in de rui. Heeft wel best rode poten (achterkant poten), alsof zijn poten geïrriteerd zijn door non-stop door nat gras te lopen? Hij waarschuwt op afstand zijn hennen dat er een roofvogel is, dat ook. Alleen hij wil niet meer die ren in en wij begrijpen er niks van!

's Avonds of met de schemer zetten we hem weer terug en dan gaat hij wel het nachthok in en zit hij tussen de hennen op stok. 's Morgens als we opstaan loopt hij alweer door het gras. Echt heel vreemd. Iemand hier enig idee wat dit is?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Haan doet heel vreemd

Berichtdoor Trea » 03 okt 2018 13:02

Tja, kippen zijn eigenzinnige dieren. Wat er allemaal in die koppies omgaat kun je alleen maar raden en soms door goed te kijken kun je wel ongeveer bedenken wat ze beweegt.

Wat er met je haan is? Geen idee.
Waar ik aan dacht: "De haan is op zoek naar een mooie hen die niet is gekortwiekt waarmee in alle vrijheid kan leven".

Hoe groot is de ren? Heb je raskippen? Kun je de ren eventueel overdekken met net?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Haan doet heel vreemd

Berichtdoor jantien » 04 okt 2018 10:36

Ik neem aan dat je dit serieus bedoeld maarre....die haan mankeert helemaal niets hoor :mrnono:
Die geniet van het echte leven en dat zouden je hennen ook wel heel graag willen.
Is er de mogelijkheid niet om ze overdag allemaal los te laten lopen, je woont op een boerderij zeg je..

Gebruikersavatar
HoeveErika
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2015 07:33
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Epe

Re: Haan doet heel vreemd

Berichtdoor HoeveErika » 04 okt 2018 10:47

Ik meen het serieus. Het is ook geen groot probleem, snap het gewoon niet!

Als er niet zoveel roofvogels waren én ik geen kipverslindende teckels had liet ik ze allemaal los.
Dat was ook eigenlijk wel wat ik altijd voor ogen had, maar ja... er zijn al zoveel kippen gesnaaid door roofvogels toen ze nog los liepen en mijn teckels hebben er ook al een paar te pakken gehad :crazyeyes: (kuikens en 2x de haan!)(dezelfde haan overigens en ja, we hebben hem 2x op tijd gered).

Ik dacht zelfs: misschien wil hij gewoon nieuwe hennen :puh2: Is hij deze dames na al die jaren gewoon zat.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Haan doet heel vreemd

Berichtdoor jantien » 04 okt 2018 12:56

Nee hoor, die haan geniet gewoon van zijn vrijheid.
Hoe groot is je ren?

Gebruikersavatar
HoeveErika
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2015 07:33
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Epe

Re: Haan doet heel vreemd

Berichtdoor HoeveErika » 04 okt 2018 13:07

50 m2 ongeveer.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Haan doet heel vreemd

Berichtdoor jantien » 04 okt 2018 13:10

Groot genoeg maar wat ik
Al zei... hij geniet. Zo laten of er een net overheen. . Ik zou 1e doen

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Haan doet heel vreemd

Berichtdoor Trea » 04 okt 2018 13:56

Als er geen net overzit. Hoe kan het dan dat de kippen buiten de ren wel en in de ren niet worden gepakt door roofvogels?

Gebruikersavatar
HoeveErika
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2015 07:33
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Epe

Re: Haan doet heel vreemd

Berichtdoor HoeveErika » 05 okt 2018 17:46

In de ren groeien een aantal laurier struiken. Daar heb ik met takken en planken een soort hutjes van gemaakt. Bij onraad gaan ze meteen in zo'n hutje zitten en koekeloeren ze tussen de laurierbladeren door naar het gevaar :gulzig: Of ze gaan hun overdekte ren binnen, dat gebeurt ook weleens. Tot nu toe is nog maar 1 kuiken gesnaaid door een roofvogel, maar het is riskant hier om ze zo te laten lopen. Zoals het nu gaat vind ik het prima, ook met die gekke haan, maar ik wil het dan weer begrijpen en dat is dan weer een menselijk trekje :cool:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Haan doet heel vreemd

Berichtdoor jantien » 05 okt 2018 18:17

Die haan is echt niet gek
Hoor ;)


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten