Sussex krielkippen kopen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Flori
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 sep 2018 10:55
Land: Nederland
M/V: V

Sussex krielkippen kopen

Berichtdoor Flori » 08 okt 2018 11:02

Hallo

Ik ben nieuw op dit forum en nieuw met kippen. Ik wil graag 3 sussex krielkippen gaan houden in mijn stadstuin. Het kippenhok is klaar, ik moet alleen nog een stukje tuin ook omheinen, zodat ze ook buiten wat kunnen scharrelen.

Nu nog de kippen. Ik zag op marktplaats iemand uit Harmelen kippen aanbieden. maar blijkbaar zitten de kippen in Nieuwerbrug aan de Rijn. Maar als ik het goed begrijp op dit forum is die man een soort oplichter? Er komen zieke kippen vandaan?

Heeft iemand een beter adres om sussex krielkippen aan te schaffen in de buurt van Utrecht?

Groetjes, Flori

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Sussex krielkippen kopen

Berichtdoor Trea » 15 okt 2018 10:35

Heb je al Sussex bij een betrouwbare verkoper gevonden?

Ik weet dat in Ede een opfokbedrijf zit die regelmatig Sussex verkoopt. Ook te vinden op marktplaats. Die verkopen meerdere soorten. Als je hun website leest lijkt het of dat ze er plezier aan hebben om dit te doen.

Algemeen: neem bij voorkeur iemand mee met ervaring als je de kippen gaat kopen. Al is t maar om niet met haantjes thuis te komen ipv de gevraagde hennen. En koop nooit kippen omdat je serieus medelijden hebt met de manier waarop ze zijn gehuisvest. Dat is vaak een veeg teken en een groter risico op zieke dieren.

Flori
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 sep 2018 10:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Sussex krielkippen kopen

Berichtdoor Flori » 15 okt 2018 17:20

Ik vond betrouwbaar bedrijf belangrijker dan sussex kippen. Bij hoogendoorn in Stolwijk heb ik nu 2 barnevelders en 1 wyandotte gekocht. ik ben er heel blij mee.

Ze kunnen alleen het nachthok (via trappetje) niet vinden. 's Avonds dus de dames zelf maar in het nachthok gezet. En nu ik het zo zie vind ik ook het hok veel te klein voor drie krielkippen. ik wil dus uitbreiden. Maar vanwege de vele katten in de buurt moet het wel overdekt zijn. Maar ik wil het ook gemakkelijk schoon kunnen houden. Iemand tips?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Sussex krielkippen kopen

Berichtdoor Jan Bollen » 15 okt 2018 17:44

katten doen niks aan volwassen kippen. Je moet de kippen zo tussen licht en donker langzaam richting het hok leiden zodat ze zelf de ingang zien dan vinden ze het morgen wel zelf.

Flori
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 sep 2018 10:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Sussex krielkippen kopen

Berichtdoor Flori » 15 okt 2018 17:53

Het zijn krielkippen. Doen katten daar ook niets mee?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Sussex krielkippen kopen

Berichtdoor Jan Bollen » 15 okt 2018 17:57

Neen, katten zijn muizenvangers, soms eens een jong konijntje maar geen volwassen kipjes. Ik heb hier Serama's vrij rond lopen en er zitten wel enkele grote katers in de buurt maar nog nooit problemen gehad.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Sussex krielkippen kopen

Berichtdoor Trea » 15 okt 2018 23:02

Hier heb ik ook nooit problemen gehad met de buurkatten. En daar zitten een paar echte rovers vbij die zeker vogeltjes en muizen pakken, en vermoedelijk ook ratten pakken. En mijn hollandse krieltjes zijn ook een stuk kleiner dan jouw krielkippen.

Wat voor hok heb je?
Als het een houten hok is kun je waarschijnlijk wel h.e.e.a. verbouwen zodat er wel 3 kippen in gaan passen. Eigenlijk gebruiken ze dat alleen om te slapen en om eitjes te leggen. Kun je bv de zitstok overdwars plaatsen zodat ze een betere slaapplek krijgen? Onder het trappetje kun je misschien een steen leggen zodat het trapje minder stijl is. En een raam in het hok zorgt dat ze makkelijker het hok ingaan. Een vaste overdekte ren met fijn gaas is prettig voor de kippen om s ochtens al naar buiten te kunnen voor jij de deur openmaakt. En zo zitten ze dan toch veilig voor nachtrovers.

Flori
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 sep 2018 10:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Sussex krielkippen kopen

Berichtdoor Flori » 16 okt 2018 10:08

Dank voor je antwoord.
De twee Barnevelders hebben het nu door en gaan zelf naar het nachthok. De wyandotte (Dotty) niet, en begint dan zenuwachtig heen en weer te lopen. Ze is wel de felste kip, en pikt ons. (En ze staat beonaan pikorde) Maar ook de nieuwsgierigste en het leukste om te bekijken. Ze eet wel al de meelwormen uit de hand.
Overigens gaat zij niet op de stok zitten maar ernaast. Gaan niet alle kippen op een stok zitten? Maakt dat uit?

Er is wel een overdekte ren, maar ik deed het nachthok deurtje dicht. Moet dat open blijven?

Is het voor het tam maken handig om ze af en toe op te tillen?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Sussex krielkippen kopen

Berichtdoor Trea » 16 okt 2018 10:40

Het is juist fijn voor de kips als het deurtje openblijft. Om s ochtens al direct naar buiten te kunnen en voor de ventilatie. Voorwaarde is een goed af te sluiten overdekte ren waar geen marters, ratten en ander gespuis in kan komen.

Het is wel hygienischer als de wyandotte op stok slaapt. Dat kun je aanleren door haar elke avond in de schemer /donker op stok te zetten. Je krijgt ook minder snel problemen met bloedluizen als kippen op stok slapen en je de uiteinden insmeert met olie of een papje met diatomeeënaarde. Slapen ze vrij van de wanden?

Regelmatig oppakken is goed. Gedwongen knuffelen niet.
Leuk he kippen. :duimop:

Flori
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 sep 2018 10:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Sussex krielkippen kopen

Berichtdoor Flori » 16 okt 2018 10:45

Dan laat ik vannacht het deurtje openstaan en zet de wyandotte op een stok. Ja er is ruimte genoeg om de wanden niet te raken. Er liggen tabaksdingen in tegen bloedluis.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 16 gasten