Voor het eerst kippen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Voor het eerst kippen

Berichtdoor tuff cookie » 22 jan 2019 20:20

Ik denk toch dat het gras geen lang leven heeft door de maten die je aangeeft, maar dat zie je tegen die tijd vanzelf wel gebeuren en kun je alsnog ingrijpen.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Voor het eerst kippen

Berichtdoor braser » 22 jan 2019 22:45

Ik dacht dat je een klein gazonnetje had van een paar vierkanten meter...dat is zo kaal.
Maar als het inderdaad een groot oppervlak wat ze niet bij kunnnen vreten dan zal het wel gaan.
Als je daar wilt bbqen mag je eerst de stront wel opruimen.
Gaan altijd van die heerlijke zwermen blauwe vliegen op zitten :crazyeyes: vooral zomers met dat lekkere warme weer. Voor katten zijn Brahma’s niet zo bang hoor :nuffig:

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Voor het eerst kippen

Berichtdoor Jannekje7 » 27 jan 2019 10:01

Wat betreft het loslopen: wanneer je eenmaal door hebt dat katten geen kippen pakken, laat je ze waarschijnlijk heel de dag los. Veel te gezellig dat gescharrel in de tuin. De buurtkatten en mijn eigen katten kijken hier niet om naar de cochin krielen. Dus groothoenders moeten helemaal geen probleem zijn.
Laatst zat hier een kat in de ren om een muis te vangen, de kippen stonden er met opgetrokken wenkbrauw naar te kijken.

Wat betreft het gras moet je volgens mij een beetje geluk hebben. De kans op minder schade is beter met kippen met voetbevedering. Mijn cochins graven niet in 't gras, maar ik heb net een groothoen wyandotte geadopteerd en die is volgens mij wel van de graafwerkzaamheden. In de ren dan, want ze durft er nog niet uit. Ze is ook een beetje een watje :gossip:

Poep ga je idd wel moeten ruimen maar 't voordeel van grote kippen zijn de grote drollen. Makkelijk te zien en dus makkelijk te scheppen. Ik gebruik een schuimspatel en dat werkt heel handig.

Verder, veel plezier met de bouwwerkzaamheden en voorpret! Kippen zijn echt heel leuk!

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Voor het eerst kippen

Berichtdoor Jan Bollen » 27 jan 2019 11:41

Als je nog buiten wil zitten moet je hun ren ook regelmatig kuisen want dat gaat ook stinken. 3 x 4 meter is maar klein voor 3 kippen je zal ook moeten zorgen voor een struik en een afdakje met een zandbak.

yannickdl
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2019 13:44
Land: Belgie
M/V: M

Re: Voor het eerst kippen

Berichtdoor yannickdl » 27 jan 2019 15:06

Jan Bollen schreef:Als je nog buiten wil zitten moet je hun ren ook regelmatig kuisen want dat gaat ook stinken. 3 x 4 meter is maar klein voor 3 kippen je zal ook moeten zorgen voor een struik en een afdakje met een zandbak.


Een struik was zeker de bedoeling. Ook een afdak willen we voorzien. Niet alleen voor hun zandbak maar ook om het eten en drinken onder te plaatsen.

Het ding is we zitten nu eenmaal met een stadstuintje. Dus oppervlakte kunnen we helaas niet toveren. De totale tuin meet 5x 13 meter. De eerste 3 meter is een terras. Langs de zijkant ligt een tuinpad van een meter breed. En achteraan ligt nog een terras met daarop het tuinhuis. De rest is gazon. Van dat gazon willen we dus ongeveer de helft omtoveren tot kippenren. Met mogelijkheid tot scharrelen op het volledig gazon.

We zijn hier op het forum om te leren he.

Als die groothoenders die we willen niet haalbaar zijn wil ik ook best de krielen eens bekijken.

Als iedereen denkt dat het geheel niet realistisch is. De tuin echt wel te klein zeg maar, dan lig mij er ook bij neer. Dieren komen altijd op de eerste plaats.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Voor het eerst kippen

Berichtdoor tuff cookie » 27 jan 2019 15:21

Ik denk zelf dat je met krielen beter uitkomt.
Krielen zijn ook erg leuk hoor !

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Voor het eerst kippen

Berichtdoor Kip La La » 27 jan 2019 17:43

Of twee grote Brahma’s!

yannickdl
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2019 13:44
Land: Belgie
M/V: M

Re: Voor het eerst kippen

Berichtdoor yannickdl » 27 jan 2019 19:50

tuff cookie schreef:Ik denk zelf dat je met krielen beter uitkomt.
Krielen zijn ook erg leuk hoor !


Daar twijfel ik niet aan :-D

Moet ik alleen nog eens goed de mogelijke rassen gaan bekijken.

We lusten best wel een eitje, dus er mag er wel zeker 1 of 2 tussen zitten die aardig leggen. Verder is het vooral voor het plezier natuurlijk.

Ik weet ook niet of alle rassen even makkelijk zijn om aan te raken hier in België.

cindymaes
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 mei 2016 10:50
Land: Belgie
M/V: V

Re: Voor het eerst kippen

Berichtdoor cindymaes » 27 jan 2019 21:07

Hallo, wij hebben ook 5 kippen, en ik zal zeggen onderschat de reuk van kippenpoep niet....
Hier hebben ze een ren van 60m2 en vanaf dat wij wakker zijn uitloop op 1000m2.
Ik maak elke dag het hok schoon, en veeg de ren aan met een borstel. Alles naar de achterkant de mesthoop op. In de zomer ruikt het erg sterk, ondanks mijn poetswerkzaamheden ;)
We hebben er een tijdje maar 3 gehad, en dat maakte een aanzienlijk verschil.

Verder weten de kippen het als ze regelmatig los mogen en gaan ze daar ook om roepen, het zijn slimme dieren. Wij hebben er zelfs 1 die ondanks dat ze eerst geknipt eer, over de 1.80m omheining komt, dan nog eens over 1.20m hoog, tot onze achterdeur en daar gaat lopen schandalen dat ze het tijd vind dat we wakker worden om de poort open te zetten, haha.
Wij wonen vrij ruim, dus niet zo een probleem. Maar soms vind ik het zelfs al vervelend voor de buren.

In de winter gaan de kippen hier al tussen 16 en 17 uur op stok, dus dan zouden ze dusl 24/7 in de ren zitten.

Ik zou er goed over nadenken, en anders max 3 krieltjes nemen. Zorg ervoor dat het plezier ervan leuker is dan de lasten die het met zich mee kan dragen. Dan heb je er super leuke huidsdiertjes aan. Als ik ze laat komen ze hier gewoon de keuken binnen. Maar dat hoeft nu ook weer niet, haha.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Voor het eerst kippen

Berichtdoor tuff cookie » 27 jan 2019 21:17

Cindymaes goeie informatie.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten