Buizerd

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Krisje
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 apr 2019 12:47
Land: Nederland
M/V: V

Buizerd

Berichtdoor Krisje » 01 apr 2019 14:46

Ik heb een aantal kippen los in mijn boomgaard lopen. (Ze hebben een hok voor snachts). Nu ben ik al een aantal keer een kip kwijtgeraakt aan een buizerd. Ik heb me laten vertellen dat het hebben van een haan tussen de kippen zou schelen, nu vroeg ik me af of dat waar is. De haan is inmiddels al wel aanwezig...

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Buizerd

Berichtdoor Jan Bollen » 01 apr 2019 17:45

Welk ras kippen heb je? Als je een echt landras hebt dan kan de buizerd die niet pakken. Gewone legkippen en gezellige rassen zoals Brahma of Orpington hebben de reflex niet om te vluchten. Of het is geen buizerd maar een een havik. Een haan van een heel oplettend landras waarschuwt ook op tijd.

Krisje
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 apr 2019 12:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: Buizerd

Berichtdoor Krisje » 01 apr 2019 18:07

Bedankt voor je reactie! De kippen die gepakt zijn waren Wyandotte krieltjes en een Serama. De haan die ik nu heb is een wyandotte of Noord Hollands blauwe.. (twijfel k over, vermoed noord Hollands blauw) Heb wel t idee dat het een behoorlijk alert dier is.
Het ging zeker weten om een buizerd, we hebben hem goed kunnen zien.

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Buizerd

Berichtdoor Raya » 03 apr 2019 17:56

Wij hebben ook al een aantal keren een roofvogel op bezoek gehad. Twee keer heeft de haan zijn hennen verdedigd, en heeft daarbij zelf het leven gelaten. Het ging twee keer om een Cochin kriel haan. Dus een haan (ook kleiner modelletje :roll: ) kan wel degelijk hennen verdedigen!

tankton
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:18
Land: Nederland
M/V: M

Re: Buizerd

Berichtdoor tankton » 03 apr 2019 21:02

Ik heb hier 3 hanen lopen tussen 15 hennen (Jersey Giant). De hanen waarschuwen de groep meteen als ze een roofvogel zien. Sinds de kippen en hanen allemaal volwassen zijn ben ik geen kip meer kwijt geraakt. Bij mij lopen ze ook los over akkers en boomgaarden.

Lizzie_
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 mar 2019 00:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Buizerd

Berichtdoor Lizzie_ » 03 apr 2019 21:17

Ah Raya, wat een kleine held had je zeg! :ilove:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Buizerd

Berichtdoor danielb » 04 apr 2019 01:20

een goede haan is inderdaad een aanwinst,want die zal sneller waarschuwen voor gevaar.
vorig jaar hier regelmatig de hanen gehoord.
heeft een tijd geduurd waarom omdat ik het zelf niet doorhad omdat ikzelf niets raars zag.
heb toen op een dag eens langer alles int oog gehouden....
was dus een roofvogel die in de buurt zat.
hanen zien dikwijls heel snel dat er een roofvogel in de buurt is voordat je dat als mens doorhebt...en kunnen en zullen dus de rest waarschuwen.
ze kunnen dat soms al zien van verre afstand.
heb toen na een tijd wel 1 zijdehoenhen verloren.
was wel de zwakste hen van de toom.
gelukkig daarna niets meer gebeurd.

zorg in ieder geval voor genoeg beschutting.
niet enkel het hok,maar ook goed begroeide struiken...

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Buizerd

Berichtdoor Kip La La » 04 apr 2019 10:31

Op de een of andere manier “voelt” de haan het als er een Roofvogel aankomt.
We hebben het zo vaak meegemaakt dat de haan waarschuwde en dat de vogel er dan nog niet eens was en dat ie m ook nog niet gezien kón hebben.
Wij blijven er dan ook altijd bij als we de kippen en konijnen los laten want het is bij ons gewoon niet veilig.
Zodoende kennen we zelf ook veel van de signalen die erop wijzen dat de Roofvogel eraan komt (wegvliegende duiven, kraaien die alarm slaan) maar het lukt haar toch ook heel vaak om al gewoon vlakbij in een boom te zitten kijken.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Buizerd

Berichtdoor Isabel » 04 apr 2019 18:53

Ik verbaas mij nog steeds over de alertheid van mijn dames: ik hoor een soort hoog toontje van één van de hennen en weet hoe laat het is: een buizerd cirkelt in de lucht. En vaak nog erg hoog.
Rest van de dames slaan er direct op aan en kijken of mee of zoeken beschutting.

Ervaring met een haan heb ik niet, weet niet of een haan eerder iets ziet/ aanslaat dan een hen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Buizerd

Berichtdoor danielb » 05 apr 2019 02:43

persoonlijk denk ik dat een goede haan alerter is dan een hen,maar er zijn best hennen die ook zeer alert zijn hoor.
en uiteraard zit het ook in de aard bij hennen,want als ze kuikens hebben zijn ze meestal super alert ;)
maar echte opperhaantjes hebben bijna alles gezien.
en denk ook dat hennen met een haan er na een tijd vanuit gaan dat meneer ze waarschuwt.
als er geen haan bijzit zal een bepaalde hen dit wel op zich nemen...
maar algemeen gezien houden haantjes met karakter net iets beter alles int oog mijn gedacht.

nu ook weer een brahmahaan die meteen komt zien als ik een hen vastneem,terwijl de hennen er niet om geven en gewoon hun ding doen...
maar opzich niet abnormaal uiteraard,want wie weet wat ik met die hen ga doen :gutgut: ;)


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten