gans verdwenen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
M altispinosus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: gans verdwenen

Berichtdoor M altispinosus » 25 mei 2019 08:40

Het eerste nieuws artikel waar mijn oog op valt deze morgen;

https://nos.nl/artikel/2286194-grootste-roofvogel-van-europa-vliegt-boven-drenthe.html

Hoogst onwaarschijnlijk dat deze aaseter via Belgie naar Drenthe is gevlogen maar toch ....

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: gans verdwenen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 mei 2019 08:45

Die eten aas, leven overdag en dan zou er geen sleepspoor zijn.
Erg onwaarschijnlijk dus.

Maar wel leuk dat er 1 gezien is.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: gans verdwenen

Berichtdoor Kuckeltje » 26 mei 2019 23:35

Ik het dit topic eens doorgelezen en dat alleen de gans gepakt is en de kip niet is minder vreemd als sommige denken. Als er verder geen angstig gefladder is geweest en de kip zich heel stilgehouden heeft wat normaal is als ze broeden heeft het roofdier gewoon zijn prooi genomen en is er snel mee weg gegaan om op een rustig plekje van een ganzenboutje te genieten.

Welk dier het geweest is blijft gissen. Een steenmarter heeft geen enkele moeite om een gans te doden en weg te slepen. Een vos heeft uiteraard ook geen probleem om een gans te doden en weg te slepen. Dassen? Zeer onwaarschijnlijk. Wasbeer? Zou kunnen maar dan zouden meer mensen ze zien en ze zijn echt niet algemeen. Er is nog een dier, veel mensen zullen het niet geloven maar dit dier is een van de grootste kippen, duiven, eenden en zelfs ganzen doder. De rat. Ratten zijn knaagdieren die alles eten, vlees staat ook op hun menu en als er een kolonie is vallen ze ook ganzen aan en slepen die naar een stil plekje om hem op te eten. Ratten zijn en al vallen ze onder de knaagdieren echte rovers en hebben bij ook al ganzen gepakt.

ps, Dit wil niet zeggen dat het ratten zijn geweest want dat weet ik ook niet. Maar het zou wel kunnen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: gans verdwenen

Berichtdoor danielb » 27 mei 2019 00:20

een rat zowiezo niet,want die kan de gans niet over omheining van 1,40 meter krijgen ;)
maar inderdaad zijn er bepaalde ratten of bepaalde kolonies die echte killers zijn.
meerdere ratten zitten hier trouwens (niet) meer.
al een paar weken zelfs ratvrij volgens mij...

het moet een dier geweest zijn dat in eerste instantie prooi meeneemt en dan ook bewust over omheining meeneemt.

nu al 2 keer een kat gezien op camera waar de gans zat en nu dus de hen.
voor de rest geen nachtdieren....
maar ik verdenk de kat niet hoor...
denk dat die op bepaalde geur afkomt van de rover dat het gedaan heeft....die dus daar effe heeft rond gehangen....
of het is gewoon een leuke plaats voor nachtdieren....

vos is het meest aannemelijke.
heb ik zowiezo eens over straat zien lopen 2 kilometer van hier. (is een lange straat en al paar maanden geleden)
heb dit toen ook ergens in een topic geplaatst,maar weet niet meer welk topic.
toen had ik nog gezegd dat ik hoopte dat er geen vos langs hier zou komen en dat die eigenlijk ook wat andere omheiningen zou moeten over gaan,maar als je ziet hoe snel en goed ze over een omheining gaan...dan is dat al geen probleem.
maar zelfs dat is misschien niet TE veel nodig geweest,want er is nog veel weide en ook fruit teelt waar een vos gemakkelijk ongezien door kan....en ik weet niet hoe het er daar allemaal uitziet tussen de huizen door enz....

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: gans verdwenen

Berichtdoor danielb » 27 mei 2019 00:46

tis wel de tijd vant jaar dat roofdieren jongen hebben en dus ook meer voedsel nodig hebben en dus verder moeten gaan zoeken...
tis in ieder geval een gezond stukje vlees dat hij heeft meegenomen....
wel wat minder dan normaal omdat ze al 3 weken broeds was...
er zit hier wel wat meer lekkers met meer vlees aan ;)

tis nu meer dan een week geleden en als er nu toch elke week iets zou verdwijnen,dan heb ik tegen volgend jaar nog altijd dieren ;)
positief denken he :gutgut:

maar het blijft altijd raar om een hele gans te zien verdwijnen hoor.... :crazyeyes:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: gans verdwenen

Berichtdoor danielb » 27 mei 2019 00:52

ik ben nog wel altijd een halfkriel kwijt.
maar als die weggeplukt is van waar ze zat,dan was dat ook niet de eerste keuze,want ze zat meestal achteraan op slaaptafel (80 cm hoog) en onderaan zelfs enkele kippen die gewoon op grond slapen.
denk wel dat die gewoon aant broeden is,maar tijd zal het uitwijzen...
maar wil ze wel zo snel mogelijk terugvinden als ze aant broeden is,want wil geen extra kuikens.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: gans verdwenen

Berichtdoor danielb » 28 mei 2019 20:15

10 dagen later nadat de broedende gans verdwenen was is er nu een nieuwe gans...
gansje eigenlijk,want de brahmahen heeft toch 1 van de 2 overgebleven eieren weten uit te broeden....
ander ei is ook iets te horen,maar is nog niet aangepikt...
hopelijk komt dat ook uit...
en anders is het 1 gansje dat word grootgebracht door de brahmahen....
en dan geleidelijk proberen te introduceren met de 2 andere ganzen.
en daarna zullen we wel zien wat het word...

snachts op camera ook duidelijk te zien dat de 3 eenden steeds bij de ganzen willen vertoeven,maar er al duidelijk 2 eenden af en toe lichtjes worden weggejaagd...
zet me tot nadenken om de eenden een eigen (beperktere) plaats te geven en ineens ook terug een woerd aan te schaffen....

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: gans verdwenen

Berichtdoor danielb » 29 mei 2019 22:46

was weeral effe een 2de kip kwijt...
vandaag toevallig gevonden....
ook de andere die ik een paar dagen kwijt was zat ernaast :duimop:
25 eieren tesamen...
heb alles maar opgeruimd.
genoeg is genoeg :gutgut:

heb nu dus toch maar 1 gansje terug.
niet de ideale omstandigheden bij de brahmahen,maar dat komt allemaal wel in orde.
denk de reincarnatie van de verdwenen gans.
nu maar hopen dat ze niet als gent is teruggekomen,want daar ben ik niets mee ;)

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: gans verdwenen

Berichtdoor braser » 29 mei 2019 23:58

Man, man, man, wat een avonturen allemaal met de beestjes :gulzig: :duimop:
Ik zou een boek gaan schrijven :gulzig: :book:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: gans verdwenen

Berichtdoor danielb » 30 mei 2019 00:02

dat boek komt later uit :gutgut:
nu schrijf ik alles neer opt kippenforum ;)
zolang ik maar in mijn boek niet moet zeggen dat een vos alles heeft meegenomen :gulzig:
snachts trouwens alleen een kat gezien.
voor de rest geen nachtdieren.

met die 2de hen dat ik kwijt was dacht ik wel effe....
blijkbaar komt er toch nog iets op bezoek en neemt hij of zij 1 voor 1 een diertje mee.
gelukkig was/is dat niet.
ben blij dat ik ineens beide verloren hennen terug had gevonden :duimop:
en een hoop extra klein grut heb kunnen vermijden....


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten