Medicatie in de luchtpijp

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Medicatie in de luchtpijp

Berichtdoor moriarty » 31 jul 2019 10:03

Vanmorgen de kippen een behandeling gegeven tegen wormpjes. Bij 6 kipjes helemaal fijn gegaan, maar bij 1 die aan het spartelen was toch een deel van de medicatie blijkbaar in de luchtpijp gekregen. Gelijk de DA gebeld en die gaf aan dat ik er nu even niets aan kan doen, maar vroeg me af of jullie tips hebben over hoe ik de kip kan helpen het er makkelijk uit te krijgen. Want zou het helpen als ik de kip 'voorover kantel' om de zwaartekracht te laten helpen? Of leg ik druk op organen? Of andere manieren?

Het kipje zelf is trouwens weer lekker aan het scharrelen. Het eerste half uur was ze niet helemaal fijn (dat zag en hoorde je ook), maar nu lekker aan het eten en drinken. En van de DA begreep ik nu dat ik haar 48 uur goed in de gaten moet houden qua ademhaling en reutelen. Al vind ze mij nog even stom en eng, maar dat begrijp ik wel. En dat laat ze ook weten, dus de stembanden zijn in orde :shock:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23068
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Medicatie in de luchtpijp

Berichtdoor Kip La La » 31 jul 2019 12:20

Men zou verwachten dat het nu te laat is om nog te kantelen?
Er schiet bij jezelf ook weleens iets “in het verkeerde keelgat,” vervelend maar deaud ga je er meestal niet van.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Medicatie in de luchtpijp

Berichtdoor moriarty » 31 jul 2019 12:30

Hihi, nee, nu is het beeld te laat. Maar ik ben graag voorbereid. Dus mogelijk een volgende keer toch iets kunnen doen. Nu is het afwachten en hopen dat enig vocht in de longen niet gaat ontsteken.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19184
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Medicatie in de luchtpijp

Berichtdoor Isabel » 31 jul 2019 18:28

Ik heb het ook wel eens gehad. Meestal reutelen ze even en dan is het weer okay.
Je moet proberen om het spuitje ver achter het gat in te brengen. Ik gebruik altijd een 1 ml spuit, die zijn wat kleiner.
Overigens kan je de medicatie, mits het niet veel is, ook op een stukje brood aanbrengen en dat geven.

Ilo
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Re: Medicatie in de luchtpijp

Berichtdoor Ilo » 29 jun 2022 21:57

Sorry dat ik dit topic nog eens open, maar ik heb net medicatie gegeven aan mijn kip. Net op het moment dat ik de spuit wil leegduwen, begon ze te spartelen, waardoor er wat vloeibare calcium in haar luchtpijp is terecht gekomen, denk ik.
Ze begon te hoesten. Ze loopt wel rond, maar opent haar bek regelmatig en beweegt gek met haar kop...

Begrijp ik het goed dat ik er niets aan kan doen? Vooral de komende 48uur in de gaten houden? Dierenarts gaat vanaf vrijdag op vakantie, dus moest er iets gebeuren, zou ik wel willen weten waar ik op moet letten.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten