Wat zijn de juiste stappen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Chantal100136
Land: Nederland
M/V: V

Wat zijn de juiste stappen?

Berichtdoor Chantal100136 » 31 jul 2019 17:53

Goedemiddag,

In een ander topic heb ik het gehad over 1 van mijn kippen die door verenpikken helemaal open is gehaald. Deze is bij de DA goed verzorgd en zit nu sindsdien (nu alweer 1,5 week) apart om te herstellen.

Afgelopen weekend wou ik de switch doen tussen de boosdoener (welke bloed aan de snavel had) en de gepikte om de boosdoener apart te zetten en hopelijk hierdoor de hiërarchie wat te veranderen.
Dat had ik dus even helemaal mis... De gepikte werd direct door de 2 andere kippen enorm aangevallen en die heb ik na 10 minuten echt moeten bevrijden omdat het gewoon echt niet goed ging.

De gepikte heeft nog een blote plek op haar rug dus misschien dat dat een trigger is geweest, maar überhaupt renden de andere 2 er als gekken op af.
Is dat iets wat over gaat of heb ik nu serieus een probleem dat die ene kip er niet meer bij kan?

Het is op dit moment wel zo dat ik duidelijk weet wie precies op welke plaats in de pikorde zit. En degene die gepikt is die zit ook daadwerkelijk op de laagste plek.

Nu ben ik in mijn hoofd ontzettend aan het nadenken van wat moet ik nu doen.. Moet ik wachten tot alle veren weer terug zijn bij de kip en dan de kip terug zetten (en wat is dan de beste manier? aangezien ze nu direct aangevallen werd). Of moet ik een ander adresje voor de gepikte kip gaan zoeken omdat ze nu alleen is en in deze groep niet teruggeplaatst kan worden, vraag me dan wel af of dat in een andere groep wel kan aangezien ze flink over zich heen laat lopen.
Of is het ook een optie om nog 2 kippen erbij te nemen om überhaupt de groepsdynamiek te veranderen en die tegelijk samen met de andere (gepikte) kip in de groep te zetten.

Hopelijk heeft iemand hier al eens ervaring mee gehad of heeft iemand goede tips hoe haar weer aan de groep te koppelen want ik weet het echt niet meer met deze dames..

keijmel
M/V: M

Re: Wat zijn de juiste stappen?

Berichtdoor keijmel » 31 jul 2019 19:54

Hoi Chantal,

Als kippen voldoende ruimte hebben lossen dit soort problemen zich over het algemeen vanzelf op.
De kip die onderaan de pikorde bungelt moet namelijk de mogelijkheid (lees ruimte) hebben om de anderen uit de weg te gaan.

Hoeveel kippen heb je, en hoeveel ruimte hebben ze tot hun beschikking?

Chantal100136

Berichtdoor Chantal100136 » 31 jul 2019 20:06

keijmel schreef:Hoi Chantal,

Als kippen voldoende ruimte hebben lossen dit soort problemen zich over het algemeen vanzelf op.
De kip die onderaan de pikorde bungelt moet namelijk de mogelijkheid (lees ruimte) hebben om de anderen uit de weg te gaan.

Hoeveel kippen heb je, en hoeveel ruimte hebben ze tot hun beschikking?

De ruimte voor de kippen om nu rond te lopen heb ik nu even in 2en gedeeld aangezien ik nu tijdelijk 2 nachthokken en 2 stukken wil waar ze gewoon heel de dag buiten kunnen lopen (ook als ik weg ben). Ik moest van de DA ook eerst de kip apart zetten aangezien ze antibiotica kreeg en zalfjes etc.

Het hok waar ze gewoonlijk in zitten is een hok 2,5 bij 2 en een nachthok die dan een etage hoger zit. 's morgens gaan de deurtjes direct open en dan hebben ze een stuk van ongeveer 17 meter lang bij ongeveer 3 meter breed stuk wat ik afgezet heb met net. Dit heb ik gedaan omdat wij aan een weg wonen en geen omheining rond onze tuin hebben en de kippen de weg iets te leuk vonden.

Wij hebben op dit moment 4 kriel hennen dus ik verwachte dat dit wel voldoende ruimte zou zijn, of heb ik dat mis?

Als ik ze nu bij elkaar doe dan gaat de kip die onderaan bungelt direct op de grond liggen als de andere kippen komen en ze blijft ook stil liggen en laat de anderen echt tot bloedens toe doorpikken. Ze vliegen er met z'n 3en op af.

keijmel

Berichtdoor keijmel » 01 aug 2019 08:44

Aan ruimte geen gebrek inderdaad.

Ik heb hier ooit eens een soortgelijke situatie meegemaakt waarin ik ook op het punt stond om de kip in kwestie (een nieuwe jonge hen) apart te zetten.
Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan waarna ze na verloop van tijd toch een soort van geaccepteerd werd.
Pas toen de andere twee (dominantere) hennen allebei een keer broeds geweest waren werd de geplaagde hen "volledig" geaccepteerd (maar wel onderaan in de pikorde uiteraard).

Mijn ervaring is wel dat als je nieuwe kippen uitzet in een bestaande groep dit beter verloopt wanneer de "nieuwe" met meer dan één zijn.
De eventuele agressie van de bestaande groep wordt dan in ieder geval verdeeld en dus niet botgevierd op één kip.
De kans op serieuze verwondingen is dan ook kleiner.

Succes in ieder geval.

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 01 aug 2019 09:55

Zijn alle kippen het zelfde ras ?

Jan Bollen
Land: Belgie

Berichtdoor Jan Bollen » 01 aug 2019 13:01

Eerst 1 hen bij haar zetten en als het lukt dan er weer 1 van de anderen er bij en daarna de volgende. week wachten voor ieder keer de andere er bij te zetten.

Chantal100136

Berichtdoor Chantal100136 » 01 aug 2019 13:18

tuff cookie schreef:Zijn alle kippen het zelfde ras ?

Ze zijn allemaal van hetzelfde ras...cochin kriel

Chantal100136

Berichtdoor Chantal100136 » 01 aug 2019 13:18

Jan Bollen schreef:Eerst 1 hen bij haar zetten en als het lukt dan er weer 1 van de anderen er bij en daarna de volgende. week wachten voor ieder keer de andere er bij te zetten.

Maakt het dan ook uit met welke ik begin? En is het wel wijsheid om eerst te wachten tot ze weer geheel veren heeft of is dat geen trigger voor ze?

Chantal100136

Berichtdoor Chantal100136 » 01 aug 2019 13:20

keijmel schreef:Aan ruimte geen gebrek inderdaad.

Ik heb hier ooit eens een soortgelijke situatie meegemaakt waarin ik ook op het punt stond om de kip in kwestie (een nieuwe jonge hen) apart te zetten.
Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan waarna ze na verloop van tijd toch een soort van geaccepteerd werd.
Pas toen de andere twee (dominantere) hennen allebei een keer broeds geweest waren werd de geplaagde hen "volledig" geaccepteerd (maar wel onderaan in de pikorde uiteraard).

Mijn ervaring is wel dat als je nieuwe kippen uitzet in een bestaande groep dit beter verloopt wanneer de "nieuwe" met meer dan één zijn.
De eventuele agressie van de bestaande groep wordt dan in ieder geval verdeeld en dus niet botgevierd op één kip.
De kans op serieuze verwondingen is dan ook kleiner.

Succes in ieder geval.

Bedankt voor het advies in iedergeval. Ik hoop dat ze vanzelf wel weer bij elkaar kunnen maar ik moest ze nu wel uit elkaar halen omdat de gepikte denk ik het niet zou overleven. De DA vond het ook wel heftig tot hoever ze gepikt hadden dus die hoopte al dat ze niet tot kannibalisme over zouden gaan aangezien ze bloed hadden geproefd maar zie nu verder niets onderling.

Chantal100136

Berichtdoor Chantal100136 » 14 aug 2019 15:12

Nu weer even een tijdje geleden dat ik jullie om advies had gevraagd..

Tussendoor heel veel geprobeerd en veel van jullie adviezen ter harte genomen maar helaas lukte het me echt niet om ze weer bij elkaar te krijgen. De onderdanige kip nam direct weer de houding aan als hij de anderen al zag om gepikt te worden behalve bij 1. Hoe ik daarna ook de andere erbij heb proberen te zetten alles liep op heftig pikken op de rug uit.

Gister zijn 2 van de hennen opgehaald door een mevrouw hier uit de buurt die ze bij een haan neer kan zetten. De andere 2 houd ik hier en die hebben nu alle ruimte die ze maar nodig hebben :gulzig:
Gaan we nu kijken of we die 2 ook echt wat meer tam kunnen krijgen, zodat het echt rustige lieve kippen zijn en we na al dit eens lekker kunnen genieten.

Terug naar “Kippen Algemeen”