Verschillende rassen bij elkaar

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
streamnl
Land: Nederland
M/V: M

Verschillende rassen bij elkaar

Berichtdoor streamnl » 04 aug 2019 20:37

Goedendag!

Ik heb een andere vraag waar ik liever jullie mening hoor dan zelf ga experimenteren.

Vandaag zijn we in Mol geweest (vogeltjesmarkt) om diverse rassen in het echt te zien.

We wilde eigenlijk 3 Wyandotte hebben (kriel). Maar na vandaag twijfelen we een beetje. En na vandaag weet ik het zeker... ik ga daar geen kippen kopen. Hoe daar wordt omgegaan met de kippen... :duimneer:

We willen nog steeds het ras Wyandotte (wat zijn ze toch leuk in het echt) maar na vandaag zijn we ook heel erg verliefd geworden op het ras zijdehoen. Ik vind het net een mini alpaca op 2 poten. :lol:

Ik lees op diverse plekken dat de zijdehoen vaak gepikt wordt omdat ze klein zijn.

Maar aangezien Wyandotte ook klein zijn, is mijn vraag... gaan die 2 rassen samen?

Ter info, ren wordt 9m2 en het nachthok is 1m30 en 90cm breed. Met 2 legplekken.

Graag hoor ik jullie mening zodat de kippen straks geen stress hebben.

Jan Bollen
Land: Belgie

Re: Verschillende rassen bij elkaar

Berichtdoor Jan Bollen » 04 aug 2019 20:57

9m² is goed voor 3 kleine krieltjes maar niet meer. Het is voor de kipjes beter als ze allemaal van hetzelfde ras zijn.

Pearlsofpassion
M/V: V

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 aug 2019 09:15

Nou, ik zou er nog wel 2 wyandotte kriel en 2 zijdehoentjes durven op houden. Zelf zou ik een grotere ren willen (ook voor maar 2 krielen), maar dit gaat volgens mij wel. Idd omdat zijdehoentjes zo klein zijn. 4 wyandotte krielen zou ik niet doen.
Let wel op dat je de krielen hebt, want de groothoenders zijn niet zo klein.

Neem steeds minstens 2 van hetzelfde ras en uiteraard vinden de kippen het leuker als ze van hetzelfde ras zijn, maar je kan ook 2 verschillende bij elkaar houden.

streamnl

Berichtdoor streamnl » 05 aug 2019 18:09

Bedankt voor jullie reactie.

Misschien is het inderdaad wijs om (vooral in het begin) bij 1 ras te houden.

En dan junnen wij over enkele jaren altijd nog kijken. Dan zijn we ook meer ervaren met het houden van kippen.

danielb

Berichtdoor danielb » 06 aug 2019 16:04

hoe word daar in mol tegenwoordig met de dieren omgegaan dan?

streamnl

Berichtdoor streamnl » 06 aug 2019 16:12

danielb schreef:hoe word daar in mol tegenwoordig met de dieren omgegaan dan?

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal want ik was er nog nooit geweest. Maar ik zou de kippen ten eerste al anders vastpakken dan ik daar zag. Misschien ligt het aan mijn onkunde maar ik vond het niet zo vriendelijk uitzien (bij de vleugels oppakken). Ik zou ze meer ondersteunen.
En ik (en mijn vrouw) vond dat er te veel kippen in 1 hokje zaten. Gemiddeld 4 (3 hennen en vaak 1 haan) stuks.

Plusplunt, je ziet goed hoe enkele rassen er "in het echt" uitzien.

Sidenote... niet bij iedereen was dit zo. Er was 1 stand waar ik wel vond dat de kippen minder stress hadden.

danielb

Berichtdoor danielb » 06 aug 2019 16:26

de kippen zitten maar tijdelijk in die kleine hokken he ;)
zolang ze goed kunnen rechtstaan en niet op elkaar gedrukt zitten,dan is daar niets mis mee hoor.
bij de vleugels pakken hebben de kippen ook niet veel last van (tenzij je dit verkeerd doet en vooral bij zeer zware rassen)
vooral kippen die niet zwaar wegen en die redelijk snel zijn worden dikwijls met maar 1 vleugel vastgenomen terwijl de andere hand de andere kippen tegenhoud en om het hok terug te kunnen sluiten om ontsnappen te voorkomen.

danielb

Berichtdoor danielb » 06 aug 2019 16:29

kippen op de markt in mol zijn trouwens normaal gezien ook verplicht ingeent tegen vanalles.

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 06 aug 2019 16:39

Heel veel verschillende rassen passen prima bij elkaar.
Dus als je 3 verschillende tegelijk bij elkaar zet zal dat zeker wel een groepje worden.
Wel zie je dat rassen elkaar vaak opzoeken, maar dat is lang niet altijd het geval.

lnge
Moderator
Land: nederland

Berichtdoor lnge » 06 aug 2019 17:59

Ik heb 3 wyandotten, een orpington en een legkip. De orpington is een beetje einzelganger en de baas. Het is ook net een haan, ze doet ook een soort kukel. Ze kan met alle hennen prima overweg en doet nooit lelijk.
2 wyandotten trekken samen op en de legkip en de andere wyandotte zijn ook echte maatjes.
Ik heb hier wel vaker gehad dat 2 hennen van verschillende rassen echte maatjes waren.

Terug naar “Kippen Algemeen”